Ville också svara MatsS. Lite långt här, men hoppas du orkar
->"men varför gäller inte din donationsanaologi när fostret är 30 veckor gammalt? Menar du att ett 30 veckors foster har rätt att kräva tillgång till kvinnans kropp? Varför det?"
För mig är det dåligt och funkar inte att bara tänka i alla dessa "värden" som jag lite uppfattat att du gör. Såna här frågor är komplexa och det går inte att ha några regler och de ger hela lösningen i varje situation. Det handlar om att göra avvägningar för varje situation, för det är flera individer eller början till indivier som är involverade och förutsättningarna förändras (när fosterat växer). För mig är det helt naturligt att man inte kan göra alla nöjda. Jag ser på vad som är bäst på det stora hela, för alla involverade och med så mycket som möjligt inräknat.
30 v foster:
Jag tycker inte att ett 30 veckors gammalt foster ska kunna aborteras av flera anledningar. Man kanske då behöver döda det när det kommer ut, för det lever självt. Det vore mord enligt den synen jag har och det ska ingen människor behöva göra, arbeta med.
Jag anser att ?rätt till liv är en bra princip, för den har bra följder för de inivider som lever här i världen. Det är en regel som ska tillämpas konsekvent, och jag värnar den. Jag tycker att abort i v 30 skulle undergräva denna vår respekt för liv, som vi anser människor _utanför_ livmodern har för enligt mig skiljer det så lite mellan ett 30 v och 40 v foster/barn. Och jag kan inte se hur vi nånsin skulle tillåta att ta livet av ett fullgånget och fött barn. Det syns på magen att kvinnan är gravid och sen plötsligt finns inte maginnehållet längre. Det kan faktiskt vara lite obehagligt och det ska inte behöva ske tycker jag.
I v 30 ex så ser jag det inte orimligt att kvinnan om de bestämt att de ska behålla barnen och vill ge det liv, ska fortsätta göra det om de nu tagit det beslutet tidigare i graviditeten. Alltså: vill de föda barnet, gör INTE abort vid ett tidigt stadium, har barnet företräde före kvinnans känslor och energi och tid och så vidare. Hon har valt att ge det liv. Vill hon sen inte behålla barnet när det är fött så finns det andra som tar vid. Kvinnans val OCH ansvar.
10 v foster:
Rätt till liv eller inte? Jag tycker att om jag analyserar _den_ situationen så tycker jag inte att regeln är tillämpar eller bra. Det går lätt att dölja att man är gravid. Ingen behöver ens veta att man gjort abort om man har det och barnet kan heller inte leva självt om det tas ut. Att kvinnan då i det stadiet skulle _tvingas_ pga att början till ett barn finns, att bära det en massa månader med allt det fysiska till och det psykiska och hur hela livet, arbetlivet, fritiden, kroppen etc, förändras och påverkas av att man har ett barn i magen och som de dessutom inte vill ha, det är orimligt som jag ser det. Ingen ska behöva ge en massa månader av sitt liv åt nåt de inte vill. Bara tid är bland det mest värdefulla vi har. ?Rätt till liv? är alltså en bra princip, men bara för de individer som har en chans att överleva ? om de är foster. Jag ser inte att ?rätten till liv? för nu levande människor blir svagare om början till barn aborteras när de inte kan leva själva. Men är människor födda och existerar och lever utanför livmodern, då måste vi tillämpa den principen som jag ser det. Annars undergrävs den principen.
Sammanfattning:
Nånstans måste jag naturligtvis dra en gräns för saker, för jag tycker att abort är ok i v 10 men inte i v 30. Som det är idag tycker jag är bra, att man har rätt till abort till v 12. Då har kvinnan god tid på sig att känna efter vad hon vill och tala med fadern om det och ta beslut. Det räcker. Sen får hon står för det. Och att det defintivt slut med abort när fostret kan klara sig, det ser jag som självklart, för då vore det fel enligt min ?rätt till liv? att inte göra vad vi kan (läkarvården) för att forstret ska kunna överleva.
En del kanske kallar detta att ?vända kappan efter vinden? men det är precis så jag tycker man ska göra. Analysera _hela_ bilden - sen bestämma vad som är bra och rätt. Jag tycker inte vi ska låsa oss fast vid principer bara för att. Principer ska vi ha om och när de är befogade och bra. När de är det har vi förstås olika åsikt om.