• Millan36

Nakenhet

Jag brukar ofta duscha o basta hemma på kvällen. Min son gillar också det och brukar hänga med. Det har han gjort sedan han var liten. Nu är han 12 år och jag märker att han tittar mycket på min "buske" och ställer ibland frågor om var han kom ut och vill titta lite. Jag har tyckt att det är ganska oskyldigt och har inte brytt mig om detta. Men nu får han ibland stånd och då känns det lite konstigt.
    Är det normalt?
    Har någon av er liknande erfarenheter ?
    Hur skulle ni tolka det ?
    Vore tacksam för era erfarenheter/Kram

• Svar på tråden Nakenhet
  • Glad i hågen

Blev han inte själv generad när han fick stånd när han bastade med MAMMA??? En sån sak borde ju få en 12-åring grabb att absolut vilja undvika den situationen igen, eller åtminstone ha en handduk om sig, tycker man. Eller?

• K med lilla E

Lineaengkvist: Nej precis, du har helt rätt i din reaktion! Man duschar inte tillsammans med sina barn hemma i duschen när man är 12 år, då bör man lärt sig att vissa saker är privat, och till det hör egna könsorgan bland annat, jag tycker det här verkar lite wacko faktiskt.

• Linaengkvist

K med lilla E: ja nej när jag var 12 år gammal ville ju inte jag duscha tillsammans med någon av mina föräldrar. Pinsamt ju, tyckte jag.. Och jag har heller aldrig hört tidigare, om barn i 12 års åldern som fortfarande duschar med sina föräldrar.. Det kan ju uppfattas fel dessutom att som mamma duscha naken med sin 12 åriga son, kan jag tycka..

• Millan36

Vi har en liten relaxavdelning med dusch och bastu hemma och har länge slappat och myst där alla tre någon kväll i veckan. Det har därför inte kännts konstigt om min son är med även om min man inte är hemma.
    Jag tycker fortfarande bara att han är en busig liten pojke och blev väldigt paff när han började stånd.
    Han verkar inte tycka att det är pinsamt och försöka dölja det utan är helt som vanligt.

Tror ni att det var sexuellt stånd av att se mig naken ?
    Tycker att han borde vara för liten för att ha såna tankar och dessutom mot sin mamma.

Tack för era inlägg/kram

• K med lilla E

Han är ju helt klart INTE för liten för att ha sexuella tankar. Han är ju 12 år, då är man inget litet barn längre. Att hålla på och undersöka sin mammas underliv går definitivt över alla gränser och det är inte normalt att göra så.

• Malena E

Jag tror som Prillan att han frågar saker som han redan vet för att få en ursäkt att titta lite extra. Han tycker nog att det är lite spännande. Fast han borde inte rikta sin nyfikenhet mot dig.
    Jag tror säkert att han får stånd emellanåt även när inte du är i närheten så det behöver inte pga att han ser dig naken.
    Vad tror ni andra ?

• Millan36

Jo, han är nog lite nyfiken och får säkert stånd vid andra tillfällen också. Men det känns konstigt att han fick det i samband med att han såg mig naken, det har han ju gjort flera gånger.
    Funderar mycket på varför det hände, har svårt att tänka mig att han ska ha blivit typ tänd på mig. Är han inte för liten för det ?

• sandra1984

Stånd kan man få utan att det innebär någon kåthet i det.
    Ibland växer den bara,he he...
    Eller så kanske han är nyfiken eller annat.Vad det än kan vara så tror jag inte han är tänd på dig eller personen där.

Jag skulle inte funderat mer på detta,kan ju hända vem som hellst när som hellst.
    Och det behöver inte förknippas med att man är kåt eller tänd på personen bredvid.

Så tänker jag i alla fall.

• Janna84

Han blev kanske inte tänd på dig men det är absolut inte för tidigt för det. Jag själv hade min debut när jag var 13 år tillsammans med en jämngammal kille. Inte alls ovanligt i den åldern tror jag.

Fick plus den 5/12-06, BF 12/8-07
  • mica05

Min spontana tanke är att även om han fick "sex" stånd så var det inte på dig som mor. Utan att han tänkte på det kvinnliga könet och du var närmsta illustrationen. typ. Så lite sexualundervisning med någon bok som sedan kan ligga så han själv kan titta och fundera är kanske lämpligt?

Det är ju en intrikat fråga. Att familjen bastar och duschar ihop i sin relaxavdelning så länge alla trivs med det tycker jag låter helt ok. Sedan är det väl upp till föräldrarna att hitta balansen med det växande barnet som ska bli tonåring att det får freda sin kroppszon efter vad det behöver.

En intressant fråga är ju om det är extra känsligt eftersom killars stånd syns. Tjejers sexuella upphetsning är ju mer fysiskt dold. Och under puberteten så testar väl kroppen sig helt "själv" också dvs utan att barnet tänkt sig bli upphetsad, eller egentligen är det.

Svar på tråden Nakenhet