• janne j

manlig kontra kvinlig omskärelse/könsstympning

Att kvinnlig omskärelse anses som könsstympning och skall vara förbjudet är väl de flesta överrens om men hur kommer det sig då att manlig omskärelse är mer accepterat, det är ju också en form av könsstympning.

Så vad anser ni skall man förbjuda manlig omskärelse på samma sätt som kvinnlig eller skall man kanske tillåta kvinlig omskärelse för att det på så sätt skall uppnå jämnställdhet. Eller anser ni att det är rätt att särskilja manlig och kvinnlig omskärelse från varandra, om ja varför då?

• Svar på tråden manlig kontra kvinlig omskärelse/könsstympning
  • R Franklin

Aaliyah:

"nej, eftersom det inte finns något stöd i vare sig Koranen eller Bibeln för att könsstympa flickor. Därför blir diskussionen om religionsfrihet inte aktuell."

Inte så lite trångsynt att bara ta hänsyn till Islam och Kristendommen, finns mängder av andra religioner med sina seder och bruk. Erkänner att jag inte vet men det är ganska troligt att någon obskyr religion för någon stam i kanske Afrika tex förespråkar kvinnlig könstympning, Eller kanske uttänjning av halsar. Detta är alltså Ok? Bara för att det görs i religionens namn?

• Aaliyah

Junija; Mohammed uppmanar inte till könsstympning. Däremot finns ett påbud i gamla testamentet om att små pojkar ska omskäras.

Utopia; man kan inte ha en diskussion om religionsfrihet om det inte gäller en sedvänja som inte har sin grund i religionen. Om man ska avgöra om en religiös sedvänja bör tillåtas i ett samhälle är steg 1 att avgöra om det är en religiös sedvänja. Steg 2 är att väga intresset av religionsfrihet mot andra samhälliga intressen. Eftersom jag inte anser att kks är en religiös sedvänja stannar jag där. När det gäller omskärelse menar jag att det ÄR en religiös sedvänja och jag menar vidare att intresset av religionsfrihet väger över, förutsatt att ingreppet utförs på det sätt som svensk lag föreskriver.

Själv är jag inte religiös. Däremot försöker jag respektera andras tro.

• Utopia

Ja men herregud Aaliyah,
    ->"Utopia; man kan inte ha en diskussion om religionsfrihet om det inte gäller en sedvänja som inte har sin grund i religionen."

Det finns väl MER än bara religion? Eller bestäms dina ståndpunkter i frågor, DIN moral, bara utifrån om nån anser nåt vara religion eller ej?! Finns det inget värdefullt som existerar som kan kallas personlig integritet? Respekt för andra människor? Psykiskt och fysiskt välmående? Jag hade fått för mig att det var saker du stod för. Har jag alltså uppfattat det fel?! Du vägrar ju säga nåt som helst om det här! Varför?!

Du talar om avvägningar, men det verkar ju som om det enda avvägnigen du gör är om nån kan anse nåt vara religion eller inte. Kan det verkligen stämma?

->"Om man ska avgöra om en religiös sedvänja bör tillåtas i ett samhälle är steg 1 att avgöra om det är en religiös sedvänja."

Varför det? SÄg det rakt ut nu: anser du alltså att människor bör ha olika rättigheter beroende på vilken religion de har?

• Junija

Aaliyah:

Vilka ska då, enligt din uppfattning, få leva enligt sin religion och utföra vad de anser vara av nöd för att följa sin tro?

Sluta förminska barnens värld! www.viforaldrar.se/upprop/
  • Aaliyah

Utopia; det är klart jag inte tycker och inget jag har skrivit kan rimligen tolkas på det sättet heller. Jag kan inte uttrycka mig tydligare än vad jag redan har gjort. Sorry.

• klemenza

Aaliyah

Om du nu inte är religiös. Vad är det som gör att du vill driva denna fråga såpass intensivt?

• Miss Cee

Okej, en intressant fråga:

Hur länge anser du att föräldrar har rätt att fritt förfoga över barnets kroppar? Om det är en 15 åring som av olika orsaker inte blivit omskuren tidigare och föräldrarna tycker att de vill att det ska göras, men om pojken själv säger nej? Ska hans föräldrars religionsfrihet gå före då? Eller tex ett fosterbarn i en familj, är det okej att omskära dem? Om barnen inte vill?

Eller är det så att enda anledningen till att du tycker att det är okej med omskärelse på bebisar att de inte kan protestera?

• Aaliyah

Klemenza; du tror att jag är en militant muslim fast jag inte vill säga det? Jag är inte muslim och inte särskilt militant heller, i vart fall inte när det gäller den här frågan. Men jag tycker att det är intressant att diskutera var gränsen för individens frihet ska gå och varför.

• klemenza

Aaliyah:

Jag har faktiskt inte en aning om vad du är och varför. Att tro brukar inte heller räcka för mig. Däremot verkar det som om du inte bara tycker om att diskutera individens frihet utan att du verkligen tycker att det är OK med omskärelse av småpojkar och jag undrar varför?

• Ms Marriot

Men, alltså, pojkarna (från 0-15) kan ju skadas, eller få men för livet! Det måste ju gå före religionsfrihet.
    Om man hårddrar det så borde ju då alla muslimer få leva efter sin lag, eftersom de måste ha religionsfrihet.

Aaliyah: Det verkar som om du tror att detta ingrepp inte kan skada pojkarna, eller ge dem andra men senare i deras vuxna liv. Men tyvärr så är det inte så. Jag har ingen statistik på hur ofta det blir komplikationer, men jag skulle tro att det sker oftare än vad vi tror.

Låt alla som vill omskära sig -när de är vuxna!!!

Jag tycker det är så mesigt av Sverige att det är tillåtet idag.

Svar på tråden manlig kontra kvinlig omskärelse/könsstympning