• Pope Joan II

Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin

Det här är en tråd för människor som är kritiska till Sveriges strategi och som önskar att diskutera ur det perspektivet. 

• Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin
  • AndreaBD
    Padirac skrev 2020-11-07 19:38:08 följande:
    Långtgående demokratiska fri- och rättigheter, politiska, mötesfrihet och yttrandefrihet.

Hoppas de kan och ser till att skydda sig och varandra från smitta.
    Jo, iofs så är det ju korrekt. Jag tycker bara: Vad är det för bortskämda människor som tycker att det är en massa fel, det ser ju ändå ut som om Tyskland har skött det ganska bra. 
  • Aniiee

End of week update? End of week update. Short version.

Argentina har gått om Mexico.
    UK har gått om US
    Frankrike klev upp i 600-gruppen och har gått om Sverige.

Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
  • Padirac
    AndreaBD skrev 2020-11-07 20:45:24 följande:
    Jo, iofs så är det ju korrekt. Jag tycker bara: Vad är det för bortskämda människor som tycker att det är en massa fel, det ser ju ändå ut som om Tyskland har skött det ganska bra. 
    Ja. jag uppfattar det också som att Tyskland har haft en strategi och utveckling som fungerat bättre än många andra länder. 

Kanske är det detta mindre dåliga utfall som får en del människor att vilja kräva mindre och färre smittskyddsåtgärder.  

Sen finns ju de som av ideologiska skäl inte vill att samhället skyddar befolkningen. 

Eller så har de andra skäl som jag inte sett - jag tittade inte på ABs film erkänner jag, så jag vet inte om det angavs några motiv.. vad snappade du upp?
  • Anonym (Fasanen)
    Aniiee skrev 2020-11-07 21:23:06 följande:

End of week update? End of week update. Short version.

Argentina har gått om Mexico.
    UK har gått om US
    Frankrike klev upp i 600-gruppen och har gått om Sverige.

Spännande! Sverige kommer nog knappa in under kommande veckor tror jag!
  • Anonym (ABC)
    FDFMGA skrev 2020-11-07 20:05:27 följande:

Men vad danskarna påstår är ju det omvända - att viruset i minkar muterar så att de lättare kan hantera det mänskliga immunförsvaret.

Nåja, danskarna kan ju avliva sina minkar, ett liv för en mink i en minkfarm måste vara ett helvete och det vore väl inte fel om minknäringen i Sverige upphörde, men i så fall gärna av rimliga skäl.

Viruset muterar inte i en art för att klara av en annan arts immunförsvar. Det är omöjligt. Minkens immunförsvar sköter om viruset så länge det befinner sig i minken, människans immunförsvar kan inte påverka den processen.

Det här är vad danskarna säger:

www.ssi.dk/aktuelt/nyheder/2020/mutationer-i-minkvirus

Det er velkendt, at virusmutationer især kan opstå, når virus springer fra en art til en anden, for eksempel fra mennesker til mink, og fra mink til mennesker. Det sker ved, at de tilpasser sig den nye art. Virus kan også mutere, når de overføres imellem mange individer. Det kan for eksempel være på et dyremarkeder eller i en stor minkfarm. Herved opstår der er stort virusreservoir og forskellige virusvarianter.

Det att mutationer uppstår när viruset hoppar från en art till en annan är lite missvisande. Förändrat selektionstryck, skulle jag säga. Eller nåja, vad vet jag, kanske det finns någon mekanism som gör att det lättare uppstår mutationer när cellen plötsligt ska hantera en gensekvens som har en annan codon usage bias, eller nåt.
  • AndreaBD
    Padirac skrev 2020-11-07 21:41:46 följande:
    Ja. jag uppfattar det också som att Tyskland har haft en strategi och utveckling som fungerat bättre än många andra länder. 

Kanske är det detta mindre dåliga utfall som får en del människor att vilja kräva mindre och färre smittskyddsåtgärder.  

Sen finns ju de som av ideologiska skäl inte vill att samhället skyddar befolkningen. 

Eller så har de andra skäl som jag inte sett - jag tittade inte på ABs film erkänner jag, så jag vet inte om det angavs några motiv.. vad snappade du upp?
    Inte jag heller, jag har sett så många såna klipp av demonstrationer i Tyskland. Folk har oftast inga vettiga argument, så jag hoppade över det. 
  • Padirac
    AndreaBD skrev 2020-11-07 23:42:11 följande:
    Inte jag heller, jag har sett så många såna klipp av demonstrationer i Tyskland. Folk har oftast inga vettiga argument, så jag hoppade över det. 
    Galenskap och trängsel finns säkert lite överallt, turligt nog är det inte så på de flesta platserna och för de flesta människorna hela tiden.

Jag läste förresten att SL sa att bilderna på trängsel i Stockholms kollektivtrafik inte var representativs för alla platser Vilket stämmer helt med de undersökningar som gjorts, att det till och från blir trångt på olika platser men att det i huvudsak funkar bra den mesta tiden.

Demonstranterna i den tyska staden hade tydligen tagit det hela till domstol och fått tillstånd läste jag också..
  • AndreaBD
    Padirac skrev 2020-11-08 00:12:08 följande:
    Galenskap och trängsel finns säkert lite överallt, turligt nog är det inte så på de flesta platserna och för de flesta människorna hela tiden.

