• Pope Joan II

    Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin

    Det här är en tråd för människor som är kritiska till Sveriges strategi och som önskar att diskutera ur det perspektivet. 

  • Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin
  • Anonym (Q)
    FuckGoggleAskMe skrev 2020-11-06 23:04:25 följande:
    https://covid19.healthdata.org/sweden?view=total-deaths&tab=trend

    I
    ntressant prognos, om munskydd.
    Jag väntar fortfarande på alla länkar till studier som visar att det är farligt och kostar liv att använda masker. 
    Så om något inte är farligt och inte kostar liv, då är det nyttigt och räddar liv? Du förstår inte att vissa saker är ofarliga men verkningslösa?
  • FDFMGA
    Tow2Mater skrev 2020-11-06 23:06:15 följande:
    Det handlar ju t ex om att vaccinframsteg som hittills gjorts kanske blir verkningslösa om mutation som hittats hos just minkar börjar cirkulera bland människor.... och precis som originalviruset, kommer det ju att cirkulera om inte strategin ändras. Men kanske minkar kan hålla avstånd bättre än manniskor?
    Ju!

    Ju-et implicerar att du känner till att SARS-CoV-2-virus som muterar när de replikerar sig hos minkar i högre utsträckning än de som muterar hos mänskliga värdar förändras så att framtida vaccin blir verkningslösa.

    Har du någon forskningsreferens till den uppgiften, länken till blt.se där någon slags professor uttalade sig om att Blekinge kan bli ett nytt Wuhan funkade inte för mig.

    I egenskap av att bara ha en generell högskoleexamen i biologi så skulle jag lite amatörmässigt vilja påstå att faran snarare ligger i de virus som kommer att mutera när de infekterar vaccinerade personer.

    Du är väl medveten om att de vaccin som man sätter sitt hopp till inte kommer att skydda mot infektion men att man hoppas att symptomen för de som infekterats ska bli lindrigare.


  • FDFMGA
    Anonym (Fasanen) skrev 2020-11-06 23:44:28 följande:
    Tomten passade väldigt bra till ditt inlägg. Var det meningen det?
    Jag tänkte mig panikslagna pangdemister som kommer till insikt om att även hundar kan infekteras av coronaviruset och ger sig ut på hundjakt med sina ärtbössor.
  • FDFMGA
    FuckGoggleAskMe skrev 2020-11-06 23:04:25 följande:
    https://covid19.healthdata.org/sweden?view=total-deaths&tab=trend

    I
    ntressant prognos, om munskydd.
    Jag väntar fortfarande på alla länkar till studier som visar att det är farligt och kostar liv att använda masker. 
    De två länder som har högst andel avlidna i covid-19 för båda en tvångsmunskyddspolitik.

    Kanske felet är att man inte har tvång på dubbla munskydd eller rentav kvadrupla?
  • Anonym (ABC)
    FDFMGA skrev 2020-11-06 23:52:23 följande:

    Ju!

    Ju-et implicerar att du känner till att SARS-CoV-2-virus som muterar när de replikerar sig hos minkar i högre utsträckning än de som muterar hos mänskliga värdar förändras så att framtida vaccin blir verkningslösa.

    Har du någon forskningsreferens till den uppgiften, länken till blt.se där någon slags professor uttalade sig om att Blekinge kan bli ett nytt Wuhan funkade inte för mig.

    I egenskap av att bara ha en generell högskoleexamen i biologi så skulle jag lite amatörmässigt vilja påstå att faran snarare ligger i de virus som kommer att mutera när de infekterar vaccinerade personer.

    Du är väl medveten om att de vaccin som man sätter sitt hopp till inte kommer att skydda mot infektion men att man hoppas att symptomen för de som infekterats ska bli lindrigare.


    Därför är danskarna oroliga:

    ?? Jämfört med det virus som inte har muterat så måste vi säga att några av de varianter vi analyserade hade en resistens mot de antikroppar man skapar, som ska bekämpa coronavirusets piggar, eller så kallade spike-protein, säger Anders Fomsgaard som är överläkare vid SSI.

    Det här innebär alltså att ett vaccin kanske inte är så effektivt mot det muterade viruset.

    Resultatet gäller en viss virusvariant som åtminstone 12 personer i Danmark har drabbats av.

    Det har fyra olika mutationer i det såkallade spike-proteinet på coronavirusets yta. Just det stället på viruset ska de kommande coronavirusvaccinen angripa, och det kan därför vara illa.?

    svenska.yle.fi/artikel/2020/11/06/experter-uppmanar-till-lugn-nar-coronamutationer-sprider-sig-i-danmark-vi-ska
  • Anonym (Fasanen)
    FDFMGA skrev 2020-11-06 23:54:58 följande:
    Jag tänkte mig panikslagna pangdemister som kommer till insikt om att även hundar kan infekteras av coronaviruset och ger sig ut på hundjakt med sina ärtbössor.
    Förhoppningsvis är de pålästa om att det aldrig bevisats att viruset spridits från hund till människa. Men i det här fallet så har man ju ganska säkra bevis på att viruset spridits från mink till människa och att viruset hunnit muterats mellan alla miljoner minkar som är så tätt inpå varandra.
  • klyban
    Anonym (Fasanen) skrev 2020-11-07 00:47:16 följande:
    Förhoppningsvis är de pålästa om att det aldrig bevisats att viruset spridits från hund till människa. Men i det här fallet så har man ju ganska säkra bevis på att viruset spridits från mink till människa och att viruset hunnit muterats mellan alla miljoner minkar som är så tätt inpå varandra.

    Hunden kan smitta utan ens vara smittad, då hunden nosar runt och kan med enkelhet koma i kontakt med smitta från en annan människa, då aerosoler trillar mot marken och där är dom hundarna.
    Sen är väl detta kanske inte den mest allvarliga vi har, men fullt möjligt och inte det minsta otroligt.


     


    Minkar däremot, de verkar suga åt sig coronaviruset.
    Vi har/ska dock avliva 80% för pälsningen i Blekinge och lite tidigare, sen är frågan om man inte ska hoppa över ett år av minkar.
    För det låter rätt korkat att köra på en ny kull och med denna gående.

  • FuckGoggleAskMe
    Anonym (Q) skrev 2020-11-06 23:49:31 följande:
    Så om något inte är farligt och inte kostar liv, då är det nyttigt och räddar liv? Du förstår inte att vissa saker är ofarliga men verkningslösa?
    Jo det skulle det ju kunna vara. Kan du länka till någon studie som påvisar att munskydd är ofarliga men verkningslösa? Tidigare i tråden har det påståtts att munskydd tom är farliga. 
  • klyban
    FuckGoggleAskMe skrev 2020-11-07 02:01:54 följande:
    Jo det skulle det ju kunna vara. Kan du länka till någon studie som påvisar att munskydd är ofarliga men verkningslösa? Tidigare i tråden har det påståtts att munskydd tom är farliga. 
    Ja, men det är inte pga munskyddet i sig, utan användaren har vi sagt.
  • Anonym (Jodå)
    Anonym (Q) skrev 2020-11-06 23:49:31 följande:
    Så om något inte är farligt och inte kostar liv, då är det nyttigt och räddar liv? Du förstår inte att vissa saker är ofarliga men verkningslösa?
    Eftersom man använder munskydd inom vården dagligen så är det nog upp till dig att bära bevisbördan. Ja man måste bära den rätt, men det är liksom inte rakerforskning hur man använder munskydd. 
    Så jag tycker du ska presentera bevis på att munskydd är farligt , så kan vi visa sjukvården samma info så de kan sluta med sådana dumheter. 
Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin