Inlägg från: englabella |Visa alla inlägg
  • englabella

Är det verkligen så ovanligt att GBS orsakar missfall/för tidig födsel?

Har själv inte några GBS-erfarenheter (däremot UVI som ledde till att min son föddes för tidigt och dog, men det är också ovanligt och bla bla bla...), men jag har hört om många som haft det och alldeles för ofta har det slutat olyckligt!

Känns att det inom mödravården är lite godtyckligt. Visst att det går bra för de allra flesta men de som drabbas då? för det händer ju titt som tätt. Tycker det är bättre att ta en odling för mycket än för lite.
    Jag hade regelbundna sammandragningar i v. 20, kissade jätteofta och hade ont då i magen, men det var ingen anledning att ta odling enligt min BM, "det kan vi göra när vi ses nästa gång" vilket var två veckor senare. Knappt en vecka efter besöket går vattnet och helvetet startar...

Nej, mödravården får börja ta oss gravida och vår oro på större allvar! Framtiden hänger ju på oss. VI är viktiga!

Tänker på er mina olyckssystrar!

• englabella

Louisa: Visst är det skrämmande att i Sverige med sin fina statistik och det ständiga "klappa sig på bröstet -Vi har bäst sjukvård"-attityd inte blivande mödrar får bättre vård och bemötande.
    Jag råkade vara i Finland när mitt vatten gick för tidigt pga UVI som ledde till att min son föddes och dog för tidigt. Och Läkarna i Finland var riktigt förvånade över att det inte hade tagits urinodling under min graviditet, inte ens när jag har sjukt mkt sammandragningar i v. 20-21. Tydligen är det rutin att kolla alla gravida också i Finland, på det flesta ställen, precis som att göra NUPP, vilket min BM inte ens hade nämnt för mig här hemma. Läkarna i Finland var så övertygade att mödravården i Sverige var SÅ bra, för det var vad de hade hört.

Nej ändring!!!
    Odling på alla gravida kvinnor NU!

• englabella

Kram till alla er underbara kvinnor! Vilka otroliga "saker" man hör om och om igen...

Jag blir så j***a förbanad på MV och barnmorskornas "det är ingen fara helt normalt"-attityd. Visst tack och lov är det väl ändå fortfarande så att vi som drabbas av infektioner som leder til komplikationer är i minoritet men vi finns och vi är för många hur ovanligt det än kan tyckas vara!

Hade UVI (tror inte GBS, ska kolla upp det) och det ledde till att mitt vatten gick och mitt barn föddes i 24:e veckan och dog.
    Veckan innan vattenavgången var jag hos min BM och oroade mig för många sammandragningar. Men nej då "ingen fara, helt normalt. Urinodling tar vi vid nästa besök". Men då var det ju försent!

Fattar inte vad de håller på med! De vet ju att det kan gå fel och så försöker dom mörka verkligheten eller nåt. Arrggh!

I väldigt många länder runtomkring oss har de urinodling som standard på alla gravida och flera ggr tom. Men här anser dom att det kostar för mycket mot vad det ger... Tycker det är så förkastligt! Som att vi gravida och våra ofödda barn inte är tillräckligt viktiga.
    Räddar man en kvinna frå dett ahelvete är det värt varenda krona!

• englabella

Sonya: Jag hade UVI med Dante, men aldrig GBS. Frågade sist jag var hos läkaren om de verkligen kollat GBS med för jag var orolig för det. Men hon sa att varje odling (lämnar ju oftare nu) görs på alla bakterier. Så både vanliga e-coli och streptokockbakterier hittas om de finns i urinen. Och jag har tydligen aldrig haft GBS men dock UVI med e-colibakterier men det slutade ju lika illa som det kan göra av gbs.

Sedan kan man ju ha GBS på livmoderhalsen och då krävs ju odling därifrån. Men om det syns i urinen är det i större "mängd" och de utgår ofta från just urinodlingen, när det ska medicineras.
    Om jag har fattat rätt... Såhär beskrev min läkare det. Fast säkert lite bättre än jag...

Svar på tråden Är det verkligen så ovanligt att GBS orsakar missfall/för tidig födsel?