manlig kontra kvinlig omskärelse/könsstympning
Jag önskar att ALLA ingrepp som inte är nödvändiga borde förbjudas: omskärelse av flickor och pojkar och håltagningar i öron eller andra ställen.
Jag önskar att ALLA ingrepp som inte är nödvändiga borde förbjudas: omskärelse av flickor och pojkar och håltagningar i öron eller andra ställen.
Aaliyah:
"Och om man pratar om att de små pojkarna blir vanställda så kanske man ska tänka på att en stor del av världens manliga befolkning faktiskt är omskuren. "
Det tycker jag är ett uselt argument för att tvinga ett barn till ett oåterkalleligt ingrepp. Om en stor del av den kvinnliga befolkningen är omskurna så vore det alltså argument nog för att fortsätta med det, så länge det sker under ordnade former?
Jag är emot ALLA typer av ingrepp som inte fyller en medicinsk funktion.
Aaliyah:
Om alla föddes med gomspalt så skulle det vara onödigt att operera det eftersom det knappast skulle väcka uppseende och barn skulle inte riskera att utsättas för glåpord i skolåldern t ex - om man enbart tänker utifrån utseendet.
Och det är väl ändå skillnad att operera något som är ett avvikande utseende och som syns så tydligt så det kan bli generande för den som har "defekten"? En gomspalt, som du tog som exempel, kan dessutom innebära problem som t ex äta, tala, varför en operation är nödvändig.
Vad gäller omskärelse av barn; om man nöjde sig med att bara klippa bort de inre blygdläpparna på ett sätt som inte ger framtida men, och dessutom under kontrollerade former, skulle du då anse att det vore fullt okej med en ”viss stympning” av underlivet på små flickor?
Att operera något som i princip alla föds med och lever med utan att det påverkar deras vardag negativt, kan knappast betraktas som nödvändigt eller försvarbart tycker jag. Det är faktiskt barn som utsätts för dessa övergrepp!!
Miss Cee:
"Men visst, vill du se det så så anser jag absolut att barns rätt till skydd för sin egen kropp är ett högre värde än förälderns religionsfrihet."
Det håller jag med om. Barnets rättigheter att inte stympa dess kropp måste väga tyngre. Det är faktiskt barn man utövar detta ingrepp på(!) inte en myndig människa med möjlighet att själv föra sin talan.
Aailyah:
"Jag tror inte att föräldrar som låter omskära sina små pojkar anser att de gör sig skyldiga till en kränkning, snarare tvärt om. "
Jag tror inte att de som utövar könsstympning på sina flickor anser att de kränker dem. Enligt deras tradition så ska flickor vara könsstympade för att få gifta sig, för att bli vuxna, för att inte anses orena etc. Vissa tror t ex att en icke könsstympad kvinna inte kan bli gravid.
Ex på orsaker:
"Renlighet och hygien nämns ofta som försvar för kvinnlig könsstympning. En allmän synonym till könsstympning är reningsceremoni. I vissa länder där könsstympning praktiseras anses icke omskurna kvinnor vara orena och de får inte vidröra mat och vatten. Här råder också uppfattningen att den icke omskurna kvinnans könsorgan är fula och klumpiga. Vissa grupper tror att det kvinnliga könsorganet växer och blir stort och tungt samt hänger ner mellan kvinnans ben om inte klitoris skärs bort. Andra anser att kvinnans klitoris är något ont som kan leda till att mannen dör om penis snuddar vid den. En annan föreställning är att fostret dör vid förlossningen om dess huvud råkar röra vid klitoris."
http://www2.amnesty.se/krg.nsf/Webbdokument/17A4CE45090A2FDFC1256B4500434745?opendocument
Inte tror jag deras avsikt är att "nu ska jag kränka dig, min dotter". Tvärtom tror jag att de tror att de kränker sina flickor om de inte utför ingreppet och hon förblir ogift och förmodligen utstött.
Aaliyah:
Då frågar jag igen:
De som pga religion könsstympar sina flickor; ska de få fortsätta med detta om det görs under ordnade former? Och om de nöjer sig med att "bara" skära bort förhuden runt klitoris på ett sätt så att sexlusten inte skadas?
Aaliyah:
"Kvinnlig könsstympning praktiserades redan före islam och trots att majoriteten av muslimer inte utövar den har den en religiös dimension. Bland muslimer anges ofta religionen som skäl till könsstympning. Motståndare avfärdar denna koppling, medan islamiska ledare inte är eniga. Koranen innehåller inte någon uppmaning till könsstympning, men i några hadith (yttranden som tillskrivs Profeten Mohammed) omnämnes den. Som svar på en fråga som ställts till Profeten av en person som utövade könsstympning, lär Mohammed ha sagt "förminska men inte förstöra". Könsstympning har funnits kvar hos en del muslimer som gått över till kristendomen. "
http://www2.amnesty.se/krg.nsf/Webbdokument/17A4CE45090A2FDFC1256B4500434745?opendocument
Vissa anser att det är just religion även om man inte är överens. Så varför skulle inte deras religion respekteras, om de andras ska?
Aaliyah:
Vilka ska då, enligt din uppfattning, få leva enligt sin religion och utföra vad de anser vara av nöd för att följa sin tro?
Aaliyah:
Jag har inte heller förstått hur du menar.
Jag har bl a inte förstått vilka du anser ska få bedriva sin religion fritt och vilka som inte ska få göra det. Är en denna religion isf viktigare än andra?
Jag har inte förstått var gränsen för ingrepp går, samt varför det är viktigare att skona flickors kroppar från ingrepp jämfört med pojkars.
Jag har inte förstått varför du anser att religionsfrihet ska gå före rätten till sin egen kropp.