• Madicken

Är det verkligen så ovanligt att GBS orsakar missfall/för tidig födsel?

Jag förlorade mina tvillingar i v.21 pga infektionen GBS. Under graviditeten bad jag om att bli testad eftersom jag hade de symptom som tydde på infektionen. Läkaren viftade bort min oro och berättade att 30% av alla gravida kvinnor har GBS och det går bra för de flesta. Man kan inte hålla på och testa och ge alla antibiotika.... bla, bla, bla

Nu när det pratas mer om GBS så visar det sig att jag känner flera som haft GBS under graviditeten. En fick missfall i v.16 och födde nästa barn två månader för tidigt. En annan födde också två månader för tidigt och en tredje födde båda sina barn för tidigt (inte så mycket) men hon var öppen 3 cm i några månader. Alla barn har dock klarat sig från att bli smittade.

Är det verkligen så ovanligt med att GBS ställer till problem eller är det bara min omgivning som haft "otur"? Dessutom när jag frågar om de känner till orsaken till missfallet eller att barnet föddes för tidigt så svarar alla, "Nej, läkarna vet inte men jag hade infektionen GBS"!

Ni som "drabbats" av GBS känner ni till flera i er bekantskapskrets som haft samma otur som ni? Har era läkare sagt rakt ut att GBS var orsaken till ert missfall, barnet föddes för tidigt eller att barnet dog?

• Svar på tråden Är det verkligen så ovanligt att GBS orsakar missfall/för tidig födsel?
  • LyNxQ

Nämen, det hade jag ALDRIG ens hört talas om!
    Va hemskt!

Hur testar man? Blodprov?

Stor kram till er som fått missfall, dödfödda barn och barn som bara levat någon dag!

♥?♥?♥?Linnéa?♥?Mo Cridhe?♥?♥?♥
  • LyNxQ

från Inas länk: 

"I enstaka fall kan GBS orsaka missfall. Vad som händer är att livmodern ”retar” till värkar. Eftersom antibiotika sätts in vid minsta misstanke på infektion hos mamman är denna risk liten."

Jaså?

• LyNxQ

Men jaha, NÄR ska man testa sej då?  i början, mitten eller slutet? Alldeles vid förlossningen?? Eller flera gånger?

• Ina 67

Det är just det som är problemet att det inte rutinmässigt testas i Sverige om man inte har några problem som tex UVI, tidiga samandragningar.
    För att få reda på om man har GBS kan ett urinprov skickas på odling, men det är inte alltid det visar att man har GBS. Om man tar ett prov från livmodertappen får man ett bättre och mer korrekt svar.
    Mitt urinprov visade ingen GBS, men det gjorde provet från livmodertappen. På mig togs båda med ca en veckas mellanrum.

Är man orolig, kräv att ett GBS prov tas, (borde vara varje gravids kvinnas rätt att det görs).

• Madicken

Man ska testa sig när man har besvär som t ex många sammandragningar även vid vila. Vissa har dock inga symptom alls men jag tror att det är ovanligt. Du ber BM skicka in ett morgonurin på test.

De som har fått missfall, fött för tidigt eller förlorat barn pga GBS får kontinuerligt göra GBS-tester vid nästa graviditet. Problemet är att infektionen kan komma tillbaka direkt efter en behandling. Om det visar sig att man haft infektionen någon gång under graviditeten så tycker jag att man ska kräva att få antibiotika vid förlossning.

Ina 67: Min läkare på MVC ville inte ta något prov på livmodertappen på mig. Han sa att om jag har GBS där så kommer det att visa sig i urinen också. Har inte haft några besvär som sammandragningar och "kissnödighet" denna graviditet. Kan jag lita på honom, tror du?

Har fått en tid hos spec-MV men vill helst inte gå där om jag inte behöver MEN tänk om det händet något igen.... då kan jag inte förlåta mig själv för att jag skippat att ta GBS-test kontinuerligt.

• Ina 67

Jag hade inga besvär alls, men eftersom jag har en liten ängel sedan innan och tidigt fick komma på vul så krävde jag att det skulle ta ett GBS prov annars hade det inte blivit gjort.
    Lämnade urinprov på inskrivningen hos BM (2/8)(hade då bara 2 veckor innan avslutat en pencilinkur pga halsfluss, samma sorts pencili som vid GBS).
    Sedan hade jag läkarbesök ca en vecka efter (8/8) där läkaren kollade svaret på urinen som inte visade något, men hon tog i alla fall ett prov från livmodertappen.
    Måndagen den 14/8 ringde de från MVC och sa att jag hade GBS och jag fick åka upp och hämta en kur pencilin som jag började med direkt.
    Onsdagen den 16/8 går vattnet (finns att läsa i min blogg), och det är inte förenligt med liv. Om vattnet gick pga GBS kan de inte svara på, men jag har en efterkontrolls tid den 25/9 och då ska jag ta upp frågan igen.

