Är det verkligen så ovanligt att GBS orsakar missfall/för tidig födsel?
Jag kan berätta det som hände oss eller mig snarare sagt. Jag är en permanent bärare av GBS och hade det under min första graviditet. Jag fick flera uvier och de tog prov för GBS och då satte man in antibiotika de sista tre månaderna innan han kom. Som tur är gick allt bra och han blev inte smittad.
Sedan dess har jag samlat in mycket information ang GBS. När jag sen blev gravid med min dotter så började det igen med uvi och sammandragningar redan i vecka 15. Blev helt sjukskriven från vecka 20. Den här gången så ville de inte sätta in antibiotika om inte det GBS´s var hög i urinet. Jag påvisades GBS varannan gång jag lämnade prov. Allt som allt fick jag antibiotika 6 ggr.
Min bm tyckte att jag skulle få antibiotika under förlossningen men sen när jag väl kom till förlossningen med vattenavgång så var de inte så glada över det förslaget. Jag fick tjata och påminna om droppet mellan mina värkar och det var inte kul. Hursomhelst så fick jag igenom droppet.
När min dotter sen föddes så blev hon jättesjuk. Hon fick dubbelsidig lunginflammation och blodförgiftning. Ett tag var det osäkert om hon skulle klara sig då hon dessutom hade svårt att andas och var mindre än vad hon borde ha varit. Jag berättade flera gånger för alla läkarna att de skulle ta GBS prov på henne då jag misstänkte att hon hade trots allt blivit smittad av GBS. De sa att det inte behövdes för jag hade ju blivit behandlad under förlossningen och det kunde inte vara så. Efter mycket påtryckningar från både min man och mig så gav de med sig och tog GBS prov från örat på henne som var negativt. De andra proverna visade att hon hade blivit smittat av E-koliebakterier.
Vi är så glada att allt gick bra och hon återhämtade sig med hjälp av mediciner och antibiotika. Vi fick komma tillbaka till sjukhuset då hon var ca en månad för en efterkontroll. Jag tog igen upp allt det här med GBS. Bland annat varför det är så dålig info kring ämnet? Svar: Det är så många som bär på det utan att det händer något.
Varför får inte alla gravida lämnna prov för det som i USA? Svar: Man har kommit fram till att det sättet man har i Sverige är bättre och inget pekar på att fler barn räddas i USA för att man sätter in antibiotika eller liknande.
Var det egentligen GBS´sen som orsakade vår dotters insjuknande? Svar: På sätt och vis kan man säga ja. I och med att jag blev behandlad så många gånger under graviditeten så blev jag ju av med GBS i livmodertappen och då började där andra bakterier frodas istället. Jag utvecklade alltså ekolie bakterier där istället som egentligen inte ska finnas där bara för att antibiotikan tog bort de andra bra bakterierna. Så ja, om jag inte skulle ha blivit behandlad med antibiotika för GBS så skulle inte hon ha fått ekolie men då skulle hon säkert ha blivit drabbad av GBS istället.
Pest eller kolera?
Jag säger till alla er som har återkommande uvier eller mycket sd, gå och testa er för GBS! Det är en lömskt bakterie och kan orsaka i värsta fall att man förlorar sitt barn. Ni som har påvisade GBSbakterier, kräv dropp under förlossningen! Man måste själv tjata till sig det då det inte är någon rutin på det idag. Man gör olika på olika sjukhus och det är upp till läkaren i tjänst att avgöra. Stå på er!
Till alla er som har mist era barn pga GBS vill jag först beklaga och sen ge er en megakram!
Om ni undrar mer så fråga gärna så försöker jag svara så gott det går.
Kram allihopa.