Är det verkligen så ovanligt att GBS orsakar missfall/för tidig födsel?
när jag väntade min lilla flicka så hade jag gbs och jag har fått höra från en bekant som miste sin son några dagar innan bf att jag hade haft tur som fick ett frisk och levande barn. Hon känner några stycken som misst sitt barn pga av gbs. Enligt henne ökar risken för att barnet ska dö om man är på övertid. Jag gick 15 dagar över tiden och när jag kom in med värkar fick jag en spruta och när min dotter var född 3 timmar senare fick även hon en. Hon blev aldrig smittad. Min dotter var några månader när jag fick reda på hur farligt gbs egentligen är och att jag hade kunnat få antbiotika när det upptäcktes (v26) men fick ingenting. Jag gick ner i en svacka då, hade massa tankar i huvudet på vad som faktiskt kunde ha hänt och på varför jag inte fick antibiotika, var mitt barns liv inte värt nåt? usch det tog lång tid innan jag kunde släppa detta och gå vidare och helt enkelt bara glädjas åt att det faktiskt gick bra ändå, mitt barn levde och var frisk.
Är så ledsen för alla som misst sitt barn, sitt underverk. Och speciellt när det kan undvikas vilket jag anser det kan när gbs är orsaken till det. Tycker det skulle vara ett krav, ja det är fan vår rättighet (och framför allt vårt ofödda barns) att alla gravida blir kollade och de som visar sig vara bärare får antibiotika för det.