Är det verkligen så ovanligt att GBS orsakar missfall/för tidig födsel?
Vill börja med att skicka er alla en stor kram...jag blir så ledsen när jag hör hur det kan gå till i sverige.
Jag bor i USA och det är som Martina 3 skriver. Här testas ALLA! Alla testas presis i början och sedan igen i vecka 37. Får man problem som sammandragningar och dylikt blir det en antibiotica behandling, men oavsett om man fått problem eller inte, testar man positivt vid NÅTT tillfäle under graviditeten så behandlas man automatiskt med antibiotican vid förlossningen.
Jag har 3 barn varav dem 2 stora föddes i sverige och jag hade aldrig ens hört talas om GBS. Lillan kom här, och jag testade positivt för GBS i v37.
Jag vet inte exact hur vanligt det är och vad exact procent det är på riskerna med det, men tydligen är det tillräkligt vanligt och tillräkligt farligt att dem här i USA testar RUTINMÄSSIGT alla för det. Jag blir så arg när jag får höra hur andra blir behandlade i sverige som framställer sig som sååååå bra med sjukvården. Det är ett så otroligt enkelt test, och med det enkla testet skulle så otroligt mycket hjärtesorg kunna bli undvikt...jag förstår bara inte varför det inte tas på mer allvar.
Jag är så ledsen för er alla som misst era små...det finns inga ord.