Inlägg från: Martina 3 |Visa alla inlägg
  • Martina 3

Är det verkligen så ovanligt att GBS orsakar missfall/för tidig födsel?

Ja, vår son föddes död i vecka 41+0 pga. av GBS infektion. En vän som jag tappat kontakten med hörde av sig via brev när hon såg dödsanonnsen och beklagade och berättade att hennes första barn hade dött några timmar efter förlossningen av en GBS infektion. Min svägerska fick sin dotter i vecka 36 pga att vattnet gick pga. en GBS infektion, (som de visste att hon hade men blev vägrad behandling under grav) allt gick som tur bra, hon fick pc vid förlossningen. Min vän fick konstaterat GBS efter att jag övertalat henne att testa och en klasskamrats syster hade problem med UVI under grav med massor av sammandragningar och jag berättade om GBS, hon övertygade systern att tjata till sig ett test och mycket riktigt GBS! Efter att barnet fötts frisk med pc under grav och förlossning blev jag tackad på ett så otroligt fint sätt att jag fortfarande får tårar i ögonen bara att tänka på det... Jag träffade en gammal bekant som berättade att hennes son blev så sjuk efter förlossningen och fick ligga kvar på neo jättelänge, fick blodförgifting men klarade sig som tur var! Han var född förtidigt med vattenavgång, tjejen blev också riktigt sjuk och javisst var det GBS! Jag tror att det är jättevanligt att barn blir infekterade, men att de dör är ovanligt!

• Martina 3

Man räknar med att var tredje svensk kvinna i fertil ålder är bärare av GBS. Är man gravid och barnet smittas kan det vara livsfarligt. Det har vi själva fått erfara.

I USA testas de flesta gravida sedan mitten av -90 talet, i Sverige pratar man knappt om GBS och alla barnmorskor vet inte ens vad det är.

CDC som är en underavdelning till amerikanska socialdepartementet anser att GBS är den vanligaste orsaken till livshotande infektioner hos nyfödda. GBS är vanligare än andra mer kända problem hos nyfödda som tex rödahund och syfilis.

Varför informerar man inte mer om det i Sverige? Varför behandlas alla gravida GBS bärare olika?
    Man vill inte skrämmas är ett svar, men är det inte vår rättighet att få veta?

GBS är streptokocker grupp B (grupp A är de som bl.a ger halsfluss) man räknar med att upp till 30 procent av alla gravida är positiva någon gång under graviditeten.

Bakterierna finns på flera ställen i kroppen, speciellt i tarmen och vagina.

GBS smittar mellan människor framförallt genom direktkontakt. Sexuell överföring är vanligt men GBS klassas inte som sexuellt överförbar sjukdom. Män kan också vara bärare av GBS..

Även om man har GBS så är det ovanligt att barnet smittas. Blir barnet smittat behöver det inte heller innebära att det blir sjukt.
    Det vanligaste är att GBS överförs under förlossningen framförallt om barnet är för tidigt fött eller man haft långvarig vattenavgång.
    Ca 50 % av barnen till GBS bärande mammor blir koloniserade under förlossningen. Smittas barnet av GBS är dödligheten ca 15%.
    För att barnet skall smittas krävs tillräckligt stor bakteriemängd, motståndskraftiga bakterier och mottaglighet hos barnet. Men inget av detta vet man om man inte testas.....

Om barnet smittas kan det leda till livshotande tillstånd för barnet. Barnet kan bland annat få bldoförgiftning, lunginflammation eller hjärnhinneinflammation. Det finns också risk för cp-skador, syn- och hörselskador samt utvecklingsstörning.Det är ovanligt att barn smittas redan i livmodern, men det kan hända och kan då orsaka att barnet dör redan i magen.

GBS ger oftast inga symtom förutom om man drabbas av urinvägsinfektion, men även den kan vara symtomfri.

I några situtationer kan det dock vara bra att kräva GBS-odling:

* Urinvägsinfektion (under graviditeten eller om man ofta haft det tidigare)
    * Mycket sammandragningar
    * Feber som man inte ser ngn annan orsak till (framförallt i slutet av graviditeten)
    * Tidig vattenavgång
    * Tidigare barn som varit smittat med GBS

tagit från min väns sida www.slottner.net

• Martina 3

Louisa- tänk om jag hade bott i USA då kanske vår Max hade levt... www.max-saknad.com Jag är så glad att det gick bra för dig!
    kram

• Martina 3

AnnikaL många kramar *kramar om* jag är så glad att det slutade så väl som det gjorde!I USA kallas det för late onset GBS, här kommer lita fakta
    Late onset GBS is when the child is born seemingly healthy, and within several days to up to 3 months (and there have been cases of up to 6 months) they come down with illnesses related to GBS. Most late onset GBS causes meningitis. Late onset GBS is very dangerous because it is often not known about or expected.

GBS disease may also develop in infants one week to several months after birth. This is called late onset disease. Meningitis is more common with late onset GBS disease. About half of late onset GBS disease can be linked to a mother who is colonized with GBS; the source of infection for other babies with late onset GBS disease is unknown. A baby who develops late onset GBS disease may exhibit the following signs:

Stiffness (this could be the entire body or just arms or legs)
    Limpness or floppy
    Inconsolable screaming
    Fever
    Refusal to feed
    Grunting sounds as if difficult breathing
    Breathing irregularities
    Temperature regulation

www.groupbstrep.org/

Kram

• Martina 3

englabella- javisst och hur dyrt är det inte med sjuskrivning osv.?
    *kramar om*

• Martina 3

Anna m Hampus och liten i magen- Tyvärr kan barnet bli smittat även i magen som hände mig, Max dog i vecka 41+0 pga. GBS utan att vattnet gick www.max-saknad.com , råd från mig, bada inte, ha inte samlag, gå inte över tiden. Behandlingen är olika från sjukhus till sjukhus om man inte känner att man får rätt behandling kan man byta läkare, sjukhus osv. Jag hade "bara" GBS på cervix.
    *kram*

Svar på tråden Är det verkligen så ovanligt att GBS orsakar missfall/för tidig födsel?