• Madicken

Är det verkligen så ovanligt att GBS orsakar missfall/för tidig födsel?

Jag förlorade mina tvillingar i v.21 pga infektionen GBS. Under graviditeten bad jag om att bli testad eftersom jag hade de symptom som tydde på infektionen. Läkaren viftade bort min oro och berättade att 30% av alla gravida kvinnor har GBS och det går bra för de flesta. Man kan inte hålla på och testa och ge alla antibiotika.... bla, bla, bla

Nu när det pratas mer om GBS så visar det sig att jag känner flera som haft GBS under graviditeten. En fick missfall i v.16 och födde nästa barn två månader för tidigt. En annan födde också två månader för tidigt och en tredje födde båda sina barn för tidigt (inte så mycket) men hon var öppen 3 cm i några månader. Alla barn har dock klarat sig från att bli smittade.

Är det verkligen så ovanligt med att GBS ställer till problem eller är det bara min omgivning som haft "otur"? Dessutom när jag frågar om de känner till orsaken till missfallet eller att barnet föddes för tidigt så svarar alla, "Nej, läkarna vet inte men jag hade infektionen GBS"!

Ni som "drabbats" av GBS känner ni till flera i er bekantskapskrets som haft samma otur som ni? Har era läkare sagt rakt ut att GBS var orsaken till ert missfall, barnet föddes för tidigt eller att barnet dog?

• Svar på tråden Är det verkligen så ovanligt att GBS orsakar missfall/för tidig födsel?
  • Martina 3

Ja, vår son föddes död i vecka 41+0 pga. av GBS infektion. En vän som jag tappat kontakten med hörde av sig via brev när hon såg dödsanonnsen och beklagade och berättade att hennes första barn hade dött några timmar efter förlossningen av en GBS infektion. Min svägerska fick sin dotter i vecka 36 pga att vattnet gick pga. en GBS infektion, (som de visste att hon hade men blev vägrad behandling under grav) allt gick som tur bra, hon fick pc vid förlossningen. Min vän fick konstaterat GBS efter att jag övertalat henne att testa och en klasskamrats syster hade problem med UVI under grav med massor av sammandragningar och jag berättade om GBS, hon övertygade systern att tjata till sig ett test och mycket riktigt GBS! Efter att barnet fötts frisk med pc under grav och förlossning blev jag tackad på ett så otroligt fint sätt att jag fortfarande får tårar i ögonen bara att tänka på det... Jag träffade en gammal bekant som berättade att hennes son blev så sjuk efter förlossningen och fick ligga kvar på neo jättelänge, fick blodförgifting men klarade sig som tur var! Han var född förtidigt med vattenavgång, tjejen blev också riktigt sjuk och javisst var det GBS! Jag tror att det är jättevanligt att barn blir infekterade, men att de dör är ovanligt!

• englabella

Har själv inte några GBS-erfarenheter (däremot UVI som ledde till att min son föddes för tidigt och dog, men det är också ovanligt och bla bla bla...), men jag har hört om många som haft det och alldeles för ofta har det slutat olyckligt!

Känns att det inom mödravården är lite godtyckligt. Visst att det går bra för de allra flesta men de som drabbas då? för det händer ju titt som tätt. Tycker det är bättre att ta en odling för mycket än för lite.
    Jag hade regelbundna sammandragningar i v. 20, kissade jätteofta och hade ont då i magen, men det var ingen anledning att ta odling enligt min BM, "det kan vi göra när vi ses nästa gång" vilket var två veckor senare. Knappt en vecka efter besöket går vattnet och helvetet startar...

Nej, mödravården får börja ta oss gravida och vår oro på större allvar! Framtiden hänger ju på oss. VI är viktiga!

Tänker på er mina olyckssystrar!

• BeataBus

Förlåt min fråga..Men vad är GBS..??

Detta känns som en bra tråd att fråga det i..

