• anezka

Detta var det värsta jag sett - Anti-abortaktion

Detta var nog det värsta jag sett i hela mitt liv, var tvungen att hålla för barnens ögon även om dom kanske inte förstår.

jag är själv emot abort men anser att det är upp till varoen alla har säkert sina skäll till en abort. men jag förstår inte varför man måste ut med denna lastbil och göra människor upprörda och illamående.

ville väll mest bara skriva av mej lite

Anti-abortaktion rörde upp känslor i Uppsala

Tre män i en lastbil med bilder på aborterade blodiga foster körde runt i Uppsala igår. Många förbipasserande rynkade på näsan och tyckte aktionen var motbjudande.

http://www2.unt.se/avd/1,1786,MC=1-AV_ID=512822,00.html?from=sectionlinks1
  • Svar på tråden Detta var det värsta jag sett - Anti-abortaktion
  • Josean

Varför skulle det vara fel med fakta? Det är väl BRA att veta hur foster ser ut när dom aborteras bort! Det är ju först då som man VET vad man gör.
    Både killar och tjejer borde bli mer medvetna om hur mycket aborter det faktiskt görs i sverige och vad det innebär för kvinnan och också hur ett foster (som är ett litet barn) ser ut. Då kan ju kvinnan och mannan ta ett mer riktigt avgörande om dom verkligen VILL göra abort eller inte.
    Var 4:e kvinna har idag gjort abort. Det är rätt många aborter och vad JAG vet är dom flesta på grund av slarv med preventivmedel INTE våldtäkter!

Så är det med allt hemskt i världen. På med skygglapparna bara så känns allt mycket enklare!

• KickStart
    Josean skrev 2006-08-16 16:45:43 följande:
    Varför skulle det vara fel med fakta? Det är väl BRA att veta hur foster ser ut när dom aborteras bort! Det är ju först då som man VET vad man gör. Både killar och tjejer borde bli mer medvetna om hur mycket aborter det faktiskt görs i sverige och vad det innebär för kvinnan och också hur ett foster (som är ett litet barn) ser ut. Då kan ju kvinnan och mannan ta ett mer riktigt avgörande om dom verkligen VILL göra abort eller inte.Var 4:e kvinna har idag gjort abort. Det är rätt många aborter och vad JAG vet är dom flesta på grund av slarv med preventivmedel INTE våldtäkter!Så är det med allt hemskt i världen. På med skygglapparna bara så känns allt mycket enklare!
    Som sagt det är inte fel med fakta.
    Däremot anser jag att propaganda är fel väg att gå.
    I detta fall handlar det inte om att informera kvinnor om abort utan meningen är- i förlängningen att abort ska förbjudas.
    Då är man inte intresserad av fakta som sådan utan det man är intresserad av är målet i sig. Oavsett hur man når detta mål.

Egentligen så anser jag att det är dem som verkligen är _för_ kvinnans valfrihet som borde ta tag i denna diskussion. Eftersom att det är en viktig diskussion och det behövs fakta och information och då är det synd att lämna över detta till en organisation typ MRO vars agenda går ut på abortförbud.
    S´Rioghal Mo Dhream= Royal is my race= Clan MacGregors motto!
  • Josean

MorulaAilith:

Jo, men detta är ett land med yttrandefrihet och så kan man ta till sig det som man just tar till sig. Nu såg folk dessa bilder och DET var fakta.

Och det är ju faktiskt så att man tar livet av en männsika när man gör abort. Så är det. Och är det kvinnorätt att bestämma över ens annas liv? För är det så att man VERKLIGEN inte vill ha barn men ändå blivit gravid (räknar inte in våldtäkter här) kan man adoptera bort det. Då är man inte förälder.
    Men, så klart är det mycket lättare att ta bort något man inte riktigt vet vad det är eller hur det ser ut, än att välja bort ett redan fött barn. Men tänker en som ska göra en abort på det viset?

Sen kan man se det så här:
    Om det inte var så lätt att göra abort som det är idag, skulle antagligen fler killar använda kondom för att skydda sig. I och med det skulle könssjukdommarna minska och fler tjejer behövde inte heller stoppa i sig konstgjorda hormoner i form av p-piller.
    Det skulle också innebära färre aborter och färre tjejer skulle må dåligt av just abort.
    Är inte det en kvinnosaksfråga?

• zazla

Sjukt ju.

Men en tanke som slår mig. Borde inte detta vara förbjudet? Får man visa upp bilder på döda sådär hursomhelst? Undrar om mammorna till de aborterade fosterna vet om att deras bilder visas upp sådär...

