Inlägg från: Madicken |Visa alla inlägg
  • Madicken

Är det verkligen så ovanligt att GBS orsakar missfall/för tidig födsel?

Jag förlorade mina tvillingar i v.21 pga infektionen GBS. Under graviditeten bad jag om att bli testad eftersom jag hade de symptom som tydde på infektionen. Läkaren viftade bort min oro och berättade att 30% av alla gravida kvinnor har GBS och det går bra för de flesta. Man kan inte hålla på och testa och ge alla antibiotika.... bla, bla, bla

Nu när det pratas mer om GBS så visar det sig att jag känner flera som haft GBS under graviditeten. En fick missfall i v.16 och födde nästa barn två månader för tidigt. En annan födde också två månader för tidigt och en tredje födde båda sina barn för tidigt (inte så mycket) men hon var öppen 3 cm i några månader. Alla barn har dock klarat sig från att bli smittade.

Är det verkligen så ovanligt med att GBS ställer till problem eller är det bara min omgivning som haft "otur"? Dessutom när jag frågar om de känner till orsaken till missfallet eller att barnet föddes för tidigt så svarar alla, "Nej, läkarna vet inte men jag hade infektionen GBS"!

Ni som "drabbats" av GBS känner ni till flera i er bekantskapskrets som haft samma otur som ni? Har era läkare sagt rakt ut att GBS var orsaken till ert missfall, barnet föddes för tidigt eller att barnet dog?

• Svar på tråden Är det verkligen så ovanligt att GBS orsakar missfall/för tidig födsel?
  • Madicken

Jag träffade en läkare idag för att lämna ett GBS test (urin) samt kontrollera livmodertappen.

Jag passade på att fråga de frågor jag ställde ovan. Risken att barnet smittas och dör pga GBS är någon promille (vad spelar det för roll hur stor risken är när man drabbas...). Han visste inga siffror på de som fick missfall eller barn som föds för tidigt men anledningen till att inte läkarna rakt ut säger att GBS var orsaken till detta är för att de tror att det finns en till faktor som påverkar missfallet/vattnet går för tidigt. 30% av alla gravida kvinnor har GBS men det är bara några som drabbas och dessa drabbas oftast dessutom i nästa graviditet också. Så läkarna tror att det kan finnas nåt mer som gör att bara vissa gravida får missfall/för tidigt fött barn.

Martina 3: Ja, du ser vad många i ens bekantskapskrets som drabbas... Tycker att det börjar bli dags att testa alla gravida eller i alla fall de med symptom.

• Madicken

Man ska testa sig när man har besvär som t ex många sammandragningar även vid vila. Vissa har dock inga symptom alls men jag tror att det är ovanligt. Du ber BM skicka in ett morgonurin på test.

De som har fått missfall, fött för tidigt eller förlorat barn pga GBS får kontinuerligt göra GBS-tester vid nästa graviditet. Problemet är att infektionen kan komma tillbaka direkt efter en behandling. Om det visar sig att man haft infektionen någon gång under graviditeten så tycker jag att man ska kräva att få antibiotika vid förlossning.

Ina 67: Min läkare på MVC ville inte ta något prov på livmodertappen på mig. Han sa att om jag har GBS där så kommer det att visa sig i urinen också. Har inte haft några besvär som sammandragningar och "kissnödighet" denna graviditet. Kan jag lita på honom, tror du?

Har fått en tid hos spec-MV men vill helst inte gå där om jag inte behöver MEN tänk om det händet något igen.... då kan jag inte förlåta mig själv för att jag skippat att ta GBS-test kontinuerligt.

• Madicken

"Ca 30% av alla kvinnor har GBS under någon av sina graviditeter. Så alltså 70% har det aldrig, så risken är ju inte så stor ändå."

Den statistiken gäller ju inte för de som en gång har fått missfall, fött för tidigt eller förlorat barn. De som en gång drabbats löper större risk att drabbas igen.

• Madicken
    Ms Leia skrev 2006-09-25 13:55:06 följande:
    Är det mest sena missfall som beror på GBS? Eller kan det vara tidiga också? ♥♥ Ms Leia, gravid i v 9 ♥♥
    Jag vet inte hur tidigt man kan få missfall pga GBS men det vanliga är att vattnet går och att man haft många sammandragningar. Tror inte att ett missfall som börjar med en blödning beror på GBS fast jag har egentligen ingen aning.
  • Madicken

emma2006: Jag känner igen det där som din läkare säger. Vissa läkare måste hävda sig och minsann berätta att 30% av alla gravida kvinnor.... det är så ovanligt....bla, bla, bla.

Jag har lyckats behålla kontakten med de läkare som lyssnat på mig tidigare och på ett enkelt sätt utan att tjata fått remiss till spec-MV. Var på mitt första besök på spec-MV idag (denna graviditet). Läkaren var helt underbar, för henne var det självklart att jag skulle testas minst en gång per månad. Fler om jag hade besvär.

• Madicken
    Mia85 skrev 2006-10-25 00:40:19 följande:
    Är det nån av er som har GBS eller har haft det när ni förlorat era änglar???Jag förlorade min lille Lukas pga gbs och nu är jag i vecka 7 och har gbs igenskulle vilja prata med er som har Gbs er andra med Kram mia med ängeln Lukas
    Hej Mia!
    Jag förlorade mina tvillingar i GBS. Har efter det fått en frisk flicka efter en graviditet med GBS. Nu är jag gravid igen i v. 26 och denna gången har alla odlingar visat neg. Jag har inga GBS symptom alls, otroligt skönt.

Grattis till din första milstolpe (att bli gravid). Hoppas allt går vägen denna gång och fråga på om GBS.
Svar på tråden Är det verkligen så ovanligt att GBS orsakar missfall/för tidig födsel?