Inlägg från: Louisa |Visa alla inlägg
  • Louisa

Är det verkligen så ovanligt att GBS orsakar missfall/för tidig födsel?

Vill börja med att skicka er alla en stor kram...jag blir så ledsen när jag hör hur det kan gå till i sverige.

Jag bor i USA och det är som Martina 3 skriver. Här testas ALLA! Alla testas presis i början och sedan igen i vecka 37. Får man problem som sammandragningar och dylikt blir det en antibiotica behandling, men oavsett om man fått problem eller inte, testar man positivt vid NÅTT tillfäle under graviditeten så behandlas man automatiskt med antibiotican vid förlossningen.

Jag har 3 barn varav dem 2 stora föddes i sverige och jag hade aldrig ens hört talas om GBS. Lillan kom här, och jag testade positivt för GBS i v37.

Jag vet inte exact hur vanligt det är och vad exact procent det är på riskerna med det, men tydligen är det tillräkligt vanligt och tillräkligt farligt att dem här i USA testar RUTINMÄSSIGT alla för det. Jag blir så arg när jag får höra hur andra blir behandlade i sverige som framställer sig som sååååå bra med sjukvården. Det är ett så otroligt enkelt test, och med det enkla testet skulle så otroligt mycket hjärtesorg kunna bli undvikt...jag förstår bara inte varför det inte tas på mer allvar.

Jag är så ledsen för er alla som misst era små...det finns inga ord.

♥To have a child ... is to decide forever to have your heart walk around outside your body♥
  • Louisa

Blossi,
    Om du träffar din BM igen så kan du påpeka att det visst finns studier på att det rutinmässiga testandet för GBS på gravida kvinnor här i USA har lett till färre sjuka och mista barn. Hade det inte blivit bevisat så hade dem ju inte startat det rutinmässiga testandet. ALLA här testas, en gång direkt vid inskrivningen (normalt runnt v7-8) och sedan igen vid v37. Har man någonsin testat positivt för det så blir det automatiskt antibiotica dropp vid förlossningen. Testar man positivt i början så får man ingen behandling om man stannar symptomfri. Anledningen till det är att GBS kan komma tillbaka lika snabbt som det försvann, och då anses det som lite onödigt att behandla i förebyggande syfte. Men man testas regelbundet och får gå på fler kontroller (vilket redan är många fler kontroller än det är i sverige) Och ALLA som testar positivt får antibiotica droppet vid förlossningen! Och går vattnet vill dem att man kommer in MED DET SAMMA för droppet ska hellst ha gets i minst 4 timmar innan bebisen föds.

undrar vart jag har min flyer jag fick när jag testade positivt, det fanns en länk på den. Jag får återkomma med det...

Och jusst det, första testet i början av graviditeten är ett kisstest och testet i v37 är ett swab på livmodertappen. Swabben görs för att det inte alltid finns i urinen. Finns GBS i kisset så finns det garanterat vid tappen, men inte omvänt...därav swabben.

Jag tycker som alla andra här att det borde för fasiken vara RUTIN att testa för GBS, det är ju ett så enkelt test. Ett enkelt test att undvika enorma förluster. KRAM!

♥To have a child ... is to decide forever to have your heart walk around outside your body♥
  • Louisa

Åh Ina 67, jag är så ledsen. Och så blir jag så arg, nån borde ge dem en spark i rumpan för att slarva sådär...fattar dem inte att det är riktiga personer med känslor och inte bara nått sjukhus som vill ha provsvar? Usch....massor med kramar till dig Ina, massor!

• Louisa

Anna med Hampus och liten i magen,

Dem kan komma och gå. Bara för att du testar positivt i början av graviditeten betyder inte det att du testar positivt i slutet, eller viseverse. Samma om du hade det en graviditet så betyder det inte automatiskt att du kommer att ha det vid nästa. Det var informationen jag fick av min BM här. Fasst här håller dem ju bra koll på en och testar man positivt för GBS vid NÅGOT tillfälle under en graviditet, så kollas man extra efter det, vare sig det handlar om samma graviditet eller en ny.

Svar på tråden Är det verkligen så ovanligt att GBS orsakar missfall/för tidig födsel?