Inlägg från: Josean |Visa alla inlägg
  • Josean

Detta var det värsta jag sett - Anti-abortaktion

Varför skulle det vara fel med fakta? Det är väl BRA att veta hur foster ser ut när dom aborteras bort! Det är ju först då som man VET vad man gör.
    Både killar och tjejer borde bli mer medvetna om hur mycket aborter det faktiskt görs i sverige och vad det innebär för kvinnan och också hur ett foster (som är ett litet barn) ser ut. Då kan ju kvinnan och mannan ta ett mer riktigt avgörande om dom verkligen VILL göra abort eller inte.
    Var 4:e kvinna har idag gjort abort. Det är rätt många aborter och vad JAG vet är dom flesta på grund av slarv med preventivmedel INTE våldtäkter!

Så är det med allt hemskt i världen. På med skygglapparna bara så känns allt mycket enklare!

• Josean

MorulaAilith:

Jo, men detta är ett land med yttrandefrihet och så kan man ta till sig det som man just tar till sig. Nu såg folk dessa bilder och DET var fakta.

Och det är ju faktiskt så att man tar livet av en männsika när man gör abort. Så är det. Och är det kvinnorätt att bestämma över ens annas liv? För är det så att man VERKLIGEN inte vill ha barn men ändå blivit gravid (räknar inte in våldtäkter här) kan man adoptera bort det. Då är man inte förälder.
    Men, så klart är det mycket lättare att ta bort något man inte riktigt vet vad det är eller hur det ser ut, än att välja bort ett redan fött barn. Men tänker en som ska göra en abort på det viset?

Sen kan man se det så här:
    Om det inte var så lätt att göra abort som det är idag, skulle antagligen fler killar använda kondom för att skydda sig. I och med det skulle könssjukdommarna minska och fler tjejer behövde inte heller stoppa i sig konstgjorda hormoner i form av p-piller.
    Det skulle också innebära färre aborter och färre tjejer skulle må dåligt av just abort.
    Är inte det en kvinnosaksfråga?

• Josean

Om man ska vara riktigt hård, mammorna ville ju ändå inte ha fostret, så vad gör det om dom är med på bild?

Är det någon som vet var fostren hamnar när man gjort abort?

• Josean

Jag jobbar med människor med olika handikap, tex Downs Syndrom, och jag önskar inte att någon av dom ur livet!

• Josean

MorulaAilith:
    Det hela handlar om att man tar sig friheten att bestämma om vem som ska få leva eller inte. DET tycker jag man ska vara väldigt försiktig med.

Absolut att om man uppfostrar pojkar och flickor med den riktiga vetskapen ang. aborter, hur dom går till, hur instrumenten ser ut, vilka risker det finns och NÄR man får göra en abort så skulle aborter minska. Med kunskap föds medvetehet.

Vill tillägga att jag aldrig påstått att du skulle tycka att det borde vara olagligt med sådanna demonstrationer som denna som diskuteras här.
    Jag menar att demonstrationer som denna "får man stå ut med" då detta är ett land med yttrandefrihet. Inte bara gnälla, Åh, vad hemskt. Men varför visas aldrig foster i alla dess åldrar hos dom som pratar så starkt FÖR aborter?

Jag är FÖR abort, men tycker att våra antal aborter börjar skena iväg och att det mer eller mindre används som en ersättning för preventivmedel, vilket är SÅ fel.

Om en gravid kvinna mår dåligt för att hon blev på smällen på en Finlandsbåt när hon var för full och "glömde" att skydda sig, så kan hon gått stå sitt kast och må dåligt. Ska en annan individ få sätta livet till bara för hennes dumhets skull? Sådana här aborter borde vara mycket sälsyntare än vad dom är.

• Josean

MorulaAilith:

Bra!! Blir så ledsen när jag hör dom som tar bort på grund av DS.

• Josean

MorulaAilith:"Därför att om kvinnan är säker på att det är hennes beslut och ingen annans så minskar riskerna radikalt att hon mår dåligt efter aborten."

