• Madicken

Är det verkligen så ovanligt att GBS orsakar missfall/för tidig födsel?

Jag förlorade mina tvillingar i v.21 pga infektionen GBS. Under graviditeten bad jag om att bli testad eftersom jag hade de symptom som tydde på infektionen. Läkaren viftade bort min oro och berättade att 30% av alla gravida kvinnor har GBS och det går bra för de flesta. Man kan inte hålla på och testa och ge alla antibiotika.... bla, bla, bla

Nu när det pratas mer om GBS så visar det sig att jag känner flera som haft GBS under graviditeten. En fick missfall i v.16 och födde nästa barn två månader för tidigt. En annan födde också två månader för tidigt och en tredje födde båda sina barn för tidigt (inte så mycket) men hon var öppen 3 cm i några månader. Alla barn har dock klarat sig från att bli smittade.

Är det verkligen så ovanligt med att GBS ställer till problem eller är det bara min omgivning som haft "otur"? Dessutom när jag frågar om de känner till orsaken till missfallet eller att barnet föddes för tidigt så svarar alla, "Nej, läkarna vet inte men jag hade infektionen GBS"!

Ni som "drabbats" av GBS känner ni till flera i er bekantskapskrets som haft samma otur som ni? Har era läkare sagt rakt ut att GBS var orsaken till ert missfall, barnet föddes för tidigt eller att barnet dog?

• Svar på tråden Är det verkligen så ovanligt att GBS orsakar missfall/för tidig födsel?
  • 2äggmamma

Glömde att tillägga att allt gick ialla fall bra, mina killar klarade sig fint.

• Anna m Hampus och liten i magen

Jag har oxå GBS, men det är lite samma här hos mig, dom slätar liksom över det och tycker att det är inte så farligt, man får antibiotika vid förlossningen och så e det inte mer med det...

Men nu när jag läser om er så blir jag ju hur rädd som helst, just det här att det kan sätta igång tidigare pga av det osv..
    Har lämnat urinprov till min BM och jag tror hon ringer imorron ang så då får jag väl veta..MEn e det nån som vet hur det funkar, om jag hade dom bakterierna innan i graviditeten, kan dom försvinna eller har man dom alltid sen, alltså fram tills förlossningen?

• Louisa

Anna med Hampus och liten i magen,

Dem kan komma och gå. Bara för att du testar positivt i början av graviditeten betyder inte det att du testar positivt i slutet, eller viseverse. Samma om du hade det en graviditet så betyder det inte automatiskt att du kommer att ha det vid nästa. Det var informationen jag fick av min BM här. Fasst här håller dem ju bra koll på en och testar man positivt för GBS vid NÅGOT tillfälle under en graviditet, så kollas man extra efter det, vare sig det handlar om samma graviditet eller en ny.

♥To have a child ... is to decide forever to have your heart walk around outside your body♥

Louisa;
    Det känns inte som om jag har blivit speciellt kollad, som jag skrev, det känns som om dom tar så lätt på det liksom.
    Men visst, om man ändå inte behandlar det innan så kan dom ju inte göra mer än att ge antibiotika vid förlossningen iofs. Och det kan väl inte gå upp till barnet om inte vattnet har gått?

• Martina 3

Anna m Hampus och liten i magen- Tyvärr kan barnet bli smittat även i magen som hände mig, Max dog i vecka 41+0 pga. GBS utan att vattnet gick www.max-saknad.com , råd från mig, bada inte, ha inte samlag, gå inte över tiden. Behandlingen är olika från sjukhus till sjukhus om man inte känner att man får rätt behandling kan man byta läkare, sjukhus osv. Jag hade "bara" GBS på cervix.
    *kram*

Martina3;

Jag är verkligen så ledsen för din skull. Det gör ont i hela mig.Jag ska prata genom det här nog med min BM.
    Kram till dig.

• jazzy

Pratade min läkare idag om jus GBS. Hon sa att GBS inte kan orsaka mf men att det kan ge barnet skador därför ger man antibiotika vid förlossning.

• cloudberry79

Jag fick veta att det kan vara en orsak till att min moderkaka fick en blödning, att en GBS-infektion visst kan orsaka sena missfall, om just moderkakan blir påverkad. Vi har inte fått alla provresultat ännu, så det kan ju vara något annat, men det är en TROLIG orsak.

Ängeln Adrians mamma
  • Sonya

Kan man ha uvi utan att ha GBS?

Måste man göra en speciell odlig där dom letar specifikt efter GBS eller ser man det på alla odlingar man gör?

Räcker det med ett urinprov eller ska urinen odlas för svar ang GBS?

Jag fick mitt livs första uvi i början av graviditeten, men ingen sa något om GBS....

"kom till oss älskade barn" .. bf maj 2007
  • englabella

Sonya: Jag hade UVI med Dante, men aldrig GBS. Frågade sist jag var hos läkaren om de verkligen kollat GBS med för jag var orolig för det. Men hon sa att varje odling (lämnar ju oftare nu) görs på alla bakterier. Så både vanliga e-coli och streptokockbakterier hittas om de finns i urinen. Och jag har tydligen aldrig haft GBS men dock UVI med e-colibakterier men det slutade ju lika illa som det kan göra av gbs.

Sedan kan man ju ha GBS på livmoderhalsen och då krävs ju odling därifrån. Men om det syns i urinen är det i större "mängd" och de utgår ofta från just urinodlingen, när det ska medicineras.
    Om jag har fattat rätt... Såhär beskrev min läkare det. Fast säkert lite bättre än jag...

Svar på tråden Är det verkligen så ovanligt att GBS orsakar missfall/för tidig födsel?