• Pope Joan II

Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin

Det här är en tråd för människor som är kritiska till Sveriges strategi och som önskar att diskutera ur det perspektivet. 

• Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin
  • AndreaBD
    Anonym (Fasanen) skrev 2020-11-10 12:08:39 följande:
    Det var ju såklart studier för just coronaviruset. Man vet att det bromsar hur långt viruset tar sig från en person, och det skyddar rimligtvis en del för den som bär masken också. Men främst är det att det bromsar hur långt viruset tar sig. Om folk då också håller avstånd som vi ju redan har i Sverige så minskar det ju riskerna. Att folk bär mask är också nåt som påminner folk om att det pågår en pandemi och att de ska hålla avstånd. Det finns många som glömmer bort detta. Sen måste man förstås informera folk om att det inte ersätter andra rekommendationer som att hålla avstånd och tvätta händer utan det är ett komplement. Men som de ju hela tiden sagt, och som varit en del i deras strategi - svenskar är väldigt duktiga på att följa myndigheters råd. 
    Det finns argument för och emot, tycker jag. Att man kanske inte håller lika mycket avstånd då om man har en mask - det är en berättigad invändning. Och det är något som folk inte ens riktigt styr över, det kommer ganska automatiskt. 

Jag använder själv mask i kollektivtrafiken, men då är jag medveten om hur mycket jag kan göra fel där som skulle sabba det hela. T.ex. att inte pilla med masken - jag har mycket svårt att inte klia mig i ansiktet och måste ändå göra det ibland. Sedan måste man förvara masken på rätt sätt .- duger det med jackfickan? Till att börja med måste det ju vara en vettig mask - ffp2 alltså. Och den måste sitta åt ordentligt. Jag har varit med om någon sorts mask som inte gjorde. 
  • AndreaBD
    FDFMGA skrev 2020-11-10 07:21:01 följande:
    Mm, så kan man också uttrycka det - eller som det brukar skrivas i den här tråden - att de vaccinerade blir mer eller mindre asymptomatiska smittbärare.

I vilket fall så borde vaccinet innebära ett gigantiskt framsteg i kampen mot sjukdomen. Själv har jag aldrig trott på larmen om de livsfarliga asymptomatikena, är man vaccinerad så slipper man med stor sannolikhet att bli allvarligt sjuk och man borde rimligen vara smittspridare under en betydligt kortare tid och dessutom sprida mindre mängder virus per tidsenhet.

Alltså, rimligen som de som är asymptomatiska smittbärare utan att vara vaccinerade.
    Det är lite som om man bär omkring viruset med sig, men den tar sig inte riktigt in, den utlöser ingen sjukdom? 

Då kan man förstås föra vidare till andra. Även om smittsamheten minskas lite också med vaccinet. Då är det alla de som inte vill vaccinera sig som är i farozonen. 
  • Padirac
    AndreaBD skrev 2020-11-10 12:51:04 följande:
    Det är lite som om man bär omkring viruset med sig, men den tar sig inte riktigt in, den utlöser ingen sjukdom? 

Då kan man förstås föra vidare till andra. Även om smittsamheten minskas lite också med vaccinet. Då är det alla de som inte vill vaccinera sig som är i farozonen. 
    och de 10% som vaccinet inte skyddar tillräckligt bra
  • Padirac
    Anonym (Fasanen) skrev 2020-11-10 12:12:18 följande:
    Nej, men det kanske är dessa mejlen som det skrivs om här?

emanuelkarlsten.se/tegnell-mejlen-sa-fick-flo.../
    De där sidorna berättar INTE att FHMs och Sveriges strategi är flockimmunitet, den som tror det har missförstått innehållet i såväl reportaget som FHMs redogörelser för vad strategin handlar om.

Länken finns avhandlad tidigare i tråden och det är klargjort där att länken och dess innehåll inte ger stöd för att flockimmunitet är strategin.  
  • Anonym (Fasanen)
    AndreaBD skrev 2020-11-10 12:39:25 följande:
    Det finns argument för och emot, tycker jag. Att man kanske inte håller lika mycket avstånd då om man har en mask - det är en berättigad invändning. Och det är något som folk inte ens riktigt styr över, det kommer ganska automatiskt. 

Jag använder själv mask i kollektivtrafiken, men då är jag medveten om hur mycket jag kan göra fel där som skulle sabba det hela. T.ex. att inte pilla med masken - jag har mycket svårt att inte klia mig i ansiktet och måste ändå göra det ibland. Sedan måste man förvara masken på rätt sätt .- duger det med jackfickan? Till att börja med måste det ju vara en vettig mask - ffp2 alltså. Och den måste sitta åt ordentligt. Jag har varit med om någon sorts mask som inte gjorde. 
    Ja det är en invändning men samtidigt så gör masken oss påminda om att det pågår en pandemi och att vi måste komma ihåg rekommendationerna. Det har gjorts en studie t.o.m. som visat att folk är bättre på att hålla avstånd MED mask. De flesta förstår nog dessutom efter tydlig information från FHM att masken inte skyddar dig själv så mycket och att den är till för att minska riskerna för andra, att hålla avstånd fortfarande är ett måste. Det är inte så svårt och det verkar ju ha fungerat i andra länder. 

