• Millan36

Nakenhet

Jag brukar ofta duscha o basta hemma på kvällen. Min son gillar också det och brukar hänga med. Det har han gjort sedan han var liten. Nu är han 12 år och jag märker att han tittar mycket på min "buske" och ställer ibland frågor om var han kom ut och vill titta lite. Jag har tyckt att det är ganska oskyldigt och har inte brytt mig om detta. Men nu får han ibland stånd och då känns det lite konstigt.
    Är det normalt?
    Har någon av er liknande erfarenheter ?
    Hur skulle ni tolka det ?
    Vore tacksam för era erfarenheter/Kram

• Svar på tråden Nakenhet
  • Hoppentoss

hej
    Jag har tre grabbar som idag är stora.
    Det känns tydligt när det är dax att markera för dem att dom blivit stora.
    Min första erfarenhet var rätt tidigt med min älsta grabb. Han var mörkrädd och kom alltid smygandes in till oss och lade sig. men när han var i 7 år åldern började han jucka mot mitt ben och fick stånd. (Jag tror ej han var medvetetn om vad han gjorde)
    Jag sade inget just då utan drog mig undan. när han kom nästa kväll så sa jag att han blivit så står att han måste börja klara sig själv.
    Jag följde med honom och satt på stolen brevid tills han somnade om.

Samma gäller med nackenhet. När det inte känns naturlig så är dom för stora och dax att göra en förändng.
    Däremot har jag aldrig duchat med mina barn över 5 år. Det har ej känns bekvämt.

Så...summan är...
    När det ej är naturligt för er så sluta...
    en grabb som får stond inför sin mamma är ej naturligt så då är det den vuxna som får visa vägen till en lösning.

Lycka till.

• Malena E

Hej Hoppentoss, oj 7 år det var tidigt. Min 10 årige son har ofta varit naken tillsammans med mig, men aldrig fått stånd.
    Vad hände, var ni nakna i sängen eller fick han stånd trots att ni hade kläder på er ?

• Hoppentoss

nej...jag hade pyjamas, han låg mitt emellan mig och pappan... han låg med benet ovan på mitt helt oskyldigt. han rörde sig och fick stånd och han tyckte det var skönt och började röra sig mot mitt ben... jag drog mig undan och lade över honom på pappans sidan för att inte skrämma sonen...sedan efter det så tyckte jag det var mer naturligt att jag gick över till honom när han inte lunde sova och satt på stol brevid honom tills hann somnade...
    efter några veckor så behövde jag ej gå till honom för då sov han hela natten..
    jag tror inte han själv förstod vad som hände,,,

• sturen

fast nakenhet ÄR ju naturligt, det slutar aldrig vara naturligt.

• sandra1984

Japp nakenhet är naturligt.
    Nej,man ska inte behöva dölja massa eller skämmas,om inte tonnåringen sagt till typ.

• sturen

vad sänder ni för signaler till barnen om ni smyger med er nakenhet, skyler era kroppar?

• K med lilla E

Jag tycker det ger sig själv, mina söner är nu 15 och 17 år och det var många år sedan vi visade oss nakna för varandra.

Jag tror knappt jag sett någon av dem nakna sedan de var kanske 10-11 år. Hur det är hos deras pappa vet jag inte, men jag kan tänka mig att det inte är lika noga med att skyla sig med handduken efter duschen där. Jag tycker inte det är normalt att duscha ihop med en tonåring.

• Glad i hågen

Hade det varit ombytta roller, 12-åriga dottern som vill titta på pappans kön, duscha med pappa och vara naken med honom i bastun, hur hade du upplevt det?

Jag tycker som de andra att det är dax att dra en gräns. Klar man ska kunna ha familjebastu ihop, men ta en handduk om dig, och låt pojken duscha själv.

• Glad i hågen

Dessutom borde en 12-pring ha vant sig vid att se mammas "buske" om han alltid har bastat med dig, och han borde också veta hur han kom ut... det låter som en förevändning för att få titta närmare.

Ta fram en bok eller nåt istället och visa och förklara om han har funderingar.

• Linaengkvist

Jag har inga egna barn ännu, men håller ändå med övriga, att när det inte känns naturligt längre, är det dags att börja dra gränser och göra förändringar. Min första tanke var "duschar man verkligen fortfarande med sina barn när dem är 12 år gamla?" (mer än kanske på badhus innan o efter man gått ut till badet, och på campingplatser) Men som sagt.. Jag har inga egna barn ännu, så jag ska väl egentligen inte uttala mig om detta antar jag..

Svar på tråden Nakenhet