Kvinnor har kurvor medan Män har portfölj.
  • Martina 3

Man räknar med att var tredje svensk kvinna i fertil ålder är bärare av GBS. Är man gravid och barnet smittas kan det vara livsfarligt. Det har vi själva fått erfara.

I USA testas de flesta gravida sedan mitten av -90 talet, i Sverige pratar man knappt om GBS och alla barnmorskor vet inte ens vad det är.

CDC som är en underavdelning till amerikanska socialdepartementet anser att GBS är den vanligaste orsaken till livshotande infektioner hos nyfödda. GBS är vanligare än andra mer kända problem hos nyfödda som tex rödahund och syfilis.

Varför informerar man inte mer om det i Sverige? Varför behandlas alla gravida GBS bärare olika?
    Man vill inte skrämmas är ett svar, men är det inte vår rättighet att få veta?

GBS är streptokocker grupp B (grupp A är de som bl.a ger halsfluss) man räknar med att upp till 30 procent av alla gravida är positiva någon gång under graviditeten.

Bakterierna finns på flera ställen i kroppen, speciellt i tarmen och vagina.

GBS smittar mellan människor framförallt genom direktkontakt. Sexuell överföring är vanligt men GBS klassas inte som sexuellt överförbar sjukdom. Män kan också vara bärare av GBS..

Även om man har GBS så är det ovanligt att barnet smittas. Blir barnet smittat behöver det inte heller innebära att det blir sjukt.
    Det vanligaste är att GBS överförs under förlossningen framförallt om barnet är för tidigt fött eller man haft långvarig vattenavgång.
    Ca 50 % av barnen till GBS bärande mammor blir koloniserade under förlossningen. Smittas barnet av GBS är dödligheten ca 15%.
    För att barnet skall smittas krävs tillräckligt stor bakteriemängd, motståndskraftiga bakterier och mottaglighet hos barnet. Men inget av detta vet man om man inte testas.....

Om barnet smittas kan det leda till livshotande tillstånd för barnet. Barnet kan bland annat få bldoförgiftning, lunginflammation eller hjärnhinneinflammation. Det finns också risk för cp-skador, syn- och hörselskador samt utvecklingsstörning.Det är ovanligt att barn smittas redan i livmodern, men det kan hända och kan då orsaka att barnet dör redan i magen.

GBS ger oftast inga symtom förutom om man drabbas av urinvägsinfektion, men även den kan vara symtomfri.

I några situtationer kan det dock vara bra att kräva GBS-odling:

* Urinvägsinfektion (under graviditeten eller om man ofta haft det tidigare)
    * Mycket sammandragningar
    * Feber som man inte ser ngn annan orsak till (framförallt i slutet av graviditeten)
    * Tidig vattenavgång
    * Tidigare barn som varit smittat med GBS

tagit från min väns sida www.slottner.net

• Madicken

Jag träffade en läkare idag för att lämna ett GBS test (urin) samt kontrollera livmodertappen.

Jag passade på att fråga de frågor jag ställde ovan. Risken att barnet smittas och dör pga GBS är någon promille (vad spelar det för roll hur stor risken är när man drabbas...). Han visste inga siffror på de som fick missfall eller barn som föds för tidigt men anledningen till att inte läkarna rakt ut säger att GBS var orsaken till detta är för att de tror att det finns en till faktor som påverkar missfallet/vattnet går för tidigt. 30% av alla gravida kvinnor har GBS men det är bara några som drabbas och dessa drabbas oftast dessutom i nästa graviditet också. Så läkarna tror att det kan finnas nåt mer som gör att bara vissa gravida får missfall/för tidigt fött barn.

Martina 3: Ja, du ser vad många i ens bekantskapskrets som drabbas... Tycker att det börjar bli dags att testa alla gravida eller i alla fall de med symptom.

• Peapin

jag fick GBS konstaterat idag. Hade tagit en cervixodling förra veckan och det visade på GBS. Äter kåvepenin nu och hoppas allt går bra denna gång, det gjorde det inte med förra graviditeten, fick mf i v.18 då pga en GBS inf. Får se hur kk bestämmer hur dom gör med uppkollningar i fortsättningen. Är i v. 6 nu.

