Är det verkligen så ovanligt att GBS orsakar missfall/för tidig födsel?
Jag fick tidig vattenavgång en vecka före BF. Det kom inga värkar och jag sattes igång med dropp 2a dagen. Inget hände och 3e dagen fick jag på kort tid mycket hög feber. Det blev akutsnitt och jag lades på intensiven. Min underbara banmorska märkte att min son började visa tecken på infektion och trotsade läkaren (som inte tyckte det verkade så farligt) och gick ner med honom till Avd 33 (barn akut, neo mm). Där gav dom honom antibiotika direkt och tog massor med prov och odlingar. Han lades i kuvös. När provsavaren kom visade sig att han hade blivigt smittat med GBS när dom klippte navelsträngen (han började visa symtom bara 15 min efter att dom klippt) Jag hade haft GBS utan att veta om det. Min man var med Emil på 33an och tack vare min barnmorskas snabba agerande, så behandlingen sattes in direkt fick bakteriena aldrig någont fäste. Jag fick veta att 30% av dom barn som smittas dör om dom inte behandlas i tid.
Nästa barn har dom talat om för mig kommer klassas som sk. hög risk graviditet, då kommer dom att ta prov regelbundet på mig. Jag hade inte heller hört talas om detta innan jag själv drabbades. Jag tycker det är så dåligt att man inte tar detta på större allvar i Sverige!
Är så tacksam över att vår älskade son klarade sig, men vet att inte alla har haft samma tur som oss...
Kram på er!
/Anna