Jag läste förresten att SL sa att bilderna på trängsel i Stockholms kollektivtrafik inte var representativs för alla platser Vilket stämmer helt med de undersökningar som gjorts, att det till och från blir trångt på olika platser men att det i huvudsak funkar bra den mesta tiden.

Demonstranterna i den tyska staden hade tydligen tagit det hela till domstol och fått tillstånd läste jag också..
    Jo, jag har hört om det på vanliga tyska nyheterna - som jag inte kollar regelbundet, men ändå då och då. Och det var så att myndigheterna hade tänkt sig att de måste få demonstrera, men så riskfritt som möjligt. Så de skulle få vara på någon stor parkeringsplats. Det var de dock inte nöjda med, de tog det till domstol och fick rätt där. 

Jag har ju själv åkt kollektivt i Stockholm och det stämmer som du säger, det kan vara trängsel någon gång, men oftast fungerar det ganska bra. Det blev också långsamt lite fler människor och då gick man ju ut med att fler bör jobba hemma. Oftast var det lite väl många skolungdomar, men det kan ju variera beroende vilken sträcka man åker. 
  • FDFMGA
    Anonym (ABC) skrev 2020-11-07 22:54:45 följande:
    Viruset muterar inte i en art för att klara av en annan arts immunförsvar. Det är omöjligt. Minkens immunförsvar sköter om viruset så länge det befinner sig i minken, människans immunförsvar kan inte påverka den processen.

Det här är vad danskarna säger:

www.ssi.dk/aktuelt/nyheder/2020/mutationer-i-minkvirus

Det er velkendt, at virusmutationer især kan opstå, når virus springer fra en art til en anden, for eksempel fra mennesker til mink, og fra mink til mennesker. Det sker ved, at de tilpasser sig den nye art. Virus kan også mutere, når de overføres imellem mange individer. Det kan for eksempel være på et dyremarkeder eller i en stor minkfarm. Herved opstår der er stort virusreservoir og forskellige virusvarianter.

Det att mutationer uppstår när viruset hoppar från en art till en annan är lite missvisande. Förändrat selektionstryck, skulle jag säga. Eller nåja, vad vet jag, kanske det finns någon mekanism som gör att det lättare uppstår mutationer när cellen plötsligt ska hantera en gensekvens som har en annan codon usage bias, eller nåt.
    För någon vecka sen frågade Påven Johanna mig något om hur jag reagerade om jag upplever att någon konstant missförstår eller feltolkar mig.

Jag tror inte att jag har en standardmetod för detta, men hursomhelst för att återgå till vår dialog. Virus definieras inte ens som liv, bland annat för att de saknar möjlighet att reproducera sig själv utan behöver använda sig av ett värddjurs DNA.

virus springer heller inte, liksom det saknar möjligheter att hoppa.

Jag efterlyser fortfarande en förklaring till varför virusmutationer när värddjuret är mink potentiellt skulle vara en större fara för människans immunförsvar och för kommande vaccins effektivitet än mutationer när människan fungerar som virusets fortplantningsanstalt.

I ditt allra första citat jämför överläkaren virus som muterat med virus som inte muterat och det är en helt annan femma, som min gamla mormor brukade säga.

I Sverige finns det förresten efter den årliga avlivningen cirka 200.000 minkar kvar på minkfarmerna, mycket väsen för lite ull, kan jag tycka.

Hur är det Finland. Har man tagit de danska "rönen" på allvar och avlivat alla tamminkar?
  • AndreaBD
    FDFMGA skrev 2020-11-08 09:56:20 följande:
    För någon vecka sen frågade Påven Johanna mig något om hur jag reagerade om jag upplever att någon konstant missförstår eller feltolkar mig.

Jag tror inte att jag har en standardmetod för detta, men hursomhelst för att återgå till vår dialog. Virus definieras inte ens som liv, bland annat för att de saknar möjlighet att reproducera sig själv utan behöver använda sig av ett värddjurs DNA.

virus springer heller inte, liksom det saknar möjligheter att hoppa.

Jag efterlyser fortfarande en förklaring till varför virusmutationer när värddjuret är mink potentiellt skulle vara en större fara för människans immunförsvar och för kommande vaccins effektivitet än mutationer när människan fungerar som virusets fortplantningsanstalt.

I ditt allra första citat jämför överläkaren virus som muterat med virus som inte muterat och det är en helt annan femma, som min gamla mormor brukade säga.

I Sverige finns det förresten efter den årliga avlivningen cirka 200.000 minkar kvar på minkfarmerna, mycket väsen för lite ull, kan jag tycka.

Hur är det Finland. Har man tagit de danska "rönen" på allvar och avlivat alla tamminkar?
    Jag har en teori där - och jag är inte så bra på naturvetenskap, så du får gärna tala om om jag tänker fel där. Men kan det kanske vara så att man helt enkelt tänkte: Den där nya mutationen kan vi trycka ner direkt, eftersom det bara är minkar. De kan man avliva och då begränsar vi i alla fall antal mutationer lite grann. 
Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin