• janne j

manlig kontra kvinlig omskärelse/könsstympning

Att kvinnlig omskärelse anses som könsstympning och skall vara förbjudet är väl de flesta överrens om men hur kommer det sig då att manlig omskärelse är mer accepterat, det är ju också en form av könsstympning.

Så vad anser ni skall man förbjuda manlig omskärelse på samma sätt som kvinnlig eller skall man kanske tillåta kvinlig omskärelse för att det på så sätt skall uppnå jämnställdhet. Eller anser ni att det är rätt att särskilja manlig och kvinnlig omskärelse från varandra, om ja varför då?

• Svar på tråden manlig kontra kvinlig omskärelse/könsstympning
  • Lillan7704
    ZannY skrev 2006-11-08 17:21:55 följande:
    ja men dåså, och sen FINNS det folk som VÄLJER att ta bort förhuden på sin son, lika "konstigt" som du väljer att inte göra de ? faan, ni säger juh emot er själv, haha.. Palla me folk som inte ens vet va fasen dom snackar om.. :/
    Ja, FÖRÄLDRARNA väljer åt sin BEBIS!! Det är DET jag reagerar på! Barnet har inte ett skit att säga till om!
    Tha Princes skrev 2006-11-08 17:47:48 följande:
    Lillan7704 : så du har mött 2 st som mår dåligt av det..Hmm ska vi då ta dom 2 emot flera miljarder människor då eller vad tycker du??
    Det var folk som sa att dom inte mött en enda som mått dåligt av det.. Jag sa att jag mött 2 som gör det! Och det är väl illa nog? Att det faktiskt finns dom som blir omskurna och mår dåligt av det? Eller? Deras känslor kanske inte räknas eftersom det finns miljarder som inte lider av det?
    Fruktansvärt korkat resonemang i så fall..
  • palmblad

Det finns viktigare saker att göra för våra barn än att skära i dem.

• Lillan7704
    palmblad skrev 2006-11-08 22:20:02 följande:
    Det finns viktigare saker att göra för våra barn än att skära i dem.
    Precis!
  • Tha Princes

En sak som jag verkligen undrar över är om ni överhuvudtaget läser allt jag skriver!??

Ja vill ha svar på en fråga som ja har ställt ett par gånger nu?

Om de bli olagligt att omskära pojkar, TROR ni då inte att de kommer att förekomma ändå`?

Är de då inte BÄTTRE att det sker under en läkares händer med bedövning?

eller ni kanske tycker de e bra att man gör de hemma med kökskniven vid bordet eller? o ingen bedövning eller smärtstillande?? inga sterila redskap?:-O
    för de förekommer i andra länder o kommer att förekomma här om det förbjuds.

snacka om att tänka på barnet!..

Miss Cee

Ja kan svara på din fråga..
    Jag har ALDRIG hört talas om att man omskär någon i denna ålder..
    Det förekommer inte äns. det görs när man e barn.
    så nu har ja svarat på din fråga...

Utopia

omskärelse har förekommit MYCKET länge, det är någon Flera Miljarder mänsikor gör och har varit med om och komma att förtsätta med oxå för den delen.
    Ja säger inte att de e snällt men inom vissa religioner gör man det för relegionen som tex kristan döper sina barn , komfimerar sig.
    ja jämför inte de absolut inte men om ni inom kristensommen oxå skulle ha omskärlese med så skulle de inte vara samma sak för att du skulle anse de rätt då eftersom dina förfäder har gjort de..

Se du oxå min fråga högre upp i inlägget..

Jag har ärligt inte tid att stå o stånga min panna blodig emot personer som inte äns tänker öppna sina sinnen lite o LÄSA ALLT MAN SKRIVER..

Nu ska ja gå till min son, hoppas ni får fram era budskap o kanske om ni har tur lyckas ni få "någon" att ändra sig

• Nellee

Tha princes- Varför omskära överhuvudtaget om det inte finns något medicinskt problem?

• Auris

Utopa: Det är just när man börjar tala om diskriminering av män i denna frågan som jag tycker det blir så fel. Orsaken till att kvinnlig könstympning är förbjuden och manlig omskärelse är tillåten i Sverige är inte att det ena utförs på flickor och det andra på pojkar utan att det handlar om två vitt skilda ingrepp.

Som jag skrev tidigare så tror jag inte det finns NÅN (nåja knäppskallar finns alltid) som inte skulle motsätta sig ett ingrepp där man skar bort ollonet på pojkar och detta är mig veterligt lika förbjudet som att skära bort klitoris på flickor.

• Auris

Vad tycker ni förresten om bebisflickor med hål i öronen? Det är ju också ett ingrepp på barns kroppar även om det inte handlar om könsorganen.

• Lillan7704
    ÅsaKj skrev 2006-11-08 23:02:31 följande:
    Vad tycker ni förresten om bebisflickor med hål i öronen? Det är ju också ett ingrepp på barns kroppar även om det inte handlar om könsorganen.
    Jag tycker INTE att man ska pierca småbarn heller! Lika lite som att omskära småpojkar!
  • Lillan7704

Vet att fråga kommit upp i tråden tidigare, men jag kan inte hitta något svar på den så jag ställer den igen...

Hur ställer ni er till att skära bort klitoriskappan på småflickor? Det kan ju faktiskt liknas med att ta bort förhuden på pojkar..

• klemenza

Da princess

Svarar direkt på din fråga.

Jo, om manlig omskärelse i landstingets regi förbjuds kommer sannolikt fortfarande vissa att fortsätta med detta i egen regi. Om det kommer att ske runt köksbordet med en slö bordskniv eller på ett stampat jordgolv är det svårt att sia om.

MEN ett sådant förbud kommer minst att ha 3 positiva effekter.

* Synliggöra manlig omskärelse som den mer eller mindre medeltida och barbariska företelse som den är. Vilket förhoppningsvis kommer att avskräcka majoriteten av föräldrarna.

* Säkerställa att föräldrar som ändå beslutar sig för att begå ett övergrepp på sin son kan bli vedebörligen straffade.

* Frigöra resurser inom sjukvården till just sjukvård.

Svar på tråden manlig kontra kvinlig omskärelse/könsstympning