Morula:
Sex ÄR i grund och botten till för reproduktion. Så är det bara. På andra plats kommer kännslorna som tex njutning.
Samhörighet, nja, många par har inte sex alls ofta och ändå känner samhörighet för att inte tala om alla one-night-stands. Inte mycket till samhörighet.
Kärlek. Nej. Man kan verkligen älska någon utan att ha sex.
MEN sexet blir så klart bättre om man älskar personen, känner samhörighet. Då njuter människan mer och vill antagligen ha sex mer ofta.
Du som är läkare borde ju veta att dom possitiva kännslorna vi känner när vi har sex är där för att vi ska vilja ha sex igen och igen och igen. Hade det bara varit som att snyta sig när man inte behöver, hade vi inte valt att ha sex igen, för det gav inget.
Och det verkar som du missuppfattat detta med preventivmedel från min sida. Jag tycker det är jättebra med preventivmedel!! Och att det skulle informeras MYCKET MER om OLIKA varianter av preventivmedel. Nu är det "bara" p-piller och i bästa fall kondom som gäller.
Hos alla olika gynekologer, läkare, barnmorskor jag haft har INGEN rekommenderat något annat än just p-piller. VA?! Skrämmande!! Det finns: femidom, pessar, p-skum, p-spruta, spiral (olika varianter), p-dator och säkert fler saker. VARFÖR satsas det inte på preventivmedel till män i lika stor grad? SÅ svårt är det inte att fixa fram ngt där. Herregud, människan har ju tom uppfunnit atombomben. Kan det vara så att världen är "av män, för män"? Hum...
Läkarna har inte heller gjort grundliga undersökningar hur jag skulle tåla p-piller. -Har du högt blodtryck? -Va...?...nä...jag vet inte. (Som att man kollar det hemma?) -Då kollar vi. Nej det har du inte.
Inga frågor om mamma har, eller mormor, eller farmor. Nu visade det sig att både min mamma OCH farmor har skyhögt blodtryck. Bra!
Jag mådde SÅ dåligt av dessa fördömda piller. Blev en helt annan person! Dessutom fick jag 5 små proppar i fingrarna. Och jag har fått höra (av en läkare på radio bla) att man inte ska äta p-piller mer än 2 år åt gången. Sånt blir man inte heller informerad om. ALDRIG mer att jag stoppar i mig skiten igen! Och jag varnar alla jag vet och har fått flera att sluta med p-piller och INGEN har blivit med barn oplanerat efter det. Det som har hänt är att mina väninnor och andra bekanta har mått mycket bättre efter det att dom slutat med p-piller.
Nu håller dom koll på sin ägglossning, använder pessar och/eller kondom. Ngn har spiral. NU gör dessa kvinnorna själva valet när dom har sex OCH deras partners har blivit MYCKET mer delaktiga och plockar fram kondomerna. "Kanske inte ikväll. Du har ju ägglossning", "Man kan ju inte chansa", säger killarna. Nä precis! Bara att ge information till tjejerna och killarna och ansvaret växte. Inte så svårt.
Alla människor växer med ansvar. Går man ut med kunskap och ger BÅDE killar och tjejer ansvar så tar dom det.
Nu har det pratats en del om Polen och en massa siffror där ifrån. Är det ngn som har siffror på hur mycket barnen och ungdommarna lär sig i skolan om sex och hur man skyddar sig? Det är ju ganska relevant när man ska tolka alla dessa siffror.
Och nu måste jag fråga dig, tycker du att det är bra att se aborter som preventilvmedel?
Jag anser nämligen att det är så när man oplanerat blir med barn och sedan inte vill ha det på grund av att man inte läst klart sin utbildning fullt ut, tex. Vi lever inte i ett u-land där mor och barn lämnas på gatan för att hon inte pluggade klart just den terminen. Dom klarar sig. Om inte en abort i ett sådant fall används som ett preventivmedel så vad är det då?
Och vad är den vanligaste orsaken till abort? Det vet nämligen inte jag, men det jag vet är att bland mina kompisar som gjort abort har det varit för att man slarvat med kondom och that's it. Slarvar man med ett preventivmedel kan man bara ta till nästa, aborten, eller?