Inlägg från: LadyJane |Visa alla inlägg
  • LadyJane

Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin

Varför denna panik om minkar?
    Just denna variant uppstod från fladdermöss om jag inte minns helt galet.
    Annars vet (?) man ju att alla virus muterar, speciellt de som är zoonoser.
    Coronafamiljen hittar man ju i massor av djur, det handlar mest om var man letar.
    Det är kameler, katter, fågelfä och fladdermöss och en lång rad andra djur.

Så ni som får panik över minkarna nu, vad tycker ni vi ska göra med alla djur, tama som vilda?
    Nästa fråga, vad ska vi göra med de människor som uppvisar mutationer, ska vi vara konsekventa och avliva dem också?

Man kan ju förhålla sig på ett annat sätt också tänker jag, man kan skita i att leta efter virus. Det som inte syns det finns inte?

Tycker allvarligt talat att det läskigaste är att media piskar upp en panikstämning och människor följer efter som o-tänkande fårskallar.

Sen är det djupt tragiskt att Danmark har en populist till statsminister som hellre fiskar röster än gör det rätta.

• LadyJane
    Tow2Mater skrev 2020-11-06 23:06:15 följande:
    Det handlar ju t ex om att vaccinframsteg som hittills gjorts kanske blir verkningslösa om mutation som hittats hos just minkar börjar cirkulera bland människor.... och precis som originalviruset, kommer det ju att cirkulera om inte strategin ändras. Men kanske minkar kan hålla avstånd bättre än manniskor?
    Ska man resonera så måste man samtidigt leta bland alla djur som kan drabbas av detta coronavirus. Det innebär att testa all tamboskap tex. Man vet redan att husdjur som hundar och katter kan drabbas.
    Poängen är att om man resonerar som att vaccinet kan få sämre verkan pga mutationer i mink gäller exakt samma sak för alla andra djurslag.

Vad föreslår du att vi gör då, avlivar alla djuren eller har du en bättre ide?
  • LadyJane
    Tow2Mater skrev 2020-11-06 23:18:11 följande:
    Kanske det - det skulle ju dessutom blidka alla veganer och andra hata-kottatargrupper och environmentalister som anser djurs fisar etc bidrar till uppvarmningen.

Men man kan ju vänta tills man vet vilka grupper som drabbats, man behover ju inte gora det innan.
    Jo, det skulle vara den delen som är positiv då :)

Det jag värjer mig mot är hur massmedia piskar upp paniken och att människor sväljer det med hull och hår utan att tänka.

• LadyJane
    AndreaBD skrev 2020-11-07 10:28:25 följande:
    Förresten så tyckte jag att vårdpersonal var fortfarande lite oförsiktiga. När ambulansen hämtade min man förra veckan, så hade den ena tjejen en riktig bra mask (typ gasmask) på sig, men den andra hade ingen. Visserligen körde hon bara bilen och stod ungefär två meter bort, men det gjorde mig lite nervös att se. Och på sjukhuset träffade min man också på en sköterska utan mask och sa till henne att hon borde ha mask, så hon inte blir smittat och hon bara sa, jo, hon skulle ta på sig den nu..... 
    Många i vården har varit sjuka och personen kanske hade antikroppar och visat intyg på detta för AG?

• LadyJane
    klyban skrev 2020-11-07 10:49:55 följande:
    Tänkte på den med, men som observatör kan det nog se lite lustigt ut.
    AndreaBD skrev 2020-11-07 10:52:25 följande:
    Jo, just det. Jag tänkte också det emellanåt  - och glömde det igen. ;)  Det kan ju vara så. 
    Absolut.
    Det blir ju dubbelt. För även om man troligen är skyddad av antikroppar så ser det väldigt oansvarigt ut. Samtidigt kan det knappast vara bekvämt med alla skydd.

• LadyJane
    FuckGoggleAskMe skrev 2021-11-30 20:24:32 följande:
    Va? Topsa sig själv? 
    Jag skulle aldrig lita på en test jag gör själv fast skulle antagligen vara brutalare än nödvändigt och göra illa mig!
    Där jag bor har dom lyckats skramla ihop tex en massa vårdstudenter (går utbildningar till läkare, sjuksystrar etc) som hjälper till att göra tester. Litar då mer på dem.
    Ja, det lär ju har förbättrat statistiken i Sverige.

Här kan man också testa sig tex en lördag och få svar på söndagen, det har jag hört är ovanligt i Sverige (eller förekommer inte?). 
    Tja, har man gjort det ett tjugotal gånger så lär man sig göra rätt.

Kruxet med studenterna du nämner är att de vanligtvis sitter på föreläsningar på kontorstid och hänger med näsan över böckerna den tid som blir över efter hem och hushåll.
  • LadyJane
    FuckGoggleAskMe skrev 2021-11-30 23:46:51 följande:
    Ok, men jag har testat mig på en lördag två gånger och haft läkarstudenter som testat mig. Funkade bra och uppenbarligen hade de tid till detta. Säkert ok extraknäck som student att jobba några timmar en lördag. Här funkar det. 

T.o.m. jag skulle eventuellt lära mig om jag testat mig så många gånger, men vill helst att det blir rätt redan första gången. 
    Du vet att alla inte bor i de större städer som har läkarutbildning???
  • LadyJane
    Padirac skrev 2021-12-01 09:15:11 följande:
    Ja, du har nu fått information från två olika källor -  att din släkting sagt att det ställe där denne arbetar har stängt under helgen och att en annan person sagt att denne har direkt erfarenhet av att provsvar getts under helgen i Sverige.

