• janne j

manlig kontra kvinlig omskärelse/könsstympning

Att kvinnlig omskärelse anses som könsstympning och skall vara förbjudet är väl de flesta överrens om men hur kommer det sig då att manlig omskärelse är mer accepterat, det är ju också en form av könsstympning.

Så vad anser ni skall man förbjuda manlig omskärelse på samma sätt som kvinnlig eller skall man kanske tillåta kvinlig omskärelse för att det på så sätt skall uppnå jämnställdhet. Eller anser ni att det är rätt att särskilja manlig och kvinnlig omskärelse från varandra, om ja varför då?

• Svar på tråden manlig kontra kvinlig omskärelse/könsstympning
  • Linna3

Jag tycker var och en kan bestämma själv - när de fyllt 18 år.

• janne j

"Jag tycker att kvinnlig omskärelse ska vara förbjudet, men manlig inte förbjuden. Varför? Jo, för att den kvinnliga är otroligt farlig medans den manliga inte är farlig alls om den utgörs av en läkare."

Fast rör det sig inte om en form av könsstympning i båda fallen och en läkare kan säkert utföra en könsstympning utan att riskera hälsan för en kvinna likväl som de kan göra det vid en omskärelse hos en man.

• caropia

Tycker kvinnlig omskärelse är i alla fall vidrig och TOTALT onödig medans manlig kan göra nytta... min åsikt är alltså för kvinnor alltid olagligt manlig laglig om det finns medicinska skäl (har svårt att tänka mig att det finns nägra vettiga skäl att skära bort allt dom nu skär bort hos flickor)

• Aaliyah

Hm. Jag tycker inte riktigt att det går att jämföra. Den grövsta formen av kks går ut på att man skär bort blygdläpparna och klitoris samt syr ihop underlivet så att bara en liten öppning för urin blir kvar. Ingreppet leder ofta till döden eller till livslång invaliditet. För att inte tala om att saker som att ha sex, föda barn eller till och med ha menstruation medför fruktansvärda smärtor. Det finns inget stöd inom någon religion för att praktisera kks och det finns absolut inga medicinska fördelar med det, tvärtom.

När det gäller manlig omskärelse så är det för det första ett mycket mindre ingrepp, där man skär bort en liten bit skinn. Om man skulle jämföra med kks där man skär bort klitoris skulle man behöva skära bort ollonet för att det skulle vara jämförbart. En korrekt utförd omskärelse ger inga framtida problem, och det finns studier som visar att det kan finnas hygieniska fördelar med det. Det finns en lag i Sverige som reglerar hur en omskärelse ska gå till och vem som får utföra en sådan. Dessutom finns det faktiskt åtminstone i Talmud ett religiöst påbud om att omskärelse ska göras. Man får väga religionsfriheten mot risken att barn kommer till skada. Om man följer de lagar och regler som finns i Sverige kring omskärelse är risken att barn blir skadade liten. Möjligen skulle man kunna kräva att ingreppet gjordes på sjukhus men problemet är att många landsting vägrar utföra omskärelse utan medicinsk indikation.

• ladymarion

Jag förstår inte hur föräldrar kan göra så mot sitt barn.
    Borde vara varje männsikas rätt att bestämma över sin egen kropp!

Ska vara förbjudet på barn (under 18 år) tycker jag!

• Nivde

Det blir inte så mycket diskussion på den här tråden ser jag eftersom majoriteten tycker samma sak... och jag håller med dem.

Det ska vara upp till personen själv om man vill förändra sitt underliv så en 18-års gräns vore inte dumt.

• ailin66

Har inte heller sa mycket att tillagga

• Julia76

Jag e glad att majoriteten tycker som jag

• Aaliyah

Jag tycker däremot att det som idag ska vara lagligt att låta omskära små pojkar under förutsättning att det sker på det sätt som lagen stadgar. Det ska alltså vara en person med tillstånd från socialstyrelsen som utför omskärelsen, ingreppet ska ske under tillfredställande hygienska förhållanden och utföras under bedövning. Och om man pratar om att de små pojkarna blir vanställda så kanske man ska tänka på att en stor del av världens manliga befolkning faktiskt är omskuren.

• Junija

Aaliyah:

"Och om man pratar om att de små pojkarna blir vanställda så kanske man ska tänka på att en stor del av världens manliga befolkning faktiskt är omskuren. "

Det tycker jag är ett uselt argument för att tvinga ett barn till ett oåterkalleligt ingrepp. Om en stor del av den kvinnliga befolkningen är omskurna så vore det alltså argument nog för att fortsätta med det, så länge det sker under ordnade former?

Jag är emot ALLA typer av ingrepp som inte fyller en medicinsk funktion.

Sluta förminska barnens värld! www.viforaldrar.se/upprop/
Svar på tråden manlig kontra kvinlig omskärelse/könsstympning