Precis janne. Jag tycker det är självklart. Har man ett argument när det gäller kvinnor, bör man naturligtvis tillämpa argumentet också när det gäller män. Har man ett argument när det gäller en viss religion, bör man naturligtvis ha samma argument för de med andra religioner, o.s.v.
Jag vet och tycker också att manlig omskärelse är ett relativt litet ingrepp, men genom att godkänna det anser jag mig ge mitt godkännande även till en massa varianter på ingrepp man kan tänka sig. Jag kan alltså bara inte försvara manlig omskärelse på barn.
Jag är helt emot det synsättet att man kan ?se mellan fingrarna? med något som råkar vara mer utbrett än vissa andra saker i världen eller samhället. Det är inte rättvist helt enkelt. Jag kan inte försvara det resoneradet inför mig själv. Att nåt är vanligt förekommande gör det inte rätt enligt mig. Med _argument_, min moral, logik och den kunskap jag har, resonerar jag mig fram till om något är rätt eller fel. Eftersom jag tror på jämställdhet, människors lika värde och rättvisa, så kan jag inte tycka att manlig omskärelse är rätt. Då skulle jag slänga de principer jag säger mig stå för i sopkorgen: det att man borde ha argument och logik bakom sina ställningstaganden samt det att jag vill att mina slutsatser ska baseras på de principer jag nyss räknade upp. Jag vill inte förstöra för det jag strävar mot. Jag vill vara trovärdig. Därför är min ståndpukt i frågan som den är.