• Pope Joan II

Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin

Det här är en tråd för människor som är kritiska till Sveriges strategi och som önskar att diskutera ur det perspektivet. 

• Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin
  • AndreaBD
    Anonym (Jodå) skrev 2020-11-07 02:36:33 följande:
    Eftersom man använder munskydd inom vården dagligen så är det nog upp till dig att bära bevisbördan. Ja man måste bära den rätt, men det är liksom inte rakerforskning hur man använder munskydd. 
    Så jag tycker du ska presentera bevis på att munskydd är farligt , så kan vi visa sjukvården samma info så de kan sluta med sådana dumheter. 
    Förresten, är det du som tjatade om användande av munskydd inom vården tidigare? I så fall har du inte lärt dig något. Inom vården använder man i regel munskydd mot BAKTERIER. De är mycket större än virus och de som man har mest i vården är inte ett dugg luftburna heller. Så masker hjälper utmärkt där. Covid-19 är ett virus och sprids ganska långt genom aerosoler (jag undviker diskussionen om luftburen här). 
  • Anonym (ABC)
    FDFMGA skrev 2020-11-07 08:52:09 följande:

Tack för länken.

Som Mika Salminen säger i artikeln du länkar till kanske man inte ska dra några förhastade slutsatser av de danska påståendena.

Det verkar ur mitt perspektiv en aning märkligt att viruset när det angriper minkar "väljer" att mutera i just spike-proteinet. Om du läser ditt eget citat så jämför överläkaren med virus som inte muterat, men virus muterar oavsett om deras värddjur är människa eller mink.

Den danska reaktionen tycks vara förhastad - men visar det sig att det finns en reell fara att virussmitta hos minkar kan innebära att vacciner helt eller delvis blir verkningslösa så kommer säkert även svenska och finska minkfarmer att tvingas avliva sina djur.

Inte odelat negativt i så fall mot bakgrund av förhållandena på minkfarmer och dessutom slipper vi aktioner från militanta djurrättsaktivister som fått för sig att de ska befria minkarna.

Evolutionen väljer inte vad som ska förändras. Mutationer sker överallt, om de ger sin bärare någon fördel, då anrikas de.

Det krävs mycket arbete för att reda ut vad varenda enskild mutation har för effekt. Eftersom vaccinerna är inriktade på just spike-proteinet, så är det ju mutationerna där man främst är intresserad av.
  • LadyJane
    AndreaBD skrev 2020-11-07 10:28:25 följande:
    Förresten så tyckte jag att vårdpersonal var fortfarande lite oförsiktiga. När ambulansen hämtade min man förra veckan, så hade den ena tjejen en riktig bra mask (typ gasmask) på sig, men den andra hade ingen. Visserligen körde hon bara bilen och stod ungefär två meter bort, men det gjorde mig lite nervös att se. Och på sjukhuset träffade min man också på en sköterska utan mask och sa till henne att hon borde ha mask, så hon inte blir smittat och hon bara sa, jo, hon skulle ta på sig den nu..... 
    Många i vården har varit sjuka och personen kanske hade antikroppar och visat intyg på detta för AG?

• klyban
    Anonym (ABC) skrev 2020-11-07 10:37:50 följande:
    Evolutionen väljer inte vad som ska förändras. Mutationer sker överallt, om de ger sin bärare någon fördel, då anrikas de.

Det krävs mycket arbete för att reda ut vad varenda enskild mutation har för effekt. Eftersom vaccinerna är inriktade på just spike-proteinet, så är det ju mutationerna där man främst är intresserad av.

Dessa minkar verkar nästan vara en inkubator för coronaviruset.
    Och verkar smittas oerhört enkelt mellan människa/mink/människa.
    Stora frågan är om man startar upp en ny kull efter man tidigarelagt pälsningen, för det låter inte jätte begåvat just nu i alla fall.

Det vore ju rätt tokigt om vaccinet slås ut av minkarna, vi får följa utvecklingen.
    Har Finland massa minkar som vi och DK?
    Nästan enda gången jag hör om minkar här, det är när de militanta veganerna släpper ut dom för de lider så de kan sen frysa ihjäl.(och det var ett tag sedan nu)

• klyban
    LadyJane skrev 2020-11-07 10:49:00 följande:
    Många i vården har varit sjuka och personen kanske hade antikroppar och visat intyg på detta för AG?

Tänkte på den med, men som observatör kan det nog se lite lustigt ut.
  • AndreaBD
    LadyJane skrev 2020-11-07 10:49:00 följande:
    Jo, just det. Jag tänkte också det emellanåt  - och glömde det igen. ;)  Det kan ju vara så. 
  • LadyJane
    klyban skrev 2020-11-07 10:49:55 följande:
    Tänkte på den med, men som observatör kan det nog se lite lustigt ut.
    AndreaBD skrev 2020-11-07 10:52:25 följande:
    Jo, just det. Jag tänkte också det emellanåt  - och glömde det igen. ;)  Det kan ju vara så. 
    Absolut.
    Det blir ju dubbelt. För även om man troligen är skyddad av antikroppar så ser det väldigt oansvarigt ut. Samtidigt kan det knappast vara bekvämt med alla skydd.

• Anonym (Fasanen)
    klyban skrev 2020-11-07 01:28:27 följande:

Hunden kan smitta utan ens vara smittad, då hunden nosar runt och kan med enkelhet koma i kontakt med smitta från en annan människa, då aerosoler trillar mot marken och där är dom hundarna.
    Sen är väl detta kanske inte den mest allvarliga vi har, men fullt möjligt och inte det minsta otroligt.

Minkar däremot, de verkar suga åt sig coronaviruset.
    Vi har/ska dock avliva 80% för pälsningen i Blekinge och lite tidigare, sen är frågan om man inte ska hoppa över ett år av minkar.
    För det låter rätt korkat att köra på en ny kull och med denna gående.

Hundar kan inte sprida viruset till människor men inkar kan det.
  • Anonym (Fasanen)
    Anonym (Fasanen) skrev 2020-11-07 12:35:06 följande:
    Hundar kan inte sprida viruset till människor men inkar kan det.
    *minkar skulle det stå
  • klyban
    LadyJane skrev 2020-11-07 10:55:36 följande:
    Absolut.
    Det blir ju dubbelt. För även om man troligen är skyddad av antikroppar så ser det väldigt oansvarigt ut. Samtidigt kan det knappast vara bekvämt med alla skydd.

Nån som vet om det finns "COVID-19" ambulanser, dvs de som bara kör såna patienter?
    Men såklart då måste man vara 100% säker på de verkligen är smittade.

Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin