• Madicken

Är det verkligen så ovanligt att GBS orsakar missfall/för tidig födsel?

Jag förlorade mina tvillingar i v.21 pga infektionen GBS. Under graviditeten bad jag om att bli testad eftersom jag hade de symptom som tydde på infektionen. Läkaren viftade bort min oro och berättade att 30% av alla gravida kvinnor har GBS och det går bra för de flesta. Man kan inte hålla på och testa och ge alla antibiotika.... bla, bla, bla

Nu när det pratas mer om GBS så visar det sig att jag känner flera som haft GBS under graviditeten. En fick missfall i v.16 och födde nästa barn två månader för tidigt. En annan födde också två månader för tidigt och en tredje födde båda sina barn för tidigt (inte så mycket) men hon var öppen 3 cm i några månader. Alla barn har dock klarat sig från att bli smittade.

Är det verkligen så ovanligt med att GBS ställer till problem eller är det bara min omgivning som haft "otur"? Dessutom när jag frågar om de känner till orsaken till missfallet eller att barnet föddes för tidigt så svarar alla, "Nej, läkarna vet inte men jag hade infektionen GBS"!

Ni som "drabbats" av GBS känner ni till flera i er bekantskapskrets som haft samma otur som ni? Har era läkare sagt rakt ut att GBS var orsaken till ert missfall, barnet föddes för tidigt eller att barnet dog?

• Svar på tråden Är det verkligen så ovanligt att GBS orsakar missfall/för tidig födsel?
  • Peapin

Mia85: Tjatade också till mig så min man fick testa..han fick svar efter en vecka. Han hade också den bakterien och blev beh, även mina barn blev beh i förebyggande syfte..Så jag hoppas bakterien är borta nu...Ha det bra!

• Aquariana

Vilken typ av antibiotika har ni fått mot GBS?

• Mari78 m pojktriss

Tror det är Kåvepenin jag fått, men jag minns faktiskt inte, det är ju nästan 1½ år sedan.
    Har testats en gång hittills och det var i v 15, då var testet negativt = skönt. Men jag är lyhörd till kroppen på ett helt annat vis. Med båda grabbarna hade jag redan börjat få rejäla och täta sammandragningar (dock har jag bara fått konstaterat GBS vid senaste graviditeten) kring v 18-20. Nu har jag bara enstaka och känner dessutom bebisen tydligt, det är full rulle där inne mellan varven.

GBS måste testas genom odling, det syns inte på NÅGOT snabbtest över huvudtaget, så om man får svar på en gång så har de antagligen bara tagit urinsticka eller en utvidgad sådan som kallas för uricult. Denna kan dock INTE påvisa GBS. Jätteviktigt att veta!
    Jag hade lämnat urin till VC just för odling på GBS, men de hade antagligen inte förstått vad jag menade för de hade bara gjort uricult, så jag fick lämna urin genom min bm en vecka senare så ombesörjde hon en ordentlig urinodling.

Tyvärr är okunnigheten om GBS stor ibland vårdpersonal och tyvärr kan man nog inte lita å vanliga VC och att de gör rätt utan man måste gå genom MVC. Där börjar de i alla fall få lite mera kunskap ikring detta.
    Själv har jag en bra bm och behövde inte tjata till mig att då en odling gjord och jag hoppas det fortsätter så om jag känner oron växa igen. Nu är jag ganska lugn att allt är ok.

• Aquariana

Det känns som om det behövs ett GBS-uppror!

• M I R R E

Jag fick också GBS vilket resulterade i att förlossningen startade i v 24 min son föddes en vecka senare i v 25 och jag blev i proppad så mycket antibiotika att läkarna sa att dom aldrig känt sån stark lukt av antibiotika som när dom spräckte fosterhinnan.

Jag fick aldrig det förklarat för mig vad GBS var. Jag är jätte besviken på min BM. Hon tog mig inte på allvar när jag klagade över sammandragningar. Min son blev inte smittad men låg på neo i tolv veckor och hade sedan hemsjukvård i 12 veckor.

Till mig har dom sagt att jag kommer få äta pennicillin varannan vecka from v 20 om jag blir gravid igen. Jag kommer vara stenhård angående tester och skapa sånt j***a rabalder ifall dom skulle säga emot mig.

Han är det finaste som finns, mammis lille prins!!!
  • Peapin

M I R R E: Vad bra det gick bra för din lille son. Mig "törs" dom inte heller säga emot, då säger jag vad jag tycker isf. Men det känns verkligen som dom lyssnar på mig, när jag blivit neg drabbad av GBS innan.

• Leeluu

MIRRE: Men fy vad hemskt! :( Men skönt att bebis klarade sig. Tycker bara att det är så nonchalant av sjukvården att strunta i nåt som inte behöver vara ett problem vid rätt behandling.

Du skulle säkert hellre ha fått bebis vid normal tidpunkt och sen åkt hem med en frisk och färdigvuxen bebis.

Tycker ni att man ska kräva test av GBS oavsett? Jag har aldrig haft urinvägsinfektion osv så då kanske det är onödigt om jag inte känner några symptom?

• M I R R E

peapin: Jag hoppas dom kommer lyssna. Annars tar jag med min mamma Då blir det livat.

Leeluu: Ja jag skulle absolut hellre velat att min son fick en lättare start i livet men jag tackar ju min lyckliga stjärna att det ändå gått så bra.

Han är det finaste som finns, mammis lille prins!!!
  • Familjen Bus

Vi "förlorade" vårt första barn pga GBS. Jag var i v42 och var på rutinkontroll hos barnmorskan. Hon fick inte in hjärtljuden på bebisen så vi blev skickade till sjukhuset. Där gjordes ett ultraljud och vi fick se att hjärtat hade slutat slå. Blev igångsatt och ut kom världens finaste lilla Elias.

Nu sitter vi här med ytterligare två barn och har under de graviditeterna varit under bevakning. Har ej haft GBS under de graviditeterna men har under förlossningarna fått antibiotika ifall att.

Svar på tråden Är det verkligen så ovanligt att GBS orsakar missfall/för tidig födsel?