• Madicken

Är det verkligen så ovanligt att GBS orsakar missfall/för tidig födsel?

Jag förlorade mina tvillingar i v.21 pga infektionen GBS. Under graviditeten bad jag om att bli testad eftersom jag hade de symptom som tydde på infektionen. Läkaren viftade bort min oro och berättade att 30% av alla gravida kvinnor har GBS och det går bra för de flesta. Man kan inte hålla på och testa och ge alla antibiotika.... bla, bla, bla

Nu när det pratas mer om GBS så visar det sig att jag känner flera som haft GBS under graviditeten. En fick missfall i v.16 och födde nästa barn två månader för tidigt. En annan födde också två månader för tidigt och en tredje födde båda sina barn för tidigt (inte så mycket) men hon var öppen 3 cm i några månader. Alla barn har dock klarat sig från att bli smittade.

Är det verkligen så ovanligt med att GBS ställer till problem eller är det bara min omgivning som haft "otur"? Dessutom när jag frågar om de känner till orsaken till missfallet eller att barnet föddes för tidigt så svarar alla, "Nej, läkarna vet inte men jag hade infektionen GBS"!

Ni som "drabbats" av GBS känner ni till flera i er bekantskapskrets som haft samma otur som ni? Har era läkare sagt rakt ut att GBS var orsaken till ert missfall, barnet föddes för tidigt eller att barnet dog?

• Svar på tråden Är det verkligen så ovanligt att GBS orsakar missfall/för tidig födsel?
  • Madicken

emma2006: Jag känner igen det där som din läkare säger. Vissa läkare måste hävda sig och minsann berätta att 30% av alla gravida kvinnor.... det är så ovanligt....bla, bla, bla.

Jag har lyckats behålla kontakten med de läkare som lyssnat på mig tidigare och på ett enkelt sätt utan att tjata fått remiss till spec-MV. Var på mitt första besök på spec-MV idag (denna graviditet). Läkaren var helt underbar, för henne var det självklart att jag skulle testas minst en gång per månad. Fler om jag hade besvär.

• WilliamSofia

När jag väntade William,som idag är snart4,då "sipprade" jag vatten sen v 27,trodde det va flytningar....
    sen blev jag inlagd för att det bara vart mer å mer...då upptäckte dom att jag hade GBS,efterssom min sänka var för hög,sattes in på antibiotika,och sen födde jag 7 veckor för tidigt.

Vad hade annars hänt?Jo dom hade förmodligen INTE up
    uppptäckt det,efterssom dom såååå sällan utför provena...

Man blir arg,skit arg!
    Så nu på mitt andra barn SKA jag bara ha det där provet!

• Ina 67

Efter läkarbesöket igår ang mitt mf i v 13.

Journalen från Norrköping hade kommit, men i den står det inte mycket. Det står om händelse förloppet, lite knapp händigt och att allt kommit ut på naturlig väg. Man hade inte skickat i väg moderkaka och foster för provtagning, så vi kommer aldrig att få veta vad som egentligen hände. Det var en brist i kommunikationen mellan sjukhusen som gjorde att det inte blev gjort.
    Men läkaren tyckte ändå att vi fick anta att det var GBS infektionen som hade gott upp och gjorde så att slemhinnorna runt fostret blev försvagade och sprack så att vattnet gick.
    Vi får anta att vattenavgången berodde på GBS infektionen, men vi kan inte säkert säga eftersom ingen undersökning på moderkaka och foster gjordes.

Så här står vi nu och vet inget alls.

• Hilla

Jag var inne för UVI idag...dom skickade iväg en odling för o se om jag har GBS.
    Är så rädd, betyder det att mitt barn kommer bli sjukt/dö?

• Hilla

Ringde förlossningen och sen MVC...dom sa bara att man ska sluta oroa sig med en gång.
    Får man diagnosen GBS finns behandling mot det.
    Och man får det intravenöst under förlossningen.

Däremot borde fler testas tycker jag! Så barn slipper dö i detta!!!!!

