• janne j

manlig kontra kvinlig omskärelse/könsstympning

Att kvinnlig omskärelse anses som könsstympning och skall vara förbjudet är väl de flesta överrens om men hur kommer det sig då att manlig omskärelse är mer accepterat, det är ju också en form av könsstympning.

Så vad anser ni skall man förbjuda manlig omskärelse på samma sätt som kvinnlig eller skall man kanske tillåta kvinlig omskärelse för att det på så sätt skall uppnå jämnställdhet. Eller anser ni att det är rätt att särskilja manlig och kvinnlig omskärelse från varandra, om ja varför då?

• Svar på tråden manlig kontra kvinlig omskärelse/könsstympning
  • Aaliyah

Klemenza; om du inte har förstått det efter åtta sidor finns det nog inget ytterligare jag kan skriva som kan klarlägga det.

• Junija

Aaliyah:

Jag har inte heller förstått hur du menar.
    Jag har bl a inte förstått vilka du anser ska få bedriva sin religion fritt och vilka som inte ska få göra det. Är en denna religion isf viktigare än andra?
    Jag har inte förstått var gränsen för ingrepp går, samt varför det är viktigare att skona flickors kroppar från ingrepp jämfört med pojkars.
    Jag har inte förstått varför du anser att religionsfrihet ska gå före rätten till sin egen kropp.

Sluta förminska barnens värld! www.viforaldrar.se/upprop/
  • Ms Marriot

junija: Håller helt och fullt med dig i dina frågor till Aaliyah.

• Julia76

Ser att tråden tagit fart och att det äntligen blev en diskussion.
    Men reagera på inlägget om gomspalt??????
    Då är man ju född med en skada och det skall ju självklart åtgärdas på bästa sätt för barnet....Då handlar det ju inte på att ändra något utan snara LAGA något.

• palmblad

Ska man ha nåt rituellt får man ha bättre fantasti än att skära i barn. Då får man skära i sig själv. Min åsikt.

• palmblad

Finns faktiskt killar som njuter mycket av stimulering av förhuden. Så man tar ifrån dem en källa till njutning.

• Miss Cee

Är fortfarande mycket intresserad av att veta hur man ska hantera förldrars rätt om omskära sina barn om det är en 8åring eller en 15 åring som säger att de inte vill?!

Eftersom ni hävdar att föräldrars religionsfrihet ska gå före så måste det ju innebära att ni isf ska genomföra det med tvång på en 8 åring eller en 15 åring??

• klemenza

Aaliyah

Jag tror att det skulle krävas en nionde sida men vill du inte förklara så slipper du.

• Azzurro

Tyvärr hamnar en hel del av dem som blir omskurna på samma plats som de med gomspalt.. På barnkirurgen.. Bara för att det är klåpare som gjort det, för de tycker det är okej att göra det i hemmet eller någon annan stans..

När jag vet det jag undrar - Då får hela världen veta..
  • Julia76

Azzurro- Menar du att barn med gomspalt opereras i hemmet???

Svar på tråden manlig kontra kvinlig omskärelse/könsstympning