Inlägg från: Wahlentina |Visa alla inlägg
  • Wahlentina

Är det verkligen så ovanligt att GBS orsakar missfall/för tidig födsel?

Mie B: Så fruktansvärt!! Och så onödigt! Hade UVI 4 ggr i rad i början av grav o de gjorde tack o lov ordentlig odling på mig som visade GBS. Får lite diffusa svar angående hur pass allvarlgt det är av läkare o bm men är under behandling och kommer kräva test i v.35-37 så jag ev. kan få antibiotika intravenöst under förlossningen. Om jag nu inte får mf dessförinnan vill säga... :(
    Helt otroligt sjukt att svenska sjukvården tycks ta GBS-problem så godtyckligt. Varför inte bara göra en screening i början och i slutet av alla grav. som i USA tydl. Skulle det verkligen vara SÅÅÅ kostsamt? Man blir ju så förbannad!

• Wahlentina

Blossi: Är nu i femte månaden och har inga UVI-besvär längre sedan jag sattes på långtidsbehandling. Innan dess drabbades jag av fyra UVI i rad varav två av dem konstaterades GBS och den sista på grund av E-Coli bakterier. Låter lite likt dig tycker jag... Jag tar bara för givet att det inte kommer bli några problem att få antibiotika intravinöst under förlossningen. Men blir ju helt förskräckt då du mer eller mindre fick kämpa för att få det! Vad är det för sjukvård vi har egentligen???! Är våra små barn ingenting värda?

• Wahlentina

Frustrerande att man måste vara så "stark" och kräva en massa själv för sitt ofödda barns bästa. Vilket enormt ansvar man har... Att sjukvården inte självklart finns där när det gäller GBS är helt absurt! Jag fattar inte varför det ska vara så trögt. Forkning hit och olika åsikter dit... Ta fram en riktlinje om screening eller dylikt och följ den. Nej, så enkelt vill dem inte göra det för oss gravida med UVI pga GBS. Istället ska de få oss att känna oss löjliga som oroar oss samtidigt som vi ser och hör om andra med samma problem som förlorat sina bebisar pga av det... Jag fattar inte! Blir så arg och ledsen!!

Svar på tråden Är det verkligen så ovanligt att GBS orsakar missfall/för tidig födsel?