• Anonym (Glömmer)

Är ni män så ”glömska”?

Under mitt liv på drygt 40år har jag så gott som bara träffat på ?glömska? män. Vad jag menar är att de glömmer födelsedagar, viktiga datum, de glömmer bort att fråga hur det gick när man varit hos läkaren tex.

Är ni glömska eller skiter ni i det?

Jag är väl inte ensam om att uppleva detta?

• Svar på tråden Är ni män så ”glömska”?
  • Anonym (Hmmmmm...)
    Anonym (Man) skrev 2019-09-06 13:40:48 följande:
    Att han inte kan "tänka, komma ihåg och analysera när det har behövts" för att han är man.

Det stämmer helt enkelt inte, det avgörs mer av personlighet än kön. Att din man är trög (uppenbarligen) är inte för att han är man utan kommer av andra orsaker.
    Det avgörs av personlighet - och miljö. Alltså om man lever med någon som tagit på sig projektledarrollen hemma är det lätt att bli sådan, men på jobbet är dessa män (och i förekommande fall kvinnor) inte lika glömska och tröga.
  • Anonym (Hmmmmm...)
    Anonym (Hmmmmm...) skrev 2019-09-06 13:47:28 följande:
    Det avgörs av personlighet - och miljö. Alltså om man lever med någon som tagit på sig projektledarrollen hemma är det lätt att bli sådan, men på jobbet är dessa män (och i förekommande fall kvinnor) inte lika glömska och tröga.
    Miljö = omgivning
  • Elie
    Anonym (Man) skrev 2019-09-06 13:40:48 följande:

Att han inte kan "tänka, komma ihåg och analysera när det har behövts" för att han är man.

Det stämmer helt enkelt inte, det avgörs mer av personlighet än kön. Att din man är trög (uppenbarligen) är inte för att han är man utan kommer av andra orsaker.

Det är intressant att du känner för att försvara män som grupp samtidigt som du vill påvisa att olikheter i tänkandet mellan könen kommer av andra orsaker än det biologiska. Ja var och en får dra sina egna slutsatser, jag är inte ute efter att ha rätt utan efter att hjälpa folk acceptera skillnader. Att du tar åt dig av det kan nog bara du svara på.

Och förresten är inte min man trög, det har du nog själv hittat på av någon anledning.
  • Anonym (Man)
    Elie skrev 2019-09-06 14:12:40 följande:
    Det är intressant att du känner för att försvara män som grupp samtidigt som du vill påvisa att olikheter i tänkandet mellan könen kommer av andra orsaker än det biologiska. Ja var och en får dra sina egna slutsatser, jag är inte ute efter att ha rätt utan efter att hjälpa folk acceptera skillnader. Att du tar åt dig av det kan nog bara du svara på.

Och förresten är inte min man trög, det har du nog själv hittat på av någon anledning.
    Jag behöver inte försvara män utan det handlar om att du tillskriver din mans oförmåga att tänka och analysera (vilket du själv har skrivit, därav "trög") till det faktum att han är man och att det är en biologisk skillnad. Det är det inte, du drar alldeles för stora växlar på den vetenskap som finns.

Skillnaderna det handlar om är små och du drar som sagt för stora växlar på dessa.Vilket var det jag påpekade, inget annat.
  • Anonym (Larmet)
    Anonym (Hmmmmm...) skrev 2019-09-06 13:45:32 följande:

Det förklarar saken. Om han varit föräldraledig hade du inte stått där med nåt slags informellt projektledaransvar nu... och det där med att han inte kunde vara föräldraledig tror jag inte ett dugg på. Finns det noll kvinnor i hans bransch eller är alla steriliserade eftersom man tydligen inte kan vara föräldraledig? Kvinnor kan tydligen vara föräldralediga oavsett om de är egenföretagare, arbetslösa, VD:ar eller annat.

Om han är tex. egenföretagande snickare utan anställda då?
  • Anonym (jag)

Jag tippar på att man skiter i det.
    Jag har örnkoll på jobbet, kan alla lösenord hemma, etc. Men jag är värdelös på att komma ihåg födelsedagar, namnsdagar, etc... för det är inte viktigt för mig. Det är inte minnet som är problemet utan vad man väljer att prioritera i minnet.

• Anonym (jag)
    Elie skrev 2019-09-06 14:12:40 följande:

Det är snarare du som generaliserar om män och försöker få den kvinnliga aspekten att framstå som normal och bra, och trög som typiskt manligt. Inte ok.
  • Anonym (jag)
    Anonym (Hmmmmm...) skrev 2019-09-06 13:47:28 följande:
    Japp, men sen har vi ju frågan om vad projektledarrollen innefattar. Jag har stött på många kvinnor som anser sig ha tolkningsföreträde kring allt som gäller inredning, städning, matlagning, etc... de nöjer sig inte med att man delar upp sysslorna lika, det ska även göra såsom hon anser att det ska göras. Det räcker inte med att Arne städar, det ska göra som hon vill. 

Samma personer har en förmåga att anse att allt som just hon gör är så mycket viktigare än det han gör, allt hon gör är värt minst dubbelt så mycket som det han gör. Om hon diskat och han dammsugit så är hennes insats fenomenalt, men hans bara sånt som ska göras.

Jag hade en sambo som var sån, gnällde över hur hon fick ta så mycket, såg sig själv som projektledare (sanningen var att hon sög på det eftersom hon var extremt irrationell, så alla hennes projekt slutade med att någon annan fick rätta till i efterhand för de var så illa planerat). Tröttnade på hennes gnäll och så satte vi oss ner och delade ALLA sysslor exakt lika, inga undantag och inga hjälpinsatser. 3 veckor senare ville hon byta tillbaka som det var innan för det visade sig att jag gjort MER än henne och gjort saker som hon inte ens tänkt på.
  • Anonym (Blö)
    Anonym (Hmmmmm...) skrev 2019-09-06 13:45:32 följande:

Det förklarar saken. Om han varit föräldraledig hade du inte stått där med nåt slags informellt projektledaransvar nu... och det där med att han inte kunde vara föräldraledig tror jag inte ett dugg på. Finns det noll kvinnor i hans bransch eller är alla steriliserade eftersom man tydligen inte kan vara föräldraledig? Kvinnor kan tydligen vara föräldralediga oavsett om de är egenföretagare, arbetslösa