• Madicken

Är det verkligen så ovanligt att GBS orsakar missfall/för tidig födsel?

Jag förlorade mina tvillingar i v.21 pga infektionen GBS. Under graviditeten bad jag om att bli testad eftersom jag hade de symptom som tydde på infektionen. Läkaren viftade bort min oro och berättade att 30% av alla gravida kvinnor har GBS och det går bra för de flesta. Man kan inte hålla på och testa och ge alla antibiotika.... bla, bla, bla

Nu när det pratas mer om GBS så visar det sig att jag känner flera som haft GBS under graviditeten. En fick missfall i v.16 och födde nästa barn två månader för tidigt. En annan födde också två månader för tidigt och en tredje födde båda sina barn för tidigt (inte så mycket) men hon var öppen 3 cm i några månader. Alla barn har dock klarat sig från att bli smittade.

Är det verkligen så ovanligt med att GBS ställer till problem eller är det bara min omgivning som haft "otur"? Dessutom när jag frågar om de känner till orsaken till missfallet eller att barnet föddes för tidigt så svarar alla, "Nej, läkarna vet inte men jag hade infektionen GBS"!

Ni som "drabbats" av GBS känner ni till flera i er bekantskapskrets som haft samma otur som ni? Har era läkare sagt rakt ut att GBS var orsaken till ert missfall, barnet föddes för tidigt eller att barnet dog?

• Svar på tråden Är det verkligen så ovanligt att GBS orsakar missfall/för tidig födsel?
  • tyr

min dotter kom i v 32+3 pga infektion men dom tog aldrig något gbs prov så på mig står det infektion oklar dom tog alla andra tester utom gbs det vart förtidig vattenavgång och även fast jag fick penicilin så gick infektions värdet upp när det hadde gått upp till ca 200 så bestämde dom sig för att sätta i gång mig jag hadde tur infektionen hadde inte spridit sig till min dotter iaf

• MammaJo

när jag väntade min lilla flicka så hade jag gbs och jag har fått höra från en bekant som miste sin son några dagar innan bf att jag hade haft tur som fick ett frisk och levande barn. Hon känner några stycken som misst sitt barn pga av gbs. Enligt henne ökar risken för att barnet ska dö om man är på övertid. Jag gick 15 dagar över tiden och när jag kom in med värkar fick jag en spruta och när min dotter var född 3 timmar senare fick även hon en. Hon blev aldrig smittad. Min dotter var några månader när jag fick reda på hur farligt gbs egentligen är och att jag hade kunnat få antbiotika när det upptäcktes (v26) men fick ingenting. Jag gick ner i en svacka då, hade massa tankar i huvudet på vad som faktiskt kunde ha hänt och på varför jag inte fick antibiotika, var mitt barns liv inte värt nåt? usch det tog lång tid innan jag kunde släppa detta och gå vidare och helt enkelt bara glädjas åt att det faktiskt gick bra ändå, mitt barn levde och var frisk.

Är så ledsen för alla som misst sitt barn, sitt underverk. Och speciellt när det kan undvikas vilket jag anser det kan när gbs är orsaken till det. Tycker det skulle vara ett krav, ja det är fan vår rättighet (och framför allt vårt ofödda barns) att alla gravida blir kollade och de som visar sig vara bärare får antibiotika för det.

• Kim och Mike

Min kusins son blev smittad av GBS...Han fick en allvarlig hjärnhinne inflammation som följd av det , och svävade mellan liv o död i ca 3 veckor,det gick dock bra bortsett från att han har fått hörselskador som följd av infektionen ... Jag krävde att de skulle testa mig för GBS flera gånger under graviditeten pga av det , jag hade ingen GBS  men om man ber att få bli testad så kan man rädda liv så jag skulle råda alla gravida kvinnor att KRÄVA att bli testade.

• englabella

Louisa: Visst är det skrämmande att i Sverige med sin fina statistik och det ständiga "klappa sig på bröstet -Vi har bäst sjukvård"-attityd inte blivande mödrar får bättre vård och bemötande.
    Jag råkade vara i Finland när mitt vatten gick för tidigt pga UVI som ledde till att min son föddes och dog för tidigt. Och Läkarna i Finland var riktigt förvånade över att det inte hade tagits urinodling under min graviditet, inte ens när jag har sjukt mkt sammandragningar i v. 20-21. Tydligen är det rutin att kolla alla gravida också i Finland, på det flesta ställen, precis som att göra NUPP, vilket min BM inte ens hade nämnt för mig här hemma. Läkarna i Finland var så övertygade att mödravården i Sverige var SÅ bra, för det var vad de hade hört.

