• Pope Joan II

Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin

Det här är en tråd för människor som är kritiska till Sveriges strategi och som önskar att diskutera ur det perspektivet. 

• Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin
  • Pope Joan II

"Det ser ut som om Sverige kommer att få ett ovanligt högt antal dödsfall i år. Men vi vet ännu inte hur november och december kommer att utveckla sig, säger Tomas Johansson. 

Ja, vem vet. November och december uppför sig kanske bättre de än annars gör. Att det inte verkar så lovande nu betyder ju förstås inte så mycket i maratonloppslängden. 

• Padirac
    Pope Joan II skrev 2020-11-09 21:46:40 följande:
    "Det ser ut som om Sverige kommer att få ett ovanligt högt antal dödsfall i år. Men vi vet ännu inte hur november och december kommer att utveckla sig, säger Tomas Johansson. 

Ja, vem vet. November och december uppför sig kanske bättre de än annars gör. Att det inte verkar så lovande nu betyder ju förstås inte så mycket i maratonloppslängden. 
    Det är nog många fler som kommer att dö med covid19 innan pandemin är över, i Sverige och i resten av världen.
  • FDFMGA
    FuckGoggleAskMe skrev 2020-11-09 20:41:58 följande:
    Nja, det verkar vara lite annorlunda tydligen

Hopes are soaring that a Covid vaccine is within reach, following news that an interim analysis has shown Pfizer/BioNTech?s candidate was 90% effective in protecting people from transmission of the virus in global trials.

https://www.theguardian.com/world/2020/nov/09/covid-19-vaccine-candidate-effective-pfizer-biontech

Och här står det att det hjälpte 90% av vaccinerade att inte få COVID19.

https://news.sky.com/story/coronavirus-pfizer-vaccine-found-to-be-90-effective-in-great-day-for-science-and-humanity-12128452

Sedan var det väl väldigt mästrande att skriva Hoppas du förstår skillnaden - men ok, ska inte anmäla dig denna gång, pga idiotförklaring av andra. 
    Just precis det reducerar symptomen till 90 procent. Ofta syftar man vid vaccinframställning till att såväl reducera infektion som sjukdomssymptom, men AstraZeneca och Pfizer  har fokuserat på symptombilden.

Du kan läsa i SvD om skillnaden, jag petar dit några citat som hjälp för förståelsen. Hoppas att du inte upplever att professorn från KI är mästrande, han försöker bara förklara. Men du kanske kommer ihåg vad Stenmark sa en gångGlad

- Det är kanon. Vaccinet har 90 procents effektivitet mot sjukdom och inte mot infektion. säger Matti Sällberg, professor och vaccinforskare vid Karolinska Institutet.

Ett vaccin som skyddar mot sjukdom men inte mot infektion innebär att den som är vaccinerad kan bli infekterad av viruset men blir inte sjuk, förklarar Sällberg.

• FDFMGA
    Pope Joan II skrev 2020-11-09 21:32:30 följande:

Trist att underdödligheten...ja...
    Ingen som envist vill prata om den längre, noterar jag.

www.dn.se/sverige/scb-sverige-pa-vag-mot-hogsta-antalet-avlidna-sedan-2015/

När skillnaden är så pass marginell borde man ha korrigerat för befolkningsökningen.

Jämfört med 1702 utan korrigering för invänarantalet så har vi en kraftig överdödlighet i SverigeFörvånad

Jag vet inte hur stor befolkningsökningen varit de senaste fem åren, men jag kan gissa på fem procent, i så fall har vi ingen överdödlighet och kommer sannolikt att ha en underdödlighet i Sverige när åter summeras.

Bra va!

Och nästa är har vi förmodligen tillgång till ett vaccin som kan skydda riskgrupperna mot sjukdomssymptom - om än inte från att smittas eller smitta vidare.

Man kan ju hoppas och tro att det inte stämmer det som vissa påstått, att det är de med lindriga symptom eller inga alls som är de värsta smittspridarna
  • Tow2Mater
    FDFMGA skrev 2020-11-09 21:55:32 följande:
    Just precis det reducerar symptomen till 90 procent. Ofta syftar man vid vaccinframställning till att såväl reducera infektion som sjukdomssymptom, men AstraZeneca och Pfizer  har fokuserat på symptombilden.

Du kan läsa i SvD om skillnaden, jag petar dit några citat som hjälp för förståelsen. Hoppas att du inte upplever att professorn från KI är mästrande, han försöker bara förklara. Men du kanske kommer ihåg vad Stenmark sa en gångGlad

- Det är kanon. Vaccinet har 90 procents effektivitet mot sjukdom och inte mot infektion. säger Matti Sällberg, professor och vaccinforskare vid Karolinska Institutet.

