• Madicken

Är det verkligen så ovanligt att GBS orsakar missfall/för tidig födsel?

Jag förlorade mina tvillingar i v.21 pga infektionen GBS. Under graviditeten bad jag om att bli testad eftersom jag hade de symptom som tydde på infektionen. Läkaren viftade bort min oro och berättade att 30% av alla gravida kvinnor har GBS och det går bra för de flesta. Man kan inte hålla på och testa och ge alla antibiotika.... bla, bla, bla

Nu när det pratas mer om GBS så visar det sig att jag känner flera som haft GBS under graviditeten. En fick missfall i v.16 och födde nästa barn två månader för tidigt. En annan födde också två månader för tidigt och en tredje födde båda sina barn för tidigt (inte så mycket) men hon var öppen 3 cm i några månader. Alla barn har dock klarat sig från att bli smittade.

Är det verkligen så ovanligt med att GBS ställer till problem eller är det bara min omgivning som haft "otur"? Dessutom när jag frågar om de känner till orsaken till missfallet eller att barnet föddes för tidigt så svarar alla, "Nej, läkarna vet inte men jag hade infektionen GBS"!

Ni som "drabbats" av GBS känner ni till flera i er bekantskapskrets som haft samma otur som ni? Har era läkare sagt rakt ut att GBS var orsaken till ert missfall, barnet föddes för tidigt eller att barnet dog?

• Svar på tråden Är det verkligen så ovanligt att GBS orsakar missfall/för tidig födsel?
  • 74malin

Ja det orsakade mitt missfall i v.16
    Har nu fått tillbaks infektionen i v.19 med mitt andra barn och har fått ligga på och kräva att få antibiotika, men fick till sist.

• Många glada barn

74Malin
    Ja bara ligg på dom för sjutton!
    Ge dej inte!
    Ta inga risker!

• Mari78 m pojktriss

Glad är jag då jag fick svar på urinodling igår och det fanns ingen växt av GBS just nu. Så nu kan jag slappna av ett tag i alla fall. Blir det som föregående graviditeter med en massa sammandragningar (och då menar jag massor) kring v 20 lär jag propsa på en ny odling.

Sonya: Försöker mig på lite svar på dina frågor
    Kan man ha uvi utan att ha GBS?
    ** Ja, du kan ha UVI utan att ha GBS. GBS är ingen egentlig UVI. Urinvägsinfektion är långt vanligare under graviditet och hos kvinnor generellt.

Måste man göra en speciell odlig där dom letar specifikt efter GBS eller ser man det på alla odlingar man gör?
    ** När en riktig urinodling görs odlar man på alla bakterier, så då kan de hitta GBS. Däremot finns det diverse snabbprover/stickor och dessa kan inte påvisa GBS. Bla finns ngt som heter uricult och då de inte riktigt förstod mig på VC så gjorde de först ingen riktig odling på mig utan en uricult och där ses inte GBS. Så när jag berättade det för BM ordnade hon snabbt så jag skulle lämna morgonurin för en riktig odling.

Räcker det med ett urinprov eller ska urinen odlas för svar ang GBS?
    ** Urinen måste odlas ja, vanligt urinprov räcker inte (vilket det ju kan göra för att man ska se att man har en vanlig uvi, men oftast odlar man ju för att se exakt vilka bakterier som orsakat uvi så man kan ta till ett snävare antibiotika o därmed minska risken för resistenta bakterier).

• futura

Oj. Jag har GBS. Har ätit pencillin och ska få pencilin under förlossningen. Jag har 2 dagar kvar till BF. Nu blev jag rädd. Kan detta vara farligt? Ingen har kunnat berätta för mig vad det är...

• emma2006
    futura - får man peecillin under förlossningen ska det inte vara någon fara. Många som har GBS vet ju inte ens om det och deras bebisar klarar förlossningen utan problem. Ta det bara lugnt. Och lycka till!!!
  • sladdenskåne

Min älskling dog av GBS...Jag gick tolv dagar över tiden med honom..Han fick GBS i samband med att slemproppen gick här hemma.....

• Tezza81

jag fördde i v 32+3 pga GBS som vi inte visste om, allt gick som tur var väldigt bra

• prematur

Usch GBS!
    Jag snittades i v.32+4 pga. havandeskapsf. HELLP SYNDROM. innan det sa dom att jag hade GBS och skulle kolla att jag fick dropp vid förlossningen. Jag blev nu väldigt sjuk och fick ligga på intensiven "minnes luckor för jag var så sjuk". Det enda jag hade koll på var att jag skulle ha dropp så det skrek jag hela tiden till min sambo att han skulle kolla. Då kom det fram en läkare och sa att det inte var GBS????? Jag hade ju börjat med pencilin? Fattar fortfarande inte.....

• Mia85

hej jag förlorade min lille Lukas pga GBS och nu är jag gravid igen i vecka 7 och har GBS igen skulle vilja prata med er som sitter eller har suttit i samma sitts hur allt har gått och hur ni blir kollade osv ha det så bra alla

Kram mia med ängeln Lukas
Svar på tråden Är det verkligen så ovanligt att GBS orsakar missfall/för tidig födsel?