Inlägg från: columbine |Visa alla inlägg
  • columbine

Är det verkligen så ovanligt att GBS orsakar missfall/för tidig födsel?

ja, min dotter dog pga blodförgiftning född i v29. Ingen GBS-odling gjordes. Året därpå blev jag gravid igen och åkte in och ut med för tidiga värkar och först efter flera turer frågade en läkare efter GBS-odlingsresultat. Det hade ju aldrig gjorts. Varken första eller andra graviditeten. Odling gjordes och var positiv. Då blev det fart på läkare och barnmorska, fick pencillin sista veckorna av grav.+ pencillindropp under förlossning och lilla killen fick pencillin dropp de första 4 dygnen av sitt liv. Allt gick bra. Men HUR kunde det missas att göra detta prov redan när det gick illa första gången? Och tänk om det aldrig hade gjort grav. nr 2 utan jag hade mist min lille kille oxå? Med barn nr 3 fick jag oxå pencillin under förlossningen men han fick inte dropp själv.

Min bästa väninna miste sin son i magen pga vattenavgång utan värkarbete och pos. GBS odling när hon var i 42:a veckan. Så onödigt barnet är ju "färdigt" och i övrigt friskt! Så för mig är det mkt märkligt att det inte är mer "känt" och att inte detta undersökt mer, det är ju livsfarligt!

Svar på tråden Är det verkligen så ovanligt att GBS orsakar missfall/för tidig födsel?