Ett vaccin som skyddar mot sjukdom men inte mot infektion innebär att den som är vaccinerad kan bli infekterad av viruset men blir inte sjuk, förklarar Sällberg.
    Du menar vaccinerade personer kan då gå omkring och sprida smittan vidare?
  • AndreaBD
    FuckGoggleAskMe skrev 2020-11-09 20:30:41 följande:
    Naturligtvis hade situationen varit bättre överallt, om man hållit bättre avstånd. I fetstilade mening förstår jag inte riktigt vad du menar med Det eller det. 

Men är det inte underligt om Tegnell har lätt för att säga att andra länder har en andra våg, men vill definiera hur det är i Sverige på ett annat sätt? Såg att det är en ruskig ökning i Stockholm nu, usch!
    Med det menar jag tilltagande infektioner - att det blev fler långsamt men säkert. 

Nej, det är inte konstigt om det i andra länder var helt uppenbarligen en andra våg. Det är bara att titta på en kurva så ser man ju: En kurva med en topp i våras och en nu. Och det var helt uppenbarligen så i många andra länder, men inte än i Sverige. Numera är det visserligen också en andra våg i Sverige, men nu frågar ju inte journalisterna längre heller. Antagligen för att de också förstår att det ju är så. 
  • AndreaBD
    K Markatta skrev 2020-11-09 19:33:13 följande:

USA ser ut att ändra sin strategi nu efter presidentvalet:

omni.se/biden-med-ny-coronaplan-varnar-for-en-mork-vinter/a/mBBm2g

Biden med ny coronaplan - varnar för en "mörk vinter"

USA:s tillträdande president Joe Biden och hans arbetsgrupp mot coronaviruset har tagit fram en handlingsplan för hur man ska bekämpa den tilltagande smittan i landet. Det säger Biden vid en pressträff under måndagskvällen.

Han varnar för att USA går en "mörk vinter tillmötes", med både fler smittade och fler som nu läggs in på sjukhus. Nu behövs "djärv handling", säger han.

Biden uppmanar också alla amerikaner att bära munskydd och säger att man inte på något sätt gör ett politiskt ställningstagande genom att bära det.

- Vi kan rädda tiotusentals liv om alla bär munskydd, inte republikanska eller demokratiska liv, utan amerikanska liv.

Har de ens haft en strategi? Jag fick intrycket att Trump helt enkelt inte var så intresserad. 
  • AndreaBD
    FDFMGA skrev 2020-11-09 19:09:54 följande:
    Nej, kanske jag uttryckte mig slarvigt i mitt förra inlägg.

Pfizers vaccin skyddar inte mot infektion utan mot symptom, precis som AstraZenecas kommande vaccin.

Hoppas du förstår skillnaden.Skrattande

Men hursomhelst - funkar det på riskgrupper så kan det ju innebära att dödligheten reduceras markant för dessa.

Och det är inte kattskit, som min gamla mormor brukade säga.
    Jag bad min man att förklara det där för mig (han är bio-kemist). Han säger att det inte kan vara så att ett vaccin bara skyddar mot symptomen, utan att det snarare måste vara så att vaccinet skyddar mot att viruset kan utlösa en sjukdom i kroppen. Men ärligt sagt, jag har inte lätt att förstå skillnaden där. Om ett virus "hindras" från att utlösa en sjukdom, så är det ju i grunden samma sak som att hindra infektionen? Min man säger alltså att infektionen kanske blir till men "åker ut" snabbt. ...... Knepigt, jag vet inte. 
  • AndreaBD
    FuckGoggleAskMe skrev 2020-11-09 20:41:58 följande:
    Nja, det verkar vara lite annorlunda tydligen

Hopes are soaring that a Covid vaccine is within reach, following news that an interim analysis has shown Pfizer/BioNTech?s candidate was 90% effective in protecting people from transmission of the virus in global trials.

https://www.theguardian.com/world/2020/nov/09/covid-19-vaccine-candidate-effective-pfizer-biontech

Och här står det att det hjälpte 90% av vaccinerade att inte få COVID19.

https://news.sky.com/story/coronavirus-pfizer-vaccine-found-to-be-90-effective-in-great-day-for-science-and-humanity-12128452

Sedan var det väl väldigt mästrande att skriva Hoppas du förstår skillnaden - men ok, ska inte anmäla dig denna gång, pga idiotförklaring av andra. 
    Allvarligt? Du funderar ens på att anmäla honom? För vad då? Jag är inte säker att jag förstod skillnaden, men det är en idiotförklaring. Så jag är en idiot? 

Hur vore det om du förklarar skillnaden, så kan vi se om du förstår och därmed har anledning av vara sååå himla förnärmad?
Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin