• Millan36

Nakenhet

Jag brukar ofta duscha o basta hemma på kvällen. Min son gillar också det och brukar hänga med. Det har han gjort sedan han var liten. Nu är han 12 år och jag märker att han tittar mycket på min "buske" och ställer ibland frågor om var han kom ut och vill titta lite. Jag har tyckt att det är ganska oskyldigt och har inte brytt mig om detta. Men nu får han ibland stånd och då känns det lite konstigt.
    Är det normalt?
    Har någon av er liknande erfarenheter ?
    Hur skulle ni tolka det ?
    Vore tacksam för era erfarenheter/Kram

• Svar på tråden Nakenhet
  • Millan36

Sandra, Janna och Mica.
    Tack för att ni säger det, jag har funderat mycket sista dagarna på om han typ blir tänd av att se mig naken. Att han inte vill att vi ska ha badkläder på oss kunde ju annars tyda på det.

• Mamma T

Jag tror nog inte att han var tänd på dig som mamma, men lite nyfiken på kvinnokroppen.
    Men för övrigt så kan man få stånd vid alla möjliga och omöjliga tillfällen även fast man inte har några såna tankar.

I ´ditt sista inlägg skrev du att din son inte vill att ni har badkläder när ni bastar...?!
    Låter väldigt konstigt om han säger så.
    Varför vill han inte det??

Nej, jag skulle aldrig sitta med ett så gammalt barn och basta naken!
    Klart man kan basta ihop, men man har väl handduken runt sig.
    Även om nakenhet är naturligt så är det också väldigt privat.

• Godiva

Hej!
    Min systers son fyller 12 i sommar och här kommer några saker han pratat med sin mamma om:

Mamma, när jag drömmer om tjejer på nätterna får jag aldrig stånd men när jag tänker på dem på dagtid får jag det. Är det normalt, mamma?

Jag har hört att man kan få något som heter tidig sädesuttömning och att man kan få det i sömnen. Då blir ju lakanen äckliga. Hjälper du mig att byta lakan då, mamma?

Jag tror definitivt inte att han "tänder" på dig utan det har med kvinnokroppen att göra. Att han inte vill ha badkläder på sig hemma hos er i er relaxavdelning är väl inte konstigt med tanke på att han antagligen aldrig haft det.

Din son beteende tror jag inte är onormalt på något sätt.
    Du får ju känna efter om ni kanske ska "privatisera" det hela lite i fortsättningen. Om det känns obehagligt, menar jag.

• Millan36

Mamma T
    Jag föreslog att vi skulle ha badkläder på oss, men det ville han inte. Han säger som Godiva var inne på att han vill att det ska vara som tidigare, att det inte är roligt med badkläder.
    Jag har märkt att hans blickar ibland söker sig mot mitt söker sig ner mot mitt underliv. Har också tänkt att det nog bara är nyfikenhet. Men jag blev som sagt betänksam när han började få stånd.

• K med lilla E

Hade jag varit som du Millan36 så hade jag tagit på mig badkläder och inte varit naken, jag skulle tycka att det vore fruktansvärt äckligt om min tonårssöner glodde på mitt underliv. Ursäkta mig men du får nog försöka att sätta lite gränser som vuxen.

• Speldosan

Äsch, gör det inte värre än vad det är. Nakenhet är väl helt naturligt. Sen är ju pojkar väldigt intresserade av just sådana saker, och då gäller det väl att vara tydlig med att "min kropp bestämmer jag över och vill inte visa var du kom ut" eller vad han nu frågar. Det är bra att du svarar enkelt och konkret på hans frågor. Att han får stånd - det är ju inget som pojkar styr över, och behöver inte alls innebära att de är sexuellt upphetsade. Speciellt när de inte är äldre än så. Vissa lider ju till och med av det. Har haft barn på förskolan i åldrarna 2-5 som haft stånd när man byter blöja eller på vilan.
    Lägg en handduk över dig om det blir för jobbigt, eller säg att du vill basta själv den här gången.
    Som sagt lägg inte ner för mycket energi för att oroa dig för detta - en sund relation med din son är det viktigaste.

• Mamma T
    Millan36 skrev 2007-01-28 11:32:50 följande:
    Mamma TJag föreslog att vi skulle ha badkläder på oss, men det ville han inte. Han säger som Godiva var inne på att han vill att det ska vara som tidigare, att det inte är roligt med badkläder.Jag har märkt att hans blickar ibland söker sig mot mitt söker sig ner mot mitt underliv. Har också tänkt att det nog bara är nyfikenhet. Men jag blev som sagt betänksam när han började få stånd.
    Jag hade i alla fall känt mig obekväm om min son skulle titta på sig så där.Så jag skulle definitivt ta på mig badkläder då jag bastar.
    Sen kan man ju förklara för honom att när man kommer upp i en viss ålder, kanske man inte ska visa sina heligaste delar för mamma.
    Bara svara ärligt och kort på hans frågor, om det dyker upp.
  • Malena E

Håller med Speldosan, att han får stånd behöver inte vara att han är tänd på dig. Det är nog inget han får till medvetet.
    Det är nog bara lite spännande för honom när han ser dig naken och då åker den nog upp automatiskt.

• Jennamo

Jag tycker att pojken verkar onormal, hålla på och titta på mamma sådär. Jag hade blivit arg om min son skulle få stånd av att se mig naken. Troligen hade jag bestämt sagt ifrån och kört ut honom ur bastun. Jag tycker att du ska visa honom att du inte tolererar hans beteende mot dig.

• jenny99

Jennamo

Men det är väl ändå inte din sak att spekulera vad som är onormalt.För dig kanske det är onormalt medan andra kallar det naturligt.

Man kan lätt som pojke/kille/man få stånd utan att det innebär nåt sexuellt i det.Och visst är barn nyfikna precis som tonnåringar brukar vara.I min närhet är inte nakenhet onormalt.
    Nakenhet är en naturlig sak.

Svar på tråden Nakenhet