Andra i tråden har nu fått information att du har hört att det inte går att få provsvar underhelgen eller att det är ovanligt och så har de fått information att en person har direkt erfarenhet av att provsvar getts i Sverige under helgen. Vad är andrahandskälla och vad är förstahandskälla ska man kanske fundera på.

Vad detta säger om det är möjligt eller inte möjligt eller ovanligt finns det få slutsatser som kan dras - allt annat är spekulation.  Det är möjligt att veta att det går att få provsvar under helgen i Sverige, om det är ovanligt eller inte ovanligt är som sagt spekulation med den input som finns.

Med tanke på att det är regionerna med sitt självstyre som ansvarar för provtagning/testning och möjligtvis har kontrakterade utförare och tillsammans med den information som kommit upp nu och tidigare i tråden verkar det som att det skiljer sig åt över tid och plats i Sverige i fråga om hur det fungerar. 
    Det räcker med att fundera över demografi och geografi i Sverige. Alla bor inte i storstäder. Hyfsat allmänbildade människor borde förstå det när de läst om förlossningsvårdens generella krissituation, att människor i Norrland tvingas åka 30 mil till en förlossningsklinik.

Det säger sig självt att det inte är möjligt att hålla öppet på OB-tider i hela Sverige. I storstäderna är det inget problem, där finns resurser att hålla öppet. Kanske inte varje klinik men tillräckligt många för att täcka upp behovet.

Man måste inte lita enbart på hörsägen eller hårda fakta man har svårigheter att skaffa fram. Det fungerar utmärkt antingen med logik eller att prata med folk som bor på landsbygden.

Här där jag bor är det öppet för provtagning 15 minuter om dagen. Japp du läste rätt...
    8.15-8.30. Ja, vardagar då så klart.
    Närmsta större samhälle har 45 minuter. Vardagar 8.30-9.15.

Efter det så får jag ta mig till en storstad och då handlar det om, i sammanhanget blygsamma, 25-30 mil. Och där vet jag ärligt inte vilka tider det handlar om. Det är delvis andra regioner och jag känner inte till om det skulle vara möjligt att göra.

• LadyJane
    FuckGoggleAskMe skrev 2021-12-01 10:17:41 följande:
    Här måste man vara övertydlig för att alla ska hänga med i svängarna uppenbarligen. 

Här är det väldigt många människor som vill testa sig, just där det bor många människor lustigt nog. I dessa större samhällen finns det utbildningar för läkare, sjuksystrar etc. Dessa studenter erbjuds att rycka in och jobba med tester. Ett flertal nappar på detta erbjudande, utanför den tid de behöver studera, sova eller äta etc. Då slipper folk att topsa sig själva eftersom dessa personer med viss erfarenhet utökar bemanningen på testcentra. 

I mindre samhällen är det färre människor som ska testas, där brukar det inte finnas lämpliga studenter som kan rycka din, utan där förlitar man sig mer på pensionerade sjuksystrar, militära sjukvårdare etc för att öka testkapaciteten. 

Hoppas att detta förtydligande var tillräckligt pedagogiskt. 
    Du får mer rätt ju spydigare du är?

Jag är mycket väl medveten vad du tjatar om, trots din spydiga attityd. Jag försökte vidga ditt perspektiv, att allt inte ser ut som vid dina tår. Men tydligen inte. Det enda du lyckas med är att vara spydig.

Ok. Du vill inte se annat än din egen navel så då får du fortsätta babbla om den.

Dina antaganden om människor på landsbygden är bara pinsamt inskränkt som saknar alla former av nyanser. Jag hoppas att du är stolt över det, det är ju trots allt en del av din personlighet. Solig
  • LadyJane
    FuckGoggleAskMe skrev 2021-12-01 21:24:23 följande:
    Om du är medveten om vad jag skriver, förstår jag inte din idiotförklarande fråga om huruvida jag känner till att inte alla bor i storstäder. 

Vidga mitt perspektiv? Hahaha, tack! 

Jag är uppväxt in the middle of nowhere i Norrland, så predika inte för mig om landsbygden. Dessutom gjorde jag ju faktiskt inget speciellt antagande om människor på landsbygden. Jag vet precis hur det är i glesbygden.

Eventuella pinsamheter ligger enbart på din sida. 

P.s. Eftersom du nämnde spydighet 3 ggr, förstår jag du någonstans uppfattade något som en spydighet. 
    Varsågod, det var så lite så med ett välmenande tips.

Din uppväxt är helt irrelevant i sammanhanget, ett löst påstående ger ditt inlägg mer tyngd, snarare tvärtom eftersom det handlar om resonemang i sin helhet och därför var min fråga relevant. Det var ju trist att du inte har ett så pass brett perspektiv för att inse det.

Pinsamt som sagt och jag förstår mycket väl att du inte vill kännas vid det.
  • LadyJane
    FuckGoggleAskMe skrev 2021-12-01 22:34:01 följande:
    Så när du anklagar mig för att inte förstå hur det fungerar på landsbygden, så är det helt irrelevant att påpeka att jag upplevt detta och visst vet. Det var ju underligt. 

Det är ju trist att du skriver något med språkliga fel som gör att det blir svårt att förstå vad du menar, och jag förstår inte vad det är som du tycker att jag inte vill kännas vid. 

Dessutom är ju detta väldig Off Topic, förstår inte varför du plötsligt känner en sådan iver att påpeka att du tror att jag inte vet att det bor människor i glesbygd. 
    Argumentation. "Jag har upplvet är skriande brist på sådan". Vilket du även bevisar nu med din angreppspunkt på språket. Osakligt och irrelevant.

Det är ju tråkigt att du har svårt att ta till dig text liksom anklagar andra för dina egna fel och brister, dillandet om off-topic... Är du alltid lika benägen att vägra ta ansvar för ditt eget agerande?
Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin