• Madicken

Är det verkligen så ovanligt att GBS orsakar missfall/för tidig födsel?

Jag förlorade mina tvillingar i v.21 pga infektionen GBS. Under graviditeten bad jag om att bli testad eftersom jag hade de symptom som tydde på infektionen. Läkaren viftade bort min oro och berättade att 30% av alla gravida kvinnor har GBS och det går bra för de flesta. Man kan inte hålla på och testa och ge alla antibiotika.... bla, bla, bla

Nu när det pratas mer om GBS så visar det sig att jag känner flera som haft GBS under graviditeten. En fick missfall i v.16 och födde nästa barn två månader för tidigt. En annan födde också två månader för tidigt och en tredje födde båda sina barn för tidigt (inte så mycket) men hon var öppen 3 cm i några månader. Alla barn har dock klarat sig från att bli smittade.

Är det verkligen så ovanligt med att GBS ställer till problem eller är det bara min omgivning som haft "otur"? Dessutom när jag frågar om de känner till orsaken till missfallet eller att barnet föddes för tidigt så svarar alla, "Nej, läkarna vet inte men jag hade infektionen GBS"!

Ni som "drabbats" av GBS känner ni till flera i er bekantskapskrets som haft samma otur som ni? Har era läkare sagt rakt ut att GBS var orsaken till ert missfall, barnet föddes för tidigt eller att barnet dog?

• Svar på tråden Är det verkligen så ovanligt att GBS orsakar missfall/för tidig födsel?
  • Blossi

AnnikaL, vill skicka dig en kram!

Hur ska man få sjukvården att förstå att GBS inte är att leka med?! Tycker det är så dåligt!

Yesterday is gone. Tomorrow has not yet come. We have only today. Let us begin.
  • MaMoMe

jag visste inte heller vad gbs var för något.
    Mvc tog vanliga urin prover på mig när jag väntade min son, jag kom tillbaka på kontroll igen efter 2v,ingen hade sagt något så jag trodde att allt var bara bra.
    Ända tills min barnmorska sa att hon var tvungen att skriva in provsvaren i min journal,så att förlossningspersonalen skulle ge mig penicillin före förlossningen.
    Va?Varför det?
    Du har gbs säger hon då, 2v efter att de tagit proverna.
    Hade hon inte tänkt säga något eller?
    Jag frågade vad det betydde, men hon sa att det var inget att oroa sig över, det var en vanlig bakterie som många har.
    jag funderade inte mer på det.
    Ända tills min son föddes och fick ta en massa prover.
    det visade sig att han hade för högt cpr? värde, och en läkare kom och hämtade min son kl.02.00 akut.
    Han var tvungen att få penicillin annars kunde han få blodförgiftning, hamna i respirator och även dö.
    Panik.........
    Han klarade sig dock, vi låg på neonatalen i en vecka.
    Idag är han snart 5 mån, och har precis lärt sig att räcka ut tungan...

• laven

(har inte läst tråden alls, endast TS)

Jag hade GBS men inga komplikationer alls - 3 friska barn.

• Många glada barn

Pga GBS startade min förlossning 6,5v för tidigt.
    Slutade med ett katastrofsnitt.

• englabella

Kram till alla er underbara kvinnor! Vilka otroliga "saker" man hör om och om igen...

Jag blir så j***a förbanad på MV och barnmorskornas "det är ingen fara helt normalt"-attityd. Visst tack och lov är det väl ändå fortfarande så att vi som drabbas av infektioner som leder til komplikationer är i minoritet men vi finns och vi är för många hur ovanligt det än kan tyckas vara!

Hade UVI (tror inte GBS, ska kolla upp det) och det ledde till att mitt vatten gick och mitt barn föddes i 24:e veckan och dog.
    Veckan innan vattenavgången var jag hos min BM och oroade mig för många sammandragningar. Men nej då "ingen fara, helt normalt. Urinodling tar vi vid nästa besök". Men då var det ju försent!

Fattar inte vad de håller på med! De vet ju att det kan gå fel och så försöker dom mörka verkligheten eller nåt. Arrggh!

I väldigt många länder runtomkring oss har de urinodling som standard på alla gravida och flera ggr tom. Men här anser dom att det kostar för mycket mot vad det ger... Tycker det är så förkastligt! Som att vi gravida och våra ofödda barn inte är tillräckligt viktiga.
    Räddar man en kvinna frå dett ahelvete är det värt varenda krona!