Nej ändring!!!
    Odling på alla gravida kvinnor NU!

• skrutthumlan2

En kvinna som jobbar på mitt jobb (annan avdelning) fick en son som avled inom några dagar av GBS! hon skrev en artikel och uppmanade att gravida ska testas! Men som vanligt ska det snålas när det gäller kvinnor!

• Annispannis

Jag fick tidig vattenavgång en vecka före BF. Det kom inga värkar och jag sattes igång med dropp 2a dagen. Inget hände och 3e dagen fick jag på kort tid mycket hög feber. Det blev akutsnitt och jag lades på intensiven. Min underbara banmorska märkte att min son började visa tecken på infektion och trotsade läkaren (som inte tyckte det verkade så farligt) och gick ner med honom till Avd 33 (barn akut, neo mm). Där gav dom honom antibiotika direkt och tog massor med prov och odlingar. Han lades i kuvös. När provsavaren kom visade sig att han hade blivigt smittat med GBS när dom klippte navelsträngen (han började visa symtom bara 15 min efter att dom klippt) Jag hade haft GBS utan att veta om det. Min man var med Emil på 33an och tack vare min barnmorskas snabba agerande, så behandlingen sattes in direkt fick bakteriena aldrig någont fäste. Jag fick veta att 30% av dom barn som smittas dör om dom inte behandlas i tid.
    Nästa barn har dom talat om för mig kommer klassas som sk. hög risk graviditet, då kommer dom att ta prov regelbundet på mig. Jag hade inte heller hört talas om detta innan jag själv drabbades. Jag tycker det är så dåligt att man inte tar detta på större allvar i Sverige!
    Är så tacksam över att vår älskade son klarade sig, men vet att inte alla har haft samma tur som oss...
    Kram på er!
    /Anna

• Mie B

Jag håller med om att det är dålig stil & mycket slarv inom Mvc & sjukvården allmänt.
    Hade 2missfall föra året i Januari i år plusade vi igen fick problem redan v.15 med blödningar,magvärk & sammandragningar blev inlagd v.17+1 under ett dygn blev sen hemskickade igen p.g.a att jag inte blödde så mkt & läkaren sa till mig att de va foglossning vilket jag redan från början visste att det inte var då jag har 3barn sen innan.
    Månd.15 maj åkte jag in till akuten på Csk för vilken gång i ordningen vet jag ej..blev inlagd direkt & rekomenderad vila p.g.a att cervix endast var 1,5cm.
    Onsd.17/5 när vi precis gått in i v.20 gick vattnet c:a 1timme senare vart Liam född han är/var helt perfekt...22cm & 213gr
    Obduktionen visade att min moderkaka vart Gbs infekterade & jag hade aldrig hört talas om detta innan!!
    Kram på alla

• Wahlentina

Mie B: Så fruktansvärt!! Och så onödigt! Hade UVI 4 ggr i rad i början av grav o de gjorde tack o lov ordentlig odling på mig som visade GBS. Får lite diffusa svar angående hur pass allvarlgt det är av läkare o bm men är under behandling och kommer kräva test i v.35-37 så jag ev. kan få antibiotika intravenöst under förlossningen. Om jag nu inte får mf dessförinnan vill säga... :(
    Helt otroligt sjukt att svenska sjukvården tycks ta GBS-problem så godtyckligt. Varför inte bara göra en screening i början och i slutet av alla grav. som i USA tydl. Skulle det verkligen vara SÅÅÅ kostsamt? Man blir ju så förbannad!

• Bebbe2006

Vad exakt är GBS? Låter jätteläskigt, så jag skulle vilja testa mig, men jag fattar inte riktigt vad det vär.

"Vecka 25 med twins"

• Ina 67

Bebbe2006:
    Här hittar du info om GBS:
    www.vardguiden.se/Article.asp

"Grupp B-streptokocker är en bakterie som finns naturligt i tarmen och därför också ofta på huden i underlivet. Närheten till analöppningen gör att GBS hos kvinnor kan ta sig in i slidan eller urinröret".

"Hos kvinnor kan GBS också orsaka urinvägsinfektion. Vid graviditet och förlossning kan smittan spridas till fostret eller till det nyfödda barnet".

Det finns mer att läsa om GBS på ovan nämda länk.

Svar på tråden Är det verkligen så ovanligt att GBS orsakar missfall/för tidig födsel?