Är det verkligen så ovanligt att GBS orsakar missfall/för tidig födsel?
Ja, vår son föddes död i vecka 41+0 pga. av GBS infektion. En vän som jag tappat kontakten med hörde av sig via brev när hon såg dödsanonnsen och beklagade och berättade att hennes första barn hade dött några timmar efter förlossningen av en GBS infektion. Min svägerska fick sin dotter i vecka 36 pga att vattnet gick pga. en GBS infektion, (som de visste att hon hade men blev vägrad behandling under grav) allt gick som tur bra, hon fick pc vid förlossningen. Min vän fick konstaterat GBS efter att jag övertalat henne att testa och en klasskamrats syster hade problem med UVI under grav med massor av sammandragningar och jag berättade om GBS, hon övertygade systern att tjata till sig ett test och mycket riktigt GBS! Efter att barnet fötts frisk med pc under grav och förlossning blev jag tackad på ett så otroligt fint sätt att jag fortfarande får tårar i ögonen bara att tänka på det... Jag träffade en gammal bekant som berättade att hennes son blev så sjuk efter förlossningen och fick ligga kvar på neo jättelänge, fick blodförgifting men klarade sig som tur var! Han var född förtidigt med vattenavgång, tjejen blev också riktigt sjuk och javisst var det GBS! Jag tror att det är jättevanligt att barn blir infekterade, men att de dör är ovanligt!