• Mia85

Jag födde min Lukas i vecka 22+6 pga GBS sa läkarna
    och det var det men dom vet inget om det konstigt....

Dom sa om du blir gravid igen så kollar vi upp dig jätte noga...
    Att något sånthär måste hända innan man får hjälp????

Jag känner fler som har GBS men deras barn har klarat sig ena kompisens barn mådde inter bra vid förlossningen....

Ha det så bra alla änglaföräldar

Kram mia med ängeln Lukas
  • sladdenskåne

Jag födde min son dödfödd i v 41+12.Då visste man inte varför han hade dött,men i tisdags träffade vi läkaren och han berättade att min son dog av GBS.Känns hemskt eftersom jag ringde in och undrade om jag inte skulle komma in när slemproppen gick.Jag skulle invänta värkarna heter det,men samtidigt hade ju en läkare berättat att jag skulle ha pencillin 4 timmar innan hans födelse.Här satt jag och väntade på tätare värkar,medans min son låg och dog i min mage....Hade jag bara vetat alla fakta om GBS osv hade jag givetvis inte varit så lugn jag hade åkt in på direkten eller stannat kvar när jag var inne på måndagen och de sa att jag hade öppnat mig 1 cm....

• columbine

ja, min dotter dog pga blodförgiftning född i v29. Ingen GBS-odling gjordes. Året därpå blev jag gravid igen och åkte in och ut med för tidiga värkar och först efter flera turer frågade en läkare efter GBS-odlingsresultat. Det hade ju aldrig gjorts. Varken första eller andra graviditeten. Odling gjordes och var positiv. Då blev det fart på läkare och barnmorska, fick pencillin sista veckorna av grav.+ pencillindropp under förlossning och lilla killen fick pencillin dropp de första 4 dygnen av sitt liv. Allt gick bra. Men HUR kunde det missas att göra detta prov redan när det gick illa första gången? Och tänk om det aldrig hade gjort grav. nr 2 utan jag hade mist min lille kille oxå? Med barn nr 3 fick jag oxå pencillin under förlossningen men han fick inte dropp själv.

Min bästa väninna miste sin son i magen pga vattenavgång utan värkarbete och pos. GBS odling när hon var i 42:a veckan. Så onödigt barnet är ju "färdigt" och i övrigt friskt! Så för mig är det mkt märkligt att det inte är mer "känt" och att inte detta undersökt mer, det är ju livsfarligt!

• Louisa

Vill börja med att skicka er alla en stor kram...jag blir så ledsen när jag hör hur det kan gå till i sverige.

Jag bor i USA och det är som Martina 3 skriver. Här testas ALLA! Alla testas presis i början och sedan igen i vecka 37. Får man problem som sammandragningar och dylikt blir det en antibiotica behandling, men oavsett om man fått problem eller inte, testar man positivt vid NÅTT tillfäle under graviditeten så behandlas man automatiskt med antibiotican vid förlossningen.

Jag har 3 barn varav dem 2 stora föddes i sverige och jag hade aldrig ens hört talas om GBS. Lillan kom här, och jag testade positivt för GBS i v37.

Jag vet inte exact hur vanligt det är och vad exact procent det är på riskerna med det, men tydligen är det tillräkligt vanligt och tillräkligt farligt att dem här i USA testar RUTINMÄSSIGT alla för det. Jag blir så arg när jag får höra hur andra blir behandlade i sverige som framställer sig som sååååå bra med sjukvården. Det är ett så otroligt enkelt test, och med det enkla testet skulle så otroligt mycket hjärtesorg kunna bli undvikt...jag förstår bara inte varför det inte tas på mer allvar.

Jag är så ledsen för er alla som misst era små...det finns inga ord.

♥To have a child ... is to decide forever to have your heart walk around outside your body♥
Svar på tråden Är det verkligen så ovanligt att GBS orsakar missfall/för tidig födsel?