• Madicken

Är det verkligen så ovanligt att GBS orsakar missfall/för tidig födsel?

Jag förlorade mina tvillingar i v.21 pga infektionen GBS. Under graviditeten bad jag om att bli testad eftersom jag hade de symptom som tydde på infektionen. Läkaren viftade bort min oro och berättade att 30% av alla gravida kvinnor har GBS och det går bra för de flesta. Man kan inte hålla på och testa och ge alla antibiotika.... bla, bla, bla

Nu när det pratas mer om GBS så visar det sig att jag känner flera som haft GBS under graviditeten. En fick missfall i v.16 och födde nästa barn två månader för tidigt. En annan födde också två månader för tidigt och en tredje födde båda sina barn för tidigt (inte så mycket) men hon var öppen 3 cm i några månader. Alla barn har dock klarat sig från att bli smittade.

Är det verkligen så ovanligt med att GBS ställer till problem eller är det bara min omgivning som haft "otur"? Dessutom när jag frågar om de känner till orsaken till missfallet eller att barnet föddes för tidigt så svarar alla, "Nej, läkarna vet inte men jag hade infektionen GBS"!

Ni som "drabbats" av GBS känner ni till flera i er bekantskapskrets som haft samma otur som ni? Har era läkare sagt rakt ut att GBS var orsaken till ert missfall, barnet föddes för tidigt eller att barnet dog?

• Svar på tråden Är det verkligen så ovanligt att GBS orsakar missfall/för tidig födsel?
  • BigRed

jag har haft problem med urinvägsinfektioner tidigare, men har inte kännt ngt nu under graviditeten..men jag tror jag ringer farbror doktorn i morgon och åker in för ett urin prov ändå

• BigRed

när jag läser sånt här så är jag glad över att jag nu mer bor i Finland
    Min sambo kallar sverige för Sovjet staten Sverige...
    Det säger ju en hel del om att det är så bra som vi svenskar tror

• Wahlentina

Blossi: Är nu i femte månaden och har inga UVI-besvär längre sedan jag sattes på långtidsbehandling. Innan dess drabbades jag av fyra UVI i rad varav två av dem konstaterades GBS och den sista på grund av E-Coli bakterier. Låter lite likt dig tycker jag... Jag tar bara för givet att det inte kommer bli några problem att få antibiotika intravinöst under förlossningen. Men blir ju helt förskräckt då du mer eller mindre fick kämpa för att få det! Vad är det för sjukvård vi har egentligen???! Är våra små barn ingenting värda?

• Louisa

Blossi,
    Om du träffar din BM igen så kan du påpeka att det visst finns studier på att det rutinmässiga testandet för GBS på gravida kvinnor här i USA har lett till färre sjuka och mista barn. Hade det inte blivit bevisat så hade dem ju inte startat det rutinmässiga testandet. ALLA här testas, en gång direkt vid inskrivningen (normalt runnt v7-8) och sedan igen vid v37. Har man någonsin testat positivt för det så blir det automatiskt antibiotica dropp vid förlossningen. Testar man positivt i början så får man ingen behandling om man stannar symptomfri. Anledningen till det är att GBS kan komma tillbaka lika snabbt som det försvann, och då anses det som lite onödigt att behandla i förebyggande syfte. Men man testas regelbundet och får gå på fler kontroller (vilket redan är många fler kontroller än det är i sverige) Och ALLA som testar positivt får antibiotica droppet vid förlossningen! Och går vattnet vill dem att man kommer in MED DET SAMMA för droppet ska hellst ha gets i minst 4 timmar innan bebisen föds.

undrar vart jag har min flyer jag fick när jag testade positivt, det fanns en länk på den. Jag får återkomma med det...

Och jusst det, första testet i början av graviditeten är ett kisstest och testet i v37 är ett swab på livmodertappen. Swabben görs för att det inte alltid finns i urinen. Finns GBS i kisset så finns det garanterat vid tappen, men inte omvänt...därav swabben.

Jag tycker som alla andra här att det borde för fasiken vara RUTIN att testa för GBS, det är ju ett så enkelt test. Ett enkelt test att undvika enorma förluster. KRAM!

♥To have a child ... is to decide forever to have your heart walk around outside your body♥
  • Martina 3

Louisa- tänk om jag hade bott i USA då kanske vår Max hade levt... www.max-saknad.com Jag är så glad att det gick bra för dig!
    kram

• emma2006

Efter att min dotter dog så gjordes en MASSA tester och det visade sig att jag hade GBS, dock hade det inget med Millas död att göra. Nu är jag gravid igen och tog för givet att de skulle ha full koll på detta och erbjuda sig att testa mig. Näpp, inte ett ord. Jag var hos läkaren förra veckan (v 21) och sa då att jag gärna vill att de testade mig. Han såg ut som ett frågetecken och började bläddra genom mina papper.

Jag antar att han hittade nån liten anteckning om det positiva provsvaret men hade ändå mage att berätta att de minsann hade gjort en forskning några år sen och testade alla mammor. Han sa att det inte gjorde någon skillnad. OM det nu hade varit så, vilket jag har jävligt svårt att tro, så hade man ju inte behövt ge GBS-drabbade mammor antibiotika eller penicillin över huvud taget. Eller?

Det som stör mig mest är att han ens säger emot mig, att han inte bara säger "Självklart Emma ska vi göra en odling på dig". Han sa inte ett skit, bara tog upp detta med den "meningslösa" forskningen. Jag sa faktiskt att det var jävligt dumt att inte testa mig, varför riskera att ett till av mina barn dör? Jag blir så jävla arg!

Förlåt alla, jag blir bara så RÄDD och ledsen när jag läser om detta, och att ingen verkar bry sig. Hur ska man kunna lite på läkare och BM om det ska vara såhär?

• Ms Leia

Är det mest sena missfall som beror på GBS? Eller kan det vara tidiga också?

♥♥ Ms Leia, gravid i v 9 ♥♥
  • Madicken
    Ms Leia skrev 2006-09-25 13:55:06 följande:
    Är det mest sena missfall som beror på GBS? Eller kan det vara tidiga också? ♥♥ Ms Leia, gravid i v 9 ♥♥
    Jag vet inte hur tidigt man kan få missfall pga GBS men det vanliga är att vattnet går och att man haft många sammandragningar. Tror inte att ett missfall som börjar med en blödning beror på GBS fast jag har egentligen ingen aning.
Svar på tråden Är det verkligen så ovanligt att GBS orsakar missfall/för tidig födsel?