Jag kan inte svara på hur säkert ett urinprov är, jag utgår bara ifrån det som hände mig (är ingen läkare).

Ca 30% av alla kvinnor har GBS under någon av sina graviditeter. Så alltså 70% har det aldrig, så risken är ju inte så stor ändå.

Kram till er alla

• Madicken

"Ca 30% av alla kvinnor har GBS under någon av sina graviditeter. Så alltså 70% har det aldrig, så risken är ju inte så stor ändå."

Den statistiken gäller ju inte för de som en gång har fått missfall, fött för tidigt eller förlorat barn. De som en gång drabbats löper större risk att drabbas igen.

• Blossi

Jag kan berätta det som hände oss eller mig snarare sagt. Jag är en permanent bärare av GBS och hade det under min första graviditet. Jag fick flera uvier och de tog prov för GBS och då satte man in antibiotika de sista tre månaderna innan han kom. Som tur är gick allt bra och han blev inte smittad.
    Sedan dess har jag samlat in mycket information ang GBS. När jag sen blev gravid med min dotter så började det igen med uvi och sammandragningar redan i vecka 15. Blev helt sjukskriven från vecka 20. Den här gången så ville de inte sätta in antibiotika om inte det GBS´s var hög i urinet. Jag påvisades GBS varannan gång jag lämnade prov. Allt som allt fick jag antibiotika 6 ggr.

Min bm tyckte att jag skulle få antibiotika under förlossningen men sen när jag väl kom till förlossningen med vattenavgång så var de inte så glada över det förslaget. Jag fick tjata och påminna om droppet mellan mina värkar och det var inte kul. Hursomhelst så fick jag igenom droppet.

När min dotter sen föddes så blev hon jättesjuk. Hon fick dubbelsidig lunginflammation och blodförgiftning. Ett tag var det osäkert om hon skulle klara sig då hon dessutom hade svårt att andas och var mindre än vad hon borde ha varit. Jag berättade flera gånger för alla läkarna att de skulle ta GBS prov på henne då jag misstänkte att hon hade trots allt blivit smittad av GBS. De sa att det inte behövdes för jag hade ju blivit behandlad under förlossningen och det kunde inte vara så. Efter mycket påtryckningar från både min man och mig så gav de med sig och tog GBS prov från örat på henne som var negativt. De andra proverna visade att hon hade blivit smittat av E-koliebakterier.

Vi är så glada att allt gick bra och hon återhämtade sig med hjälp av mediciner och antibiotika. Vi fick komma tillbaka till sjukhuset då hon var ca en månad för en efterkontroll. Jag tog igen upp allt det här med GBS. Bland annat varför det är så dålig info kring ämnet? Svar: Det är så många som bär på det utan att det händer något.
    Varför får inte alla gravida lämnna prov för det som i USA? Svar: Man har kommit fram till att det sättet man har i Sverige är bättre och inget pekar på att fler barn räddas i USA för att man sätter in antibiotika eller liknande.
    Var det egentligen GBS´sen som orsakade vår dotters insjuknande? Svar: På sätt och vis kan man säga ja. I och med att jag blev behandlad så många gånger under graviditeten så blev jag ju av med GBS i livmodertappen och då började där andra bakterier frodas istället. Jag utvecklade alltså ekolie bakterier där istället som egentligen inte ska finnas där bara för att antibiotikan tog bort de andra bra bakterierna. Så ja, om jag inte skulle ha blivit behandlad med antibiotika för GBS så skulle inte hon ha fått ekolie men då skulle hon säkert ha blivit drabbad av GBS istället.

Pest eller kolera?

Jag säger till alla er som har återkommande uvier eller mycket sd, gå och testa er för GBS! Det är en lömskt bakterie och kan orsaka i värsta fall att man förlorar sitt barn. Ni som har påvisade GBSbakterier, kräv dropp under förlossningen! Man måste själv tjata till sig det då det inte är någon rutin på det idag. Man gör olika på olika sjukhus och det är upp till läkaren i tjänst att avgöra. Stå på er!

Till alla er som har mist era barn pga GBS vill jag först beklaga och sen ge er en megakram!

Om ni undrar mer så fråga gärna så försöker jag svara så gott det går.
    Kram allihopa.

Yesterday is gone. Tomorrow has not yet come. We have only today. Let us begin.
Svar på tråden Är det verkligen så ovanligt att GBS orsakar missfall/för tidig födsel?