• anezka

Detta var det värsta jag sett - Anti-abortaktion

Detta var nog det värsta jag sett i hela mitt liv, var tvungen att hålla för barnens ögon även om dom kanske inte förstår.

jag är själv emot abort men anser att det är upp till varoen alla har säkert sina skäll till en abort. men jag förstår inte varför man måste ut med denna lastbil och göra människor upprörda och illamående.

ville väll mest bara skriva av mej lite

Anti-abortaktion rörde upp känslor i Uppsala

Tre män i en lastbil med bilder på aborterade blodiga foster körde runt i Uppsala igår. Många förbipasserande rynkade på näsan och tyckte aktionen var motbjudande.

http://www2.unt.se/avd/1,1786,MC=1-AV_ID=512822,00.html?from=sectionlinks1
  • Svar på tråden Detta var det värsta jag sett - Anti-abortaktion
  • JohnG

haha, jorden är inte ett dugg överbefolkad och lär inte bli det på ett bra tag (ni som tar till det argumentet gillar antagligen kinas tvångsaborter?). det är bara en fråga om att effektivisera jordbruket

• Trynträ

Ok. Det kanske inte är överbefolkat överallt men på många ställen är det extremt mycket människor.

• Trynträ

Så det blir färre människor på en och samma yta om man effektiviserar jordbruket. Hmmm...

Men nu kom vi lite ifrån ämnet. Sorry.

• KickStart
    JohnG skrev 2006-08-16 19:59:21 följande:
    haha, jorden är inte ett dugg överbefolkad och lär inte bli det på ett bra tag (ni som tar till det argumentet gillar antagligen kinas tvångsaborter?). det är bara en fråga om att effektivisera jordbruket
    Nej jag är inte speciellt förtjust i tvång vare sig när det gäller abort eller födsel.
    Däremot så kan jag tycka att det vore himla bra om vi såg till och effektiviserade jordbruket- och såg till att människor fick tillgång till preventivmedel och abort innan vi avskaffar abort/preventivmedel.
    Det är tragiskt att kring 30.000 barn_varje_dag dör tillföljd av svält och att 25.000 barn_varje_dag dör tillföljd av sjukdomar som beror på dåligt vatten.
    Det vore något att verkligen prioritera.
    S´Rioghal Mo Dhream= Royal is my race= Clan MacGregors motto!
  • KickStart

Jag måste bara dela med mig lite

Jag var nämligen in på ett annat forum- ett amerikanskt och diskuterade abort.
    Där var det en kvinna som påstod att om man som kvinna får missfall så har man enligt henne inte rätt att sörja det_om_man tidigare gjort abort.
    Blev lite fundersam hur man resonerar då?
    Kan tillägga att vi kom in på detta i och med att hon refererade till CBR som ju är den organisation som MRO tagit sina foton ifrån. Så det är bara halvt OT

• Josean

Tillbaka en sväng... Hejsan alla!!

Jo, är det någon här som påstår eller har påstått att man ska FÖRBJUDA abort utan att vidta andra åtgärder som tex billigare preventivmedel, information om hur våra kroppar fungerar osv. Ingen sarkastisk fråga utan bara rent nyfiken vad folk har "sagt"...

• KickStart
    Josean skrev 2006-08-17 11:57:54 följande:
    Tillbaka en sväng... Hejsan alla!!Jo, är det någon här som påstår eller har påstått att man ska FÖRBJUDA abort utan att vidta andra åtgärder som tex billigare preventivmedel, information om hur våra kroppar fungerar osv. Ingen sarkastisk fråga utan bara rent nyfiken vad folk har "sagt"...
    Det som har framkommit under diskussionens gång är att man kan tänka sig att tillåta abort om kvinnans hälsa och liv är i fara och vid våldtäkt och incest. Inte annars.
    Det är väl det som har blivit "sagt".
  • Josean

Men inga åtgärder alltså? Inte vad man ska göra istället?

• KickStart
    Josean skrev 2006-08-17 12:05:32 följande:
    Men inga åtgärder alltså? Inte vad man ska göra istället?
    Det har säkert dykt upp sådana funderingar också.
    Det har funnits förslag som att avstå sex om man inte vill ha barn.
    Att man ska informera om abort så att abort i sig inte blir ett alternativ.
  • Josean

Ja, tänk om ledarna i världen kunde ta det ansvaret att utbilda sitt folk, oj vad det skulle se annorlunda ut!

Det här med lag och samhälle...Tex är det inte alls olagligt för ett homosexuellt par att gå hand i hand eller hångla. MEN, vad tycker "folk" om det? Väldigt många reagerar och då på ett negativt sett. Så är det på VÄLDIGT många punkter i vår samhälle. Det är DET som borde ändras och det är OFTA sådant som får "folk" att må dåligt. Lär man sig i tidig ålder att acceptera andras olikheter så uppstår inte samma reaktioner. Många tjocka mår väldigt dåligt för att folk tittar, det finns väldigt lite kläder som passar, folk tittar snett när dom äter en hamburgare osv. Handikapade blir också bemötta på ett speciellt sätt. Punkare. Färgade osv osv. Och varför? Jo, för att det pratas inte om dessa olikheter på ett possitivt och naturligt sätt i SAMHÄLLET. Inget i lagen säger att ngt av det nämnda är förbjudet, men ack ändå så lite accepterat.

Om en, tex tjej, får lära sig i tidig åldr att man man blir gravid när man har sex och är nära eller har ägglossning, ja då blir det barn. Då får man också stå sitt kast. Alternativen som följer är då att antingen tar man det ansvaret att bli mamma eller så får man adoptera bort barnet.

Nu som samhället ser ut, är det inte mycket till utbildning om hur det faktiskt fungerar biologiskt (otroligt många vuxna som inte vet när dom har sin ägglossning tex), kännslomässigt och praktisk ang barn. Tjejer "vet" att man kan käka p-piller och så "blir man inte med barn" och kan ha sex när som hellst! Killarna "vet" att tjejen käkar p-piller och vill verkligen hellst inte använda kondom.
    Och i värsta fall, skulle något "gå fel" så att tjejen blir med barn ändå, finns ju alltid abort.

Du nämnde tidigare att sex är just MER än reproduktion, jo vist, men i GRUNDEN är det inte det. Det är till för att föra människosläktet vidare och för att göra det har kroppen fixat så att man mår bra av att ha sex, så att vi gör det ofta helt enkelt. Och varfor ofta? Jo, för att männsikan har rellativt svårt för att bli gravid och föder generellt 1 barn åt gången. Naturligt ska man inte heller kunna bli gavid medans man ammar vilket man gjorde i några år förr i tiden.
    I vårat samhälle har man gjort sex till ett nöje och glömt bort den andra biten. Det är inte VI ,mannen och kvinnan, som gör barnet det är naturen. Inte sitter mannen och kvinnan där och pusslar ihop alla celler så det blir en människa, så varför ska vi då ha den enkla rätten att använda abort som preventivmedel?

Svar på tråden Detta var det värsta jag sett - Anti-abortaktion