• Josean

Om man ska vara riktigt hård, mammorna ville ju ändå inte ha fostret, så vad gör det om dom är med på bild?

Är det någon som vet var fostren hamnar när man gjort abort?

• Trynträ

Är ni emot abort om fostret kommer att bli utvecklingsstört också t.ex downs syndrom och liknande? Eller är det tillåtet att ta bort det då?

• KickStart

Josean:

"Jo, men detta är ett land med yttrandefrihet och så kan man ta till sig det som man just tar till sig. Nu såg folk dessa bilder och DET var fakta"

Det man ser på bilderna är inte hela faktan. Och därutöver så stämmer inte veckoangivelserna så tillvida att det på bilderna handlar om fosterålder och inte graviditetslängd. Det kanske man borde ha upplyst om?
    För då blir det hela inte så oklart längre.
    Yttrandefriheten är en bra sak och självklart så gäller den alla och jag har aldrig ens påstått att det borde vara olagligt med sådana demonstrationer. Tvärtom!

"Och det är ju faktiskt så att man tar livet av en männsika när man gör abort. Så är det. Och är det kvinnorätt att bestämma över ens annas liv? För är det så att man VERKLIGEN inte vill ha barn men ändå blivit gravid (räknar inte in våldtäkter här) kan man adoptera bort det. Då är man inte förälder.
    Men, så klart är det mycket lättare att ta bort något man inte riktigt vet vad det är eller hur det ser ut, än att välja bort ett redan fött barn. Men tänker en som ska göra en abort på det viset?"

Huruvida det är en människa man aborterar råder det delade meningar om. Personligen anser jag att det är ett mänskligt foster med potential att utvecklas till en människa/individ.
    Adoption finns också som valmöjlighet.
    Men det ska man göra därför att man känner att det är rätt. Inte för att man är tvingad till det. Det måste varje kvinna själv få avgöra vad de vill göra. Vissa väljer föräldraskap andra abort och ytterligare andra att adoptera bort barnet efter födseln.
    Att kvinnor inte vet vad de tar bort. Håller jag inte alls med om.
    Tvärtom upplever jag det som om kvinnor är väldigt medvetna om att de tar bort något som skulle kunna bli en bäbis. Och det är också det som gör det hela svårt för många kvinnor.
    Om vi istället skulle visa kvinnor bilder av embryon i de åldrarna då kvinnor i Sverige gör mest aborter d.v.s mellan 7-8 graviditetsveckan så skulle ingen av bilderna i aktionen vara relevanta.

"Sen kan man se det så här:
    Om det inte var så lätt att göra abort som det är idag, skulle antagligen fler killar använda kondom för att skydda sig. I och med det skulle könssjukdommarna minska och fler tjejer behövde inte heller stoppa i sig konstgjorda hormoner i form av p-piller.
    Det skulle också innebära färre aborter och färre tjejer skulle må dåligt av just abort.
    Är inte det en kvinnosaksfråga?
    "

Nej det håller jag absolut inte med om.
    Killar tar inte ett större ansvar för preventivmedel bara därför att abort är illegalt.
    Jag anser att båda borde ta ett större ansvar för preventivmedel. Det är en viktig fråga!!
    Och inte bara därför att det skulle minska antalet oönskade graviditeter utan att det precis som du skriver här ovan skulle minska antalet fall av STD.

Jag är för kvinnans valfrihet- och det innebär inte bara abort. Utan att kvinnan får stöd att göra det som är rätt för_henne_!
    Och det är också det enda sättet att minska antalet kvinnor som (visserligen är i minoritet)
    mår dålig efter en abort.
    Därför att om kvinnan är säker på att det är hennes beslut och ingen annans så minskar riskerna radikalt att hon mår dåligt efter aborten.

Skulle vi istället förbjuda abort p.g.a. några kvinnor mår dåligt efteråt så hur gör vi då med de kvinnor som mår dåligt p.g.a. de inte fick göra abort utan tvingas fortsätta graviditeten?

Det behövs stöd inte förbud.

• Josean

Jag jobbar med människor med olika handikap, tex Downs Syndrom, och jag önskar inte att någon av dom ur livet!

• KickStart
    Josean skrev 2006-08-16 17:17:51 följande:
    Om man ska vara riktigt hård, mammorna ville ju ändå inte ha fostret, så vad gör det om dom är med på bild?Är det någon som vet var fostren hamnar när man gjort abort?
    De kremeras och i vissa landsting om kvinnan vill så finns de möjlighet att sprida askan i minneslund.
Svar på tråden Detta var det värsta jag sett - Anti-abortaktion