• Martina 3

englabella- javisst och hur dyrt är det inte med sjuskrivning osv.?
    *kramar om*

• Mari78 m pojktriss

En till med GBS här. Gick och bar på det förra graviditeten. Hade mycket sammandragningar fr o m v 20 och framåt, men reflekterade inte så mkt över det p g a att det var liknande vid den första graviditeten (med barn fött i veck 38+3). Men en natt i mitten av juli då jag var i vecka 33+1 vaknade jag av att jag hade sammandragningar som nästan fick mig att tappa andan. Min första tanke var att det kändes precis som när första sonens förlossning startade, så jag ringde in till förlossningen och vi åkte in. De gjorde ett vaginalt ul för att kolla livmodertapp, men den första läkaren vågade inte undersöka mig då hon kunde konstatera att jag hade börjat öppna mig, för hon ville inte trigga igång ngt ytterligare. Jag fick stanna kvar för observation och strikt vila, samt med regelundna CTG-kontroller och bricanyltabletter för att se om sammandragningarna kunde tänkas ge med sig. Jag hade tur och det funkade. På morgonen skickade de iväg en urinodling och jag fick fortsätta stanna i sängen med ctg-kontroller och mera tabletter. Blev ivägsläppt efter 1½ dygn då de kunnat konstatera att jag återigen slutit mig och man hade gjort ett tillväxtul för att se hur stor bebben skulle var OM det skulle sätta fart igen.
    Efter ett dygn hemma fick jag telefonsamtal från läkaren på förlossningen som meddelade att jag hade grupp B streptokocker i uringen och skulle få antibiotika. Hon förklarade inte så mkt mer. Men det klack till någonstans i bakhuvudet att förkortningen var GBS och att det inte var ngt positivt så jag letade runt på nätet och mådde skit till jag fick tag på min egen barnmorska och kunde prata av mig.
    Hon var jättetrevlig och talade om att två veckor efter avslutad antibiotikakur skulle en ny odling göras och var inte bakterierna borta då skulle jag få en ny omgång antibiotika. Och föddes barnet innan v 37+0 skulle jag ha intravenöst antibiotika.
    Jag hann avsluta kuren, men jag hann inte göra ngn ny odling, för i vecka 36+3 kom vår andra son. Antibiotikadropp hann jag inte få under förlossningen bland annat p g a snabbt förlopp och en rad andra orsaker. Det var dock inskrivet klart och tydligt i min journal utav den lkare som ringde mig i vecka 33+3.
    Men vi fick inte gå hem tidigt från BB, utan observerades noggrannt under de tre första dygnen som ju också sägs vara de mest kritiska. Sonen klarade sig från några komplikationer och är en frisk stark kille och har varit det hela tiden, vilket är en enorm lättnad.
    ÄR nu gravid i vecka 15 (14+3) och var på inskrivning så sent som i fredags. Tog upp min oro kring GBS med barnmorskan (samma som förra graviditeten) och hon tar det på allvar, så imorgon ska jag lämna urin för odling. Hade lämnat till VC veckan innan p g a svårigheter att kissa och specifikt bett dem skicka iväg en odling för att ta reda på om det fanns GBS i urinen, men bm kunde konstatera att de endast tagit en urinsticka och en snabbodling, uricult, för de vanligaste bakterierna som kan orsaka UVI. OCh GBS är ju ingen regelrätt urinvägsinfektion, utan enormt mycket mer komplext så det visas inte på denna snabbodling. Håller självklart tummarna för att jag inte ska bära på GBS nu, men vågar inte riktigt hoppas. Har fått höra hjärtljud i vecka 14 och varit på tidigt vul i vecka 9 så jag vet ju att allt än så länge är ok. Men oron är jobbig.
    DEt känns som om jag hitintills haft tur och det är svårt att lita på att turen återigen skall var med en.
    Kram

• Mari78 m pojktriss

P.S blev långt, men jag glömde ändå en sak. Blev sjukskriven med strikta order om vila fr om vecka 33+3 och fram till vecka 37+0. Det gick ju som det gick ändå, och det är inte helt lätt att vila totalt, låta bli att lyfta etc med ett litet yrvder på två år. Nu har jag två yrväder dessutom så sjukskrivning hoppas jag slippa denna gg.

• 2äggmamma

Hade gbs i första graviditeten man "hittade" det 4 dagar innan mitt vatten gick, 8 veckor för tidigt... jag snittades samma dag pga gbsen. Hade haft urinvägsinfektoner på löpande band genom hela grav. Nu har jag inte haft inskrivning än men jag kommer att KRÄVA att man håller stenhård koll annars får de remittera mig till specialmödravården.

Svar på tråden Är det verkligen så ovanligt att GBS orsakar missfall/för tidig födsel?