• janne j

manlig kontra kvinlig omskärelse/könsstympning

Att kvinnlig omskärelse anses som könsstympning och skall vara förbjudet är väl de flesta överrens om men hur kommer det sig då att manlig omskärelse är mer accepterat, det är ju också en form av könsstympning.

Så vad anser ni skall man förbjuda manlig omskärelse på samma sätt som kvinnlig eller skall man kanske tillåta kvinlig omskärelse för att det på så sätt skall uppnå jämnställdhet. Eller anser ni att det är rätt att särskilja manlig och kvinnlig omskärelse från varandra, om ja varför då?

• Svar på tråden manlig kontra kvinlig omskärelse/könsstympning
  • Junija

Aailyah:

"Jag tror inte att föräldrar som låter omskära sina små pojkar anser att de gör sig skyldiga till en kränkning, snarare tvärt om. "

Jag tror inte att de som utövar könsstympning på sina flickor anser att de kränker dem. Enligt deras tradition så ska flickor vara könsstympade för att få gifta sig, för att bli vuxna, för att inte anses orena etc. Vissa tror t ex att en icke könsstympad kvinna inte kan bli gravid.
    Ex på orsaker:

"Renlighet och hygien nämns ofta som försvar för kvinnlig könsstympning. En allmän synonym till könsstympning är reningsceremoni. I vissa länder där könsstympning praktiseras anses icke omskurna kvinnor vara orena och de får inte vidröra mat och vatten. Här råder också uppfattningen att den icke omskurna kvinnans könsorgan är fula och klumpiga. Vissa grupper tror att det kvinnliga könsorganet växer och blir stort och tungt samt hänger ner mellan kvinnans ben om inte klitoris skärs bort. Andra anser att kvinnans klitoris är något ont som kan leda till att mannen dör om penis snuddar vid den. En annan föreställning är att fostret dör vid förlossningen om dess huvud råkar röra vid klitoris."
    http://www2.amnesty.se/krg.nsf/Webbdokument/17A4CE45090A2FDFC1256B4500434745?opendocument

Inte tror jag deras avsikt är att "nu ska jag kränka dig, min dotter".  Tvärtom tror jag att de tror att de kränker sina flickor om de inte utför ingreppet och hon förblir ogift och förmodligen utstött.

Sluta förminska barnens värld! www.viforaldrar.se/upprop/
  • Utopia

Aaliyah,
    ->?Det här med Europakonventionen är i vart fall för mig inte ointressant. Om man väljer att bryta mot Europakonventionen när det gäller en sak så kan man väl bryta mot alla artiklarna där. Vad sägs om rätten till domstolsprövning till exempel, den ställer ju till mycket tjafs och besvär? ;)?

Förlåt, men det där var larvigt. Jag skrev det redan om det. Vi tar väl ändå inte upp frågan ?ska man följa lagen eller inte? här, utan vad vi TYCKER om lagarna och olika frågor, utifrån vår personliga moral. Man kan tycka lagar är skit och att de är toppen och allt däremellan. Det finns inga som helst krav på att vi _måste_ tycka att lagarna är bra.

->?Man kan jämföra med Jehovas vittnen som inte vill ta emot blod. Från samhällets sida har man i fall då barn till Vittnen behövt en blodtransfusion för att inte dö omhändertagit barnet under den tiden som behövs för att barnet ska få den nödvändiga behandlingen.?

Detta är ju extremfall! Skulle samhället inte göra nåt i det så är det inte mycket till rättigheter man kan tala om att man har (barnet alltså). Hur menar du att detta har relevans här eller var det bara som ett exempel?

Ja, jag är helt med på att det handlar om avvägningar, det är ju precis det jag försöker diskutera kring hela tiden. Frågan är: vad är DINA avvägningar du gör? Hur resonerar DU? Vad går gränserna? Vad är ok och vad inte och varför? Varför är det ok om man är t.ex. jude att använda sitt barns kropp i sin religionsutövning men inte nån i nån annan kyrka, sekt eller samfund? Är våra kroppar inget värt för oss, bara om vi har ont eller inte? Eller är det bara värt nåt för oss när vi är vuxna? Men ? barn BLIR ju vuxna?! Är det ok att göra vad vi vill av försvarslösa människor, fulla, gamla och senila, döda, bara för de inte lider av det just då? Är det ok att utnyttja makt bara för man innehar den? Vad och vilka ska våra lagar skydda och varför, eller behövs de inte? Finns mycket saker att diskutera.

• Utopia

Angående detta med om man föräldrar vill sina barn väl eller inte. Vad har det med saken att göra?

Vilka som kränker andra eller förtrycker går med på att det som de gör är just sådant? Själva grejen är ju just den att det INTE anser sig göra det. De gör ju bara ?rätt? enligt sig själva! Annars skulle de inte göra det (om de nu är vid sina sinnens fulla bruk, och det borde man väl anta de är om de t.ex. omskär nån och planerar inför det och så.)

Det är ju just när olika människors rätt och fel krockar och de inte vill samma saker som det behövs rättigheter och lagar om det. Om det vore så att allt funkade till 100% och alla var nöjda när det gäller allt skulle inga lagar behövas. Men så är det inte och kommer nog aldrig att bli heller.

• Aaliyah

Jag kan nog inte förklara vad jag tycker på något annat sätt än jag redan har gjort tidigare i tråden. En avvägning måste som sagt göras mellan religionsfrihet och andra intressen, t.ex. intresset av att barn inte skadas. Och jag tycker att den avvägningen görs på ett korrekt sätt i den lagstiftning vi har. Jag tycker alltså att barnens behov av skydd tillgodoses i lagen samtidigt som man slår vakt om religionsfriheten. I ett annat fall där kravet på religionsfrihet krockar med ett annat intresse får man göra en ny avvägning och se vad man kommer fram till.

• Junija

Aaliyah:

Då frågar jag igen:

De som pga religion könsstympar sina flickor; ska de få fortsätta med detta om det görs under ordnade former? Och om de nöjer sig med att "bara" skära bort förhuden runt klitoris på ett sätt så att sexlusten inte skadas?

• palmblad

Man skär inte bort friska kroppsdelar helt enkelt, så båda är lika fel.

• Aaliyah

Junija; nej, eftersom det inte finns något stöd i vare sig Koranen eller Bibeln för att könsstympa flickor. Därför blir diskussionen om religionsfrihet inte aktuell.

• Junija

Aaliyah:

"Kvinnlig könsstympning praktiserades redan före islam och trots att majoriteten av muslimer inte utövar den har den en religiös dimension. Bland muslimer anges ofta religionen som skäl till könsstympning. Motståndare avfärdar denna koppling, medan islamiska ledare inte är eniga. Koranen innehåller inte någon uppmaning till könsstympning, men i några hadith (yttranden som tillskrivs Profeten Mohammed) omnämnes den. Som svar på en fråga som ställts till Profeten av en person som utövade könsstympning, lär Mohammed ha sagt "förminska men inte förstöra". Könsstympning har funnits kvar hos en del muslimer som gått över till kristendomen. "

http://www2.amnesty.se/krg.nsf/Webbdokument/17A4CE45090A2FDFC1256B4500434745?opendocument

Vissa anser att det är just religion även om man inte är överens. Så varför skulle inte deras religion respekteras, om de andras ska?

• Utopia

JASÅ Aaliyah?! Menar du att du tar din moral direkt ifrån koranen och bibeln? Styrs du av dem? Ska VÅRA lagar gå efter dem? Eller menar du att du anser likadant om alla andra heliga skrifter och all religion, att så länge det sägs vara religion är det ok? Men om det inte är det är det fel? Vad hände i så fall för religionsfriheten för ateister? Är det ok att man har olika rättigheter beroende på religion?

• Krumpy

Omskärelse på nyfödda pojkar är en styggelse av gigantiska mått
    och jag hatar, ja hatar, att det genomförs. Stackars pojkar
    som behöver lida för att trångsynta föräldrar utför det på
    en människa som inte har något att säga till om :(

Omskärlse på pojkar av hygieniska skäl, det är en helt
    annan femma. Hade jag inte blivit omskuren när jag var
    yngre så hade min hygien blivit skadlig. Jag är väldigt
    ledsen för att jag hade trång förhud, men det är inget man själv
    kan påverka.

Kvinnlig omskärelse är brottsligt, punkt. Såvitt jag förstår
    det så finns det inga medicinska anledningar till kvinnlig