Detta håller jag helt med om och i många fall påverkas kvinnan att tro att abort är den enda eller den bästa lösningen.
    Man blir påverkad av samhället, föräldrarna, killen som inte vill bli pappa osv. Då gör tjejen abort och den i grund och botten MOT sin vilja. Då mår hon dåligt.
    Låt säga att det skulle ställas mer krav på att göra abort, så skulle killen kanske ha tänkt mer på den där kondomen i lådan, föräldrarna talat mer om hur det är att uppfostra barn och vad en abort innebär. Samhället skulle också bidra med mer information tex i skolorna.

Alltså måste det ändras på många faktorer. Man kan inte bara säga: Nej, nu är det stopp för att göra abort. Nu får ni klara er bäst ni vill, stackars kvinnor!

Jag är så för kvinnor att det är skrämmande ibland och jag tror att det skulle gynna kvinnor i längden med mer information om hur kvinnokroppen fungerar med ägglossning osv, till graviditeter och aborter. Och informationen skulle vara för ALLA. Dessutom borde det vara obligatoriskt för killarna att vara med vi aborter så länge kvinnan vill.

• Josean

Vad menar du med en "tvångsfödsel"?

• Josean

Hur kan man tycka att det är "straff" att bli med barn när man haft sex? Då vet man inte mycket om livet och ska kanske inte ha sex.

Frågar igen:
    Men varför visas aldrig foster i alla dess åldrar hos dom som pratar så starkt FÖR aborter?

"Den informationen ges idag om kvinnor funderar på abort." Då är det försent. Det ska in i det medvetna redan i skolan. Alltså som jag skrev; pojkar och flickor ska bli informerade.

Och varför ska man få bestämma om ett liv ska få leva eller inte bara för att man är kvinna?

Och tyvärr, eller vad man ska säga, fungerar skräckpropaganda mycket bra till att få folk att avstå från saker och ting. Jag tycker inte att det är skräckpropaganda att visa mänskliga foster. Dom ser ju ut så.
    När man visar hur en rökares lungor ser ut, minskar viljan att röka. Likaså om man visar förstorade hjärtan, igenslammade ådror och så vidare på grund av dålig kost, så minskar suget på just skräpmat. Våra olika medie-former överlever tack-vare skräckpropaganda. "Akta er för att bada!" och så visar det sig att man inte ska bara vid en viss ö i Stlm, tex. Eller titta på USA, regeringen skrämmer upp folket så att folk skaffar pepparspray, tårgas, skjutvapen, knivar osv för att man för just skräckpropaganda (och då utan korrekta grunder). Så nog fungerar det alltid.

• Josean

"Att ökade krav för abort skulle betyda att killar blir mera ansvarsfulla och skyddar sig finns det egentligen inget som tyder på att det stämmer. T.om. i länder där abort är illegalt så skiter killar i att skydda sig. Varför?
    Jo därför att hur man än vänder och vrider på saken så blir det aldrig deras problem. De behöver inte göra abort. De behöver inte fortsätta en graviditet och genomgå en förlossning och framförallt de kan dra om inte tofflorna passar. Kvar blir kvinnan.
    Hur vi än vänder och vrider på det så är det kvinnan som får ta det största ansvaret oavsett hur utgången blir (i de fall där pappan inte vill)
    Det är tragiskt"

Ja, det är tragiskt. Men sätt lite press då! Varför sätts det ingen press på killarna/männen? Därför ska det vara obligatoriskt att gå med till abortkliniken, inte "om dom vill". Därför ska det präntas in i tidig ålder hur barn blir till och vilka kast man får stå när det väl en dag händer. Det ska inte vara så lätt att smita undan.
    Om ingen tillåter män att dra så skulle dom inte kunna göra det heller.
    Ställs aldeles för lite krav på killarna ang dessa frågor i dagsläget!
    Och så vill jag tillägga att i de läder där det är förbud mot abort så finns det ofta ingen eller väldigt liten sexualundervisning i skolorna. Dessutom verkar det inte vara så jämnställt i dessa länder heller, men Sverige är ju jämnstäldhetens-land så varför inte föregå med gott exempel?

Svar på tråden Detta var det värsta jag sett - Anti-abortaktion