• Louisa

Åh Ina 67, jag är så ledsen. Och så blir jag så arg, nån borde ge dem en spark i rumpan för att slarva sådär...fattar dem inte att det är riktiga personer med känslor och inte bara nått sjukhus som vill ha provsvar? Usch....massor med kramar till dig Ina, massor!

♥To have a child ... is to decide forever to have your heart walk around outside your body♥
  • Wahlentina

Frustrerande att man måste vara så "stark" och kräva en massa själv för sitt ofödda barns bästa. Vilket enormt ansvar man har... Att sjukvården inte självklart finns där när det gäller GBS är helt absurt! Jag fattar inte varför det ska vara så trögt. Forkning hit och olika åsikter dit... Ta fram en riktlinje om screening eller dylikt och följ den. Nej, så enkelt vill dem inte göra det för oss gravida med UVI pga GBS. Istället ska de få oss att känna oss löjliga som oroar oss samtidigt som vi ser och hör om andra med samma problem som förlorat sina bebisar pga av det... Jag fattar inte! Blir så arg och ledsen!!

• AnnikaL

hej

Jag visste inte att jag var smittad av GBS (jag hade ingen aning om vad det var), men min son (som är född i vecka 40) blev smittad vid förlossningen - och fick hjärnhinneinflammation när han var 6 dagar gammal. Det gick förhållandevis bra då jag snabbt kom till akuten med honom - men på många sätt var det ren tur att jag kom dit i tid. Han hade bara 38.4 i feber när jag åkte in (ni kan läsa om det i min dagbok). Han hann långt ifrån bli så dålig som han kunde blivit utan efter 1 dygn på neonatal med all utrustning kunde vi ligga på vanlig vårdavdelning i 14 dagar. Tyvärr har han fått en vidare komplikation av hjärnhinneinflammationen - han fick nämligen vattenskalle (hydrocefalus) som upptäcktes 2 månader senare - men med en shunt (slang system från hjärnan) skall han kunna leva normalt.

Jag har hunnit landa någorlunda efter dessa två sjukdommar, men jag går fortfarande och funderar på alla "om" - dels de "om" som gjort at han inte klarat sig men också de "om" som gjort att han hade varit frisk. Man hade ju hoppats på att han föts i ett land där alla gravida testas (särskillt som jag hade mkt sammandragningar och flytningar), men sedan kan jag inte sluta att tänka på om det kan vara så att bakterierna har vuxit till på hans kropp först - han blev nämligen inte badad förän han var 4 dagar gammal. Efter förlossningen tyckte de att det var bäst att låta bli att bada honom så att fosterfettet kunde gå in och sedan bad jag om hjälp flera gånger att bada honom på BB, men ingen hade tid med mig som var omföderska - så det slutade med att han först blev badad när vi kom hem. Anledningen till att jag funderar på detta är att han blev sjuk relativt sent oftast brukar det ske redan på BB. Är det någon som har någon liknande erfarenhet?

• Martina 3

AnnikaL många kramar *kramar om* jag är så glad att det slutade så väl som det gjorde!I USA kallas det för late onset GBS, här kommer lita fakta
    Late onset GBS is when the child is born seemingly healthy, and within several days to up to 3 months (and there have been cases of up to 6 months) they come down with illnesses related to GBS. Most late onset GBS causes meningitis. Late onset GBS is very dangerous because it is often not known about or expected.

GBS disease may also develop in infants one week to several months after birth. This is called late onset disease. Meningitis is more common with late onset GBS disease. About half of late onset GBS disease can be linked to a mother who is colonized with GBS; the source of infection for other babies with late onset GBS disease is unknown. A baby who develops late onset GBS disease may exhibit the following signs:

Stiffness (this could be the entire body or just arms or legs)
    Limpness or floppy
    Inconsolable screaming
    Fever
    Refusal to feed
    Grunting sounds as if difficult breathing
    Breathing irregularities
    Temperature regulation

www.groupbstrep.org/

Kram

Svar på tråden Är det verkligen så ovanligt att GBS orsakar missfall/för tidig födsel?