• anezka

Detta var det värsta jag sett - Anti-abortaktion

Detta var nog det värsta jag sett i hela mitt liv, var tvungen att hålla för barnens ögon även om dom kanske inte förstår.

jag är själv emot abort men anser att det är upp till varoen alla har säkert sina skäll till en abort. men jag förstår inte varför man måste ut med denna lastbil och göra människor upprörda och illamående.

ville väll mest bara skriva av mej lite

Anti-abortaktion rörde upp känslor i Uppsala

Tre män i en lastbil med bilder på aborterade blodiga foster körde runt i Uppsala igår. Många förbipasserande rynkade på näsan och tyckte aktionen var motbjudande.

http://www2.unt.se/avd/1,1786,MC=1-AV_ID=512822,00.html?from=sectionlinks1
  • Svar på tråden Detta var det värsta jag sett - Anti-abortaktion
  • KickStart

Josean:

"Hur kan man tycka att det är "straff" att bli med barn när man haft sex? Då vet man inte mycket om livet och ska kanske inte ha sex".

Att folk har sex kan vi givetvis ha åsikter om- men egentligen så har vi inte med det att göra
    Sex är så mycket mera än endast reproduktion. Och nog är det väl så att vi ibland har sex även om vi inte har en tanke på- eller ens en möjlighet att skaffa barn.
    Har man då inte de förutsättningar som man personligen vill ha innan man skaffar barn så är det väl inte konstigt att uppleva det som ett straff om man inte själv får bestämma hur man vill gå vidare?

"Och varför ska man få bestämma om ett liv ska få leva eller inte bara för att man är kvinna?"

Därför att det är hon som får ta konsekvenserna av sitt handlande- oavsett om hon gör abort eller ej.

"Och tyvärr, eller vad man ska säga, fungerar skräckpropaganda mycket bra till att få folk att avstå från saker och ting. Jag tycker inte att det är skräckpropaganda att visa mänskliga foster. Dom ser ju ut så.
    När man visar hur en rökares lungor ser ut, minskar viljan att röka. Likaså om man visar förstorade hjärtan, igenslammade ådror och så vidare på grund av dålig kost, så minskar suget på just skräpmat. Våra olika medie-former överlever tack-vare skräckpropaganda. "Akta er för att bada!" och så visar det sig att man inte ska bara vid en viss ö i Stlm, tex. Eller titta på USA, regeringen skrämmer upp folket så att folk skaffar pepparspray, tårgas, skjutvapen, knivar osv för att man för just skräckpropaganda (och då utan korrekta grunder). Så nog fungerar det alltid
    ."

Jag håller inte alls med att skräckpropaganda fungerar
    Det beror givetvis på vad man varnar för.
    Om man varnar för ett otjänligt dricksvatten eller badvatten så tror jag nog att folk hörsammar det.
    Cigaretter röker folk trots att vi i många fall är uppväxta med kampanjer om hur farligt tobaksbruk är. Och inte ens att det på varje paket står "rökning kan döda" avstår folk.

Just i US så har ju denna typ av antiabortpropaganda varit i rullning ett bra tag och inte ens där har antalet aborter minskat. Däremot så har antalet oönskade graviditeter och STD och HIV ökat sedan man tog bort sexualundervisningen p.g.a. att vissa religiösa grupper ansåg att det var fel att undervisa i något annat än celibat.
    Så med enkla problem typ badvatten så fungerar varningar men inte vid så pass komplicerade saker som reproduktion.

S´Rioghal Mo Dhream= Royal is my race= Clan MacGregors motto!
  • KickStart

Josean:

"Ja, det är tragiskt. Men sätt lite press då! Varför sätts det ingen press på killarna/männen? Därför ska det vara obligatoriskt att gå med till abortkliniken, inte "om dom vill". Därför ska det präntas in i tidig ålder hur barn blir till och vilka kast man får stå när det väl en dag händer. Det ska inte vara så lätt att smita undan.
    Om ingen tillåter män att dra så skulle dom inte kunna göra det heller.
    Ställs aldeles för lite krav på killarna ang dessa frågor i dagsläget!
    Och så vill jag tillägga att i de läder där det är förbud mot abort så finns det ofta ingen eller väldigt liten sexualundervisning i skolorna. Dessutom verkar det inte vara så jämnställt i dessa länder heller, men Sverige är ju jämnstäldhetens-land så varför inte föregå med gott exempel?
    "

De flesta som kommer till KK för abortrådgivning har sin partner med sig. Detsamma vid eventuella kuratorsamtal. Det verkar vara så att män är villiga att följa med dit men kanske inte lika villiga att bli pappa.

• Josean

Undrar en till sak:

Hur många mammor ångrar sitt födda barn, även om det inte var planerat, även om det blev till när man var full på Finlandsfärgan?

Som många säger:
    Många ångrar en abort men ingen ångrar sitt födda barn.

Saken är den att en abort kan man ALDRIG häva, där finns det ingen återvändo, men ett barn kan man som sagt få omhändertaget efter födseln om man nu inte vill vara mamma.

• Josean

Men alla män kommer inte dit. Det är min poäng. Jag klandrar inte dom som tar ansvar. Man ska inte rikta fokus på människor som gör rätt, utan på dom som gör fel.

• Josean

"Har man då inte de förutsättningar som man personligen vill ha innan man skaffar barn så är det väl inte konstigt att uppleva det som ett straff om man inte själv får bestämma hur man vill gå vidare?"

Jo, det är mycket konstigt!!!

• Josean

"Därför att det är hon som får ta konsekvenserna av sitt handlande- oavsett om hon gör abort eller ej."

Nej, så behöver det inte vara. Det kan också vara mannen OM samhället ställer dom kraven på mannen.

• KickStart
    Josean skrev 2006-08-16 18:37:31 följande:
    Undrar en till sak:Hur många mammor ångrar sitt födda barn, även om det inte var planerat, även om det blev till när man var full på Finlandsfärgan?Som många säger:Många ångrar en abort men ingen ångrar sitt födda barn.Saken är den att en abort kan man ALDRIG häva, där finns det ingen återvändo, men ett barn kan man som sagt få omhändertaget efter födseln om man nu inte vill vara mamma.
    Det finns kvinnor som ångrar sina barn. Tro inte annat!
    Men detta är mycket mycket tabu att ens prata om. Dessa kvinnor känner stor ångest och skamkänslor över hur de känner och de som far mest illa i det hela är barnet.
    Man ser ofta frasen: Man kan ångra en abort men vem ångrar sitt barn.
    Det är ett mantra som så ofta upprepas men det blir inte mera sanning för det.

Att barn blir omhändertagna av Sociala myndigheterna stämmer- men tyvärr inte i den utsträckning som man ibland kunde önska.
    Det är inte ovanligt att dessa kvinnor aldrig kommer till "soc" kännedom och därför så far barnen illa..
  • Josean

"Däremot så har antalet oönskade graviditeter och STD och HIV ökat sedan man tog bort sexualundervisningen p.g.a. att vissa religiösa grupper ansåg att det var fel att undervisa i något annat än celibat."

PRECIS!!!

• KickStart
    Josean skrev 2006-08-16 18:41:38 följande:
    "Därför att det är hon som får ta konsekvenserna av sitt handlande- oavsett om hon gör abort eller ej."Nej, så behöver det inte vara. Det kan också vara mannen OM samhället ställer dom kraven på mannen.
    Visst om kvinnan själv vill fortsätta graviditeten.
    Det är ju där stödet är så viktigt!
    Däremot så hjälper ju inte det en kvinna som_VILL_göra abort.
  • KickStart

Josean:

"Jo, det är mycket konstigt!!!"

På vilket sätt är det konstigt?

Svar på tråden Detta var det värsta jag sett - Anti-abortaktion