Josean:
"MorulaAilith:
Det hela handlar om att man tar sig friheten att bestämma om vem som ska få leva eller inte. DET tycker jag man ska vara väldigt försiktig med"
Visst ska man vara försiktig med det och det är också därför som ingen annan än kvinnan kan avgöra hur hon vill göra.
Tvångsaborter vore lika fel som tvångsfödslar.
"Absolut att om man uppfostrar pojkar och flickor med den riktiga vetskapen ang. aborter, hur dom går till, hur instrumenten ser ut, vilka risker det finns och NÄR man får göra en abort så skulle aborter minska. Med kunskap föds medvetehet"
Den informationen ges idag om kvinnor funderar på abort. Kvinnan får adekvat information om hur aborten går till, om fosterutveckling, och eventuella medicinska risker med själva ingreppet.
Det jag tror är himla viktigt är att förbättra sexualundervisningen i våra skolor. Och kanske inte bara fokusera så himla mycket på den biologiska biten och själva sexet utan mera på våra relationer. Att våga prata med ungdomar om detta med förhållanden och att man_inte_ måste ha sex och givetvis att OM man väljer att ha sex så ska man skydda sig.
Däremot tror jag inte att ren skräckpropaganda minskar antalet aborter.
"Vill tillägga att jag aldrig påstått att du skulle tycka att det borde vara olagligt med sådanna demonstrationer som denna som diskuteras här.
Jag menar att demonstrationer som denna "får man stå ut med" då detta är ett land med yttrandefrihet. Inte bara gnälla, Åh, vad hemskt. Men varför visas aldrig foster i alla dess åldrar hos dom som pratar så starkt FÖR aborter?"
Visst får man stå ut med sådana demonstrationer. Det är väl bra i sig att frågan diskuteras men det är dock enormt viktigt att propaganda bemöts. Därför att själva problematiken är inte svart eller vit utan den är långt mera komplicerad än så. Och tror man att endast abortfoton ska minska antalet aborter så tror jag att man är lite naiv.
"Jag är FÖR abort, men tycker att våra antal aborter börjar skena iväg och att det mer eller mindre används som en ersättning för preventivmedel, vilket är SÅ fel"
Vårt aborttal i Sverige har tvärtom inte skenat iväg
Vi har i stort sätt haft ungefär samma siffror ända sedan abort blev legalt i Sverige. Den enda skillnaden man kan se utifrån statistiken är att fördelningen inom åldersgrupper skiftar.
"Om en gravid kvinna mår dåligt för att hon blev på smällen på en Finlandsbåt när hon var för full och "glömde" att skydda sig, så kan hon gått stå sitt kast och må dåligt. Ska en annan individ få sätta livet till bara för hennes dumhets skull? Sådana här aborter borde vara mycket sälsyntare än vad dom är."
Jag ser det inte alls på det sättet.
För mig är barn glädje och ett stort ansvar.
Barn ska inte sättas till världen som "straff" för att någon varit så klantig att denne inte skyddat sig utan barn ska komma hit därför att man verkligen vill att de ska komma.
Att vara förälder är ett stort ansvar- och då ska man vara mogen det och inte få det som straffpåföljd. Det vore fel mot både kvinnan men framför allt mot barnet.