Josean:
"Nu har det pratats en del om Polen och en massa siffror där ifrån. Är det ngn som har siffror på hur mycket barnen och ungdommarna lär sig i skolan om sex och hur man skyddar sig? Det är ju ganska relevant när man ska tolka alla dessa siffror"
Jag tror att informationen i skolorna är ganska knaper. Det är ett katolskt land och RCC anser att sex endast ska ske inom äktenskapet och att preventivmedel är fel. RCC vill inte skilja mellan sex och reproduktion då de anser att dessa går hand i hand.
"Och nu måste jag fråga dig, tycker du att det är bra att se aborter som preventilvmedel?
Jag anser nämligen att det är så när man oplanerat blir med barn och sedan inte vill ha det på grund av att man inte läst klart sin utbildning fullt ut, tex. Vi lever inte i ett u-land där mor och barn lämnas på gatan för att hon inte pluggade klart just den terminen. Dom klarar sig. Om inte en abort i ett sådant fall används som ett preventivmedel så vad är det då?"
Jag är av den åsikten att abort_aldrig_kan användas som preventivmedel
Däremot så tror jag att kvinnor som sista utväg väljer abort om de anser att de inte vill eller har möjlighet att bli förälder.
Det kan tyckas som en petitess att bli gravid under studier- men för en del så innebär det en personlig katastrof. Och därför väljer de att göra abort.
Jag har pluggat samtidigt som mina tre barn var små. Det är ingen hit även om det är fullt genomförbart_OM_ man som i mitt fall hade en make som ställde upp till 120%
Endast ett av våra barn är planerat. De andra har kommit ändå och varit älskade och välkomna
OCH de kom trots att jag använde preventivmedel.
Och vad är den vanligaste orsaken till abort? Det vet nämligen inte jag, men det jag vet är att bland mina kompisar som gjort abort har det varit för att man slarvat med kondom och that's it. Slarvar man med ett preventivmedel kan man bara ta till nästa, aborten, eller?"
Den allra vanligaste anledningen till abort är preventivmedelsmissar. Det kan handla om rent och skärt slarv, okunskap kring "säkra perioder" men även preventivmedel som fallerat.
Jag är en frögurka och jag är inte ensam om det.
Jag har varit gravid 6 gånger (1 abort 2 MF och 3 barn) och inte vid en enda av dessa graviditeter har jag varit oskyddad. Jag har blivit gravid trots kombinationsp-piller, mini-piller, spiral och kondom. (Det enda preventivmedel som fungerar på mig är sterilisering.)
Som du ser så är inte alternativet nödvändigtvis abort- utan om möjligheterna finns så valde/väljer jag och flera med mig att fortsätta graviditeten.
De som väljer abort gör det utifrån sina förutsättningar.