Sen är det återigen det här, är Sverige det enda landet i världen som har rätt? När så många experter säger motsatsen, att munskydd fungerar, så tror jag inte 
    Tegnell & co är ensam om att ha rätt i detta. Alltså de har haft fel gång på gång sen starten av pandemin med att smittan kommer inte hit, den är inte så farlig, smittar inte asymptopiskt, i maj nåt Stockholm flockimmunitet, flockimmunitet nås vid 40% osv osv... Så jag litar inte alls på att de skulle ha rätt i frågan om munskydd.

Jag pillar mig ofta i ansiktet UTAN mask, och tror att med mask kommer jag bli påmind om att inte pilla mig i ansiktet. Så krångligt är det inte med en vanlig mask. Man måste ju tvätta vissa masker och vissa är såna som funkar i visst antal timmar. 
  • Anonym (Fasanen)
    AndreaBD skrev 2020-11-10 12:39:25 följande:

Ja det är en invändning men samtidigt så gör masken oss påminda om att det pågår en pandemi och att vi måste komma ihåg rekommendationerna. Det har gjorts en studie t.o.m. som visat att folk är bättre på att hålla avstånd MED mask. De flesta förstår nog dessutom efter tydlig information från FHM att masken inte skyddar dig själv så mycket och att den är till för att minska riskerna för andra, att hålla avstånd fortfarande är ett måste. Det är inte så svårt och det verkar ju ha fungerat i andra länder. 

Sen är det återigen det här, är Sverige det enda landet i världen som har rätt? När så många experter säger motsatsen, att munskydd fungerar, så tror jag inte 
    Tegnell & co är ensam om att ha rätt i detta. Alltså de har haft fel gång på gång sen starten av pandemin med att smittan kommer inte hit, den är inte så farlig, smittar inte asymptopiskt, i maj nåt Stockholm flockimmunitet, flockimmunitet nås vid 40% osv osv... Så jag litar inte alls på att de skulle ha rätt i frågan om munskydd.

Jag pillar mig ofta i ansiktet UTAN mask, och tror att med mask kommer jag bli påmind om att inte pilla mig i ansiktet. Så krångligt är det inte med en vanlig mask. Man måste ju tvätta vissa masker och vissa är såna som funkar i visst antal timmar. 
  • Anonym (Fasanen)
    Padirac skrev 2020-11-10 13:03:34 följande:
    De där sidorna berättar INTE att FHMs och Sveriges strategi är flockimmunitet, den som tror det har missförstått innehållet i såväl reportaget som FHMs redogörelser för vad strategin handlar om.

Länken finns avhandlad tidigare i tråden och det är klargjort där att länken och dess innehåll inte ger stöd för att flockimmunitet är strategin.  
    Det var det i början.

www.nyteknik.se/samhalle/fhm-s-tidiga-strategi-var-flockimmunitet-7004491

Och det finns mycket som tyder på att det var det senare också. Skydda de äldre, låt de yngre och friska mer eller mindre vara ute och hålla en låg spridning. Tegnell har också flera gånger varit hoppfull i en del nyhetsartiklar i våras om att vi snart skulle nå flockimmunitet. Varför ens prata om det om strategin inte handlade om det? 
  • klyban
    Anonym (Fasanen) skrev 2020-11-10 12:12:18 följande:
    Nej, men det kanske är dessa mejlen som det skrivs om här?

emanuelkarlsten.se/tegnell-mejlen-sa-fick-flo.../

Email ändrar inte FHM strategi, och ha en förutsättningslöst diskussion är betydelselös för ett sådant påståenden, då det bara är hypotetiska samtal.
    Det finns en del som tror att myndigheters personer har bara en diskussion och bara den som det till slut blev.
    Undra varför.

Och om flockimmuniitet var den Svenska strategin, så är det en fatalt misslyckad en, men går man och ser vilken strategi vi verkligen hade, så var ju den 100%, kanske det var någon som fick flygas/skeppas vidare.
    Men om FHM strategi var flockimmunitet, så kommer man bara fram til en enda sak och en fatalt misslyckad flockimmunitet.
    Även så har man upprepat FHM strategi var PK jag sett, och man ställer sig frågande hur man kan ha missat.
    Låter som någon agenda ligger bakom, undra varför.

• Anonym (Fasanen)
    AndreaBD skrev 2020-11-10 13:01:42 följande:
    Men det är väl samma som man har läst om i våras? Jag läste dem då, orkar inte läsa igen nu. Jag tyckte då inte att de var så entydiga. Mycket beror på sammanhang som vi inte vet helt och hållet.
    Det var pyssel som frågade om en låst artikel om mejl och jag länkade till den här, men det kanske var fel länk jag postade.

Här är ju en annan nyare.

www.nyteknik.se/samhalle/fhm-s-tidiga-strategi-var-flockimmunitet-7004491
Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin