Aaliyah,
->?Det här med Europakonventionen är i vart fall för mig inte ointressant. Om man väljer att bryta mot Europakonventionen när det gäller en sak så kan man väl bryta mot alla artiklarna där. Vad sägs om rätten till domstolsprövning till exempel, den ställer ju till mycket tjafs och besvär? ;)?
Förlåt, men det där var larvigt. Jag skrev det redan om det. Vi tar väl ändå inte upp frågan ?ska man följa lagen eller inte? här, utan vad vi TYCKER om lagarna och olika frågor, utifrån vår personliga moral. Man kan tycka lagar är skit och att de är toppen och allt däremellan. Det finns inga som helst krav på att vi _måste_ tycka att lagarna är bra.
->?Man kan jämföra med Jehovas vittnen som inte vill ta emot blod. Från samhällets sida har man i fall då barn till Vittnen behövt en blodtransfusion för att inte dö omhändertagit barnet under den tiden som behövs för att barnet ska få den nödvändiga behandlingen.?
Detta är ju extremfall! Skulle samhället inte göra nåt i det så är det inte mycket till rättigheter man kan tala om att man har (barnet alltså). Hur menar du att detta har relevans här eller var det bara som ett exempel?
Ja, jag är helt med på att det handlar om avvägningar, det är ju precis det jag försöker diskutera kring hela tiden. Frågan är: vad är DINA avvägningar du gör? Hur resonerar DU? Vad går gränserna? Vad är ok och vad inte och varför? Varför är det ok om man är t.ex. jude att använda sitt barns kropp i sin religionsutövning men inte nån i nån annan kyrka, sekt eller samfund? Är våra kroppar inget värt för oss, bara om vi har ont eller inte? Eller är det bara värt nåt för oss när vi är vuxna? Men ? barn BLIR ju vuxna?! Är det ok att göra vad vi vill av försvarslösa människor, fulla, gamla och senila, döda, bara för de inte lider av det just då? Är det ok att utnyttja makt bara för man innehar den? Vad och vilka ska våra lagar skydda och varför, eller behövs de inte? Finns mycket saker att diskutera.