Inlägg från: Ina 67 |Visa alla inlägg
  • Ina 67

Är det verkligen så ovanligt att GBS orsakar missfall/för tidig födsel?

Bebbe2006:
    Här hittar du info om GBS:
    www.vardguiden.se/Article.asp

"Grupp B-streptokocker är en bakterie som finns naturligt i tarmen och därför också ofta på huden i underlivet. Närheten till analöppningen gör att GBS hos kvinnor kan ta sig in i slidan eller urinröret".

"Hos kvinnor kan GBS också orsaka urinvägsinfektion. Vid graviditet och förlossning kan smittan spridas till fostret eller till det nyfödda barnet".

Det finns mer att läsa om GBS på ovan nämda länk.

• Ina 67

Det är just det som är problemet att det inte rutinmässigt testas i Sverige om man inte har några problem som tex UVI, tidiga samandragningar.
    För att få reda på om man har GBS kan ett urinprov skickas på odling, men det är inte alltid det visar att man har GBS. Om man tar ett prov från livmodertappen får man ett bättre och mer korrekt svar.
    Mitt urinprov visade ingen GBS, men det gjorde provet från livmodertappen. På mig togs båda med ca en veckas mellanrum.

Är man orolig, kräv att ett GBS prov tas, (borde vara varje gravids kvinnas rätt att det görs).

• Ina 67

Jag hade inga besvär alls, men eftersom jag har en liten ängel sedan innan och tidigt fick komma på vul så krävde jag att det skulle ta ett GBS prov annars hade det inte blivit gjort.
    Lämnade urinprov på inskrivningen hos BM (2/8)(hade då bara 2 veckor innan avslutat en pencilinkur pga halsfluss, samma sorts pencili som vid GBS).
    Sedan hade jag läkarbesök ca en vecka efter (8/8) där läkaren kollade svaret på urinen som inte visade något, men hon tog i alla fall ett prov från livmodertappen.
    Måndagen den 14/8 ringde de från MVC och sa att jag hade GBS och jag fick åka upp och hämta en kur pencilin som jag började med direkt.
    Onsdagen den 16/8 går vattnet (finns att läsa i min blogg), och det är inte förenligt med liv. Om vattnet gick pga GBS kan de inte svara på, men jag har en efterkontrolls tid den 25/9 och då ska jag ta upp frågan igen.

Jag kan inte svara på hur säkert ett urinprov är, jag utgår bara ifrån det som hände mig (är ingen läkare).

Ca 30% av alla kvinnor har GBS under någon av sina graviditeter. Så alltså 70% har det aldrig, så risken är ju inte så stor ändå.

Kram till er alla

• Ina 67

Efter läkarbesöket igår ang mitt mf i v 13.

Journalen från Norrköping hade kommit, men i den står det inte mycket. Det står om händelse förloppet, lite knapp händigt och att allt kommit ut på naturlig väg. Man hade inte skickat i väg moderkaka och foster för provtagning, så vi kommer aldrig att få veta vad som egentligen hände. Det var en brist i kommunikationen mellan sjukhusen som gjorde att det inte blev gjort.
    Men läkaren tyckte ändå att vi fick anta att det var GBS infektionen som hade gott upp och gjorde så att slemhinnorna runt fostret blev försvagade och sprack så att vattnet gick.
    Vi får anta att vattenavgången berodde på GBS infektionen, men vi kan inte säkert säga eftersom ingen undersökning på moderkaka och foster gjordes.

Så här står vi nu och vet inget alls.

Svar på tråden Är det verkligen så ovanligt att GBS orsakar missfall/för tidig födsel?