• janne j

manlig kontra kvinlig omskärelse/könsstympning

Att kvinnlig omskärelse anses som könsstympning och skall vara förbjudet är väl de flesta överrens om men hur kommer det sig då att manlig omskärelse är mer accepterat, det är ju också en form av könsstympning.

Så vad anser ni skall man förbjuda manlig omskärelse på samma sätt som kvinnlig eller skall man kanske tillåta kvinlig omskärelse för att det på så sätt skall uppnå jämnställdhet. Eller anser ni att det är rätt att särskilja manlig och kvinnlig omskärelse från varandra, om ja varför då?

• Svar på tråden manlig kontra kvinlig omskärelse/könsstympning
  • Miss Cee

"Om de bli olagligt att omskära pojkar, TROR ni då inte att de kommer att förekomma ändå`Är de då inte BÄTTRE att det sker under en läkares händer med bedövning?"

Ja det citatet visar ju med all önskvärd tydlighet att vitalar om föräldrar som bryr sig... Är det det som är alternativet? Att "jag får inte göra som jag vill med mitt barn, så då gör jag det ändå, fast utan bedövning?"

det låter ju extremt sunt...

"Jag har ALDRIG hört talas om att man omskär någon i denna ålder..Det förekommer inte äns. det görs när man e barn.
    så nu har ja svarat på din fråga..."

Jag tackar för svaret, men du förstod nog tyvärr inte vad jag syftade på... Det intressanta i det här är ju just det du skriver. Man könsstympar pojkarna medan de är för små för att protestera eller värja sig. Man passar på när de inte har en chans att ens säga sin åsikt. Så frågan är var ni sätter gränsen för föräldrarnas frihet? Ska föräldrarna få göra som de vill även OM det handlade om en tonåring som INTE var omskuren (jag vet att det generellt är bebisar som omskärs, men det finns trots allt de som slipper undan.)

Så låt oss leka med tanken:
    OM er släkting på 14 år flyttar in till er på grund av familjeskäl, och dennes föräldrar inte omskurit honom. Nu är det NI som har ansvaret för honom och era barn är omskurna. Ni anser att han ska osmkäras, han vill inte. Vad gör ni?

Och varför är det rätt att skära som man vill i ett barn medan det inte kan protestera? Med er logik så har ju föräldrarna all rätt i värdlen att oskära 15 åringen undertvång. För det viktiga värdet här är enligt er föräldrarnas rätt att leva ut sin religionfrihet!

• Auris

Lillan7704: Att skära bort klitoriskappan måste ju vara jämförbart med att skära bort förhuden och har gissningsvis samma biverkningar och komplikationsrisker som manlig omskärelse. Om det är så och om det finns kulturer där denna typ av omskärelse är lika djupt rotad som den manliga omskärelsen så borde de rimligtvis omfattas av samma lagstiftning.

• Miss Cee

ÅsaKj>>

"Vad tycker ni förresten om bebisflickor med hål i öronen? Det är ju också ett ingrepp på barns kroppar även om det inte handlar om könsorganen."

Ja jag tycker att det också är fel. Det görs ofta på felaktigt sätt, av personal på frisersalonger som inte är så hygieniska och kan enkelt orsaka nickelallergi. För att inte tala om att det gör ont och att det är obekvämt att sova med smycken i öronen.

Dock, hål i öronen kan växa igen. Förhud växer inte tillbaka. En viss skillnad. Men har man fått nickelallergi så är det ju kört, absolut. Så jag ser detta som ännu ett onödigt ingrepp i barns kropp som därmed borde vara totalförbjudet.

• Tha Princes

Lillan7704 :
    om du ska jämföra klitoris o förhus så måste ja ju få fråga om du inte vt skillnaden på en VÄLDRIGT känslig punkt o lite hud?? Ärligt??

Spelar ingen roll om d är de över klitoris för de är inte samma sak alls..

nu har ja svarat på din.

svara på min!

• Nellee

Svara på min då.
    Tha princes- Varför omskära överhuvudtaget om det inte finns något medicinskt problem?

• Tha Princes

Miss Helena:

de är inte ja som bestämmer över relegionen..

• Tha Princes

Miss Helena:
    kan skriva en rad till så att du förstår..

de är en sak som är tradition samma sak som kristna döper sina barn som ja har försökt att säga i flera inlägg nu.

• Tha Princes

Men ja orkar inte diskutera de här längre..
    ja behöver inte sitta o försvara en sån pass stor relegion som inte kommer att stoppas bara för att ni sitter här..

ja accepterar att alla sina åsikter o ja accepterar även att alla gör som dom vill..

ja lämnar diskutionen inte för att ja inte har något att säga, utan för att ja orkar verkligen inte slösa mera energi på att prata med folk som inte lyssnar eller läser vad man skriver..

nu ska ja gå till min "plågade" son som ja har inte någon med kännsla för som ni tycker..

• klemenza

Da Princess,

Köper du vadsomhelst som är religion eller tradition eller finns det gränser? Isf var går gränsen?

• Linna3

Alla bestämmer själva om de ska styras av religion. Ja inte barn då förstås som väl i vissa fall blir mer el mindre påtvingade föräldrarnas religion.

Sedan kan man ju fråga sig varför man så stenhårt måste hålla på ett gammalt påbud när det inte finns någon egentlig orsak.

Finns det verkligen ingen muslim/jude som tycker att man kan låta barnet bli 18 och bestämma själv? Är det helt omöjligt att vara muslim/jude om man skulle tycka så?

Svar på tråden manlig kontra kvinlig omskärelse/könsstympning