• Pope Joan II

Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin

Det här är en tråd för människor som är kritiska till Sveriges strategi och som önskar att diskutera ur det perspektivet. 

• Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin
  • klyban
    Tow2Mater skrev 2020-11-08 14:10:01 följande:
    Och Sverige, inte oväntat, tolkar det som att den bästa strategin är att minkar ska hålla avstånd.

"De kommer att kunna hålla social distans på ett helt annat sätt än tidigare. "

www.gp.se/nyheter/sverige/sverige-uppmanas-at...

Ja, socialdistansering gäller även minkar, annars får det bli munskydd på minkarna.
    Blekinge kommer slakta 80%, och sen kan man ta nya beslut efter den tidpunkten och om det är nödvändigt att slakta resten.

• AndreaBD
    FuckGoggleAskMe skrev 2020-11-08 13:55:57 följande:

Detta skriver WHO
    https://www.who.int/csr/don/06-november-2020-mink-associated-sars-cov2-denmark/en/

Tack, vad bra. Då är det alltså en unik, ny variant som dessutom verkar ha flera mutationer i sig. Och man verkar inte riktigt säker om det är farligare.  

Intressant också att det verkar vara människor som haft det före minkarna, om jag har förstått rätt....
  • Anonym (ABC)
    FDFMGA skrev 2020-11-08 13:47:52 följande:

Hmm, inte så välgenomtänkt av mig att skriva så, "Cluster 5" påstås åtminstone vara något nytt, att jag betvivlar att det är så saknar relevans i sammanhanget vad jag tror, åtminstone tills man hittar exakt samma mutation hos människor där minkar inte är ursprunget.

De vaccin som kommer nästa år innebär inte att man blir immun mot viruset, bara att symptomen blir lindrigare. Bland de som vaccinerats kommer det att uppstå mutationer där viruset blir mindre påverkat av vaccinet. I värsta fall kan det komma att innebära att vi som varit sjuka lättare smittas en andra gång.

Det är inte bara en mutation, det är fyra.

Man har påvist et bestemt virus fra cluster 5 med fire samtidige ændringer i generne for Spike-proteinet

H69del/V70del, Y453F, I692V og M1229I

Enligt en nyhetsartikel sade Mika Salminen att man har hittat samma mutationer hos människor. Jag vet inte om det betyder att man har hittat dem en och en i olika virusstammar, eller om man också hos människor har sett alla fyra, utan att det finns någon koppling till mink.
  • FDFMGA
    Anonym (ABC) skrev 2020-11-08 14:52:57 följande:
    Det är inte bara en mutation, det är fyra.

Man har påvist et bestemt virus fra cluster 5 med fire samtidige ændringer i generne for Spike-proteinet

H69del/V70del, Y453F, I692V og M1229I

Enligt en nyhetsartikel sade Mika Salminen att man har hittat samma mutationer hos människor. Jag vet inte om det betyder att man har hittat dem en och en i olika virusstammar, eller om man också hos människor har sett alla fyra, utan att det finns någon koppling till mink.
    Jo, jag läste samma som du "att man hittat samma mutationer hos människor på andra platser "annanstans" och utgick från att kombinationen inte var unik, men han menade förmodligen att man hittat dem var och en för sig hos människor utan inblandning av minksmitta.

Och ännu har man inte avlivat alla pälsdjursminkar i Finland, det verkar som man inte vill förhasta sig vare sig i Finland eller Sverige.
  • klyban
    Pope Joan II skrev 2020-11-09 16:27:35 följande:
    Styrud menar att andra vågen är här. Han har kanske inte nåtts av FHMs syn på saken.

www.dn.se/sthlm/var-femte-stockholmare-som-te.../

Hur kan du missat vad FHM säger?
    Och ja, vi vet att smittan tar fart, då detta var förutspått skulle ske på "influensa säsongen".

Dock vet jag inte vad du vill ha lyft med artikeln, och om det är bara det du skrev här så blir det till ett jaha, då detta är väntat.
    Vi har ju bara sagt detta i ett halvår eller mer, så kan knappast vara förvånande för någon.

Padirac skrev 2020-11-09 16:30:35 följande:
    eller vem det nu är som inte nåtts av FHMs syn på saken..

Bra fråga, undra om du får svar.

• Pope Joan II
    klyban skrev 2020-11-09 16:34:19 följande:

Och ja, vi vet att smittan tar fart, då detta var förutspått skulle ske på "influensa säsongen".

Dock vet jag inte vad du vill ha lyft med artikeln, och om det är bara det du skrev här så blir det till ett jaha, då detta är väntat.
    Vi har ju bara sagt detta i ett halvår eller mer, så kan knappast vara förvånande för någon.

Nej, Padirac får inget svar, och inte du heller hädanefter. Jag är trött på att bli och vara avstängd. 
  • klyban
    Pope Joan II skrev 2020-11-09 16:45:57 följande:

Nej, Padirac får inget svar, och inte du heller hädanefter. Jag är trött på att bli och vara avstängd. 

Frågan är vad du vill sagt med länken och FHM...?, så nu får ingen reda på detta vad du vill ha sagt om denna och om COVID-19.
    Vad är det vi ska diskutera?

• Anonym (ABC)
    klyban skrev 2020-11-09 16:34:19 följande:

Här en skribent som har tolkat Tegnells uttalanden som att det inte kommer en andra våg.

www.expressen.se/ledare/anna-dahlberg/farligt-strutsbeteende-fran-tegnell-och-lofven/

?Läget i Sverige är bättre än i andra länder på grund av vår utbredda immunitet, har statsepidemiolog Anders Tegnell förklarat, och det finns inget som talar för att vi skulle drabbas av en andra våg liknande den i våras.

I stället för en utbredd samhällsspridning kan vi förvänta oss ?väldigt lokala utbrott?, har det hetat.?

Skribenten länkar hit:

www.dn.se/sverige/tegnell-valdigt-lokala-utbrott-i-host/

Vad förutspår FHM nu? Att antalet nysmittade kommer att börja minska inom ett par veckor, eller att det kommer att fortsätta öka och bli likadant som på våren? Vad förutspår du, eller ni (vilka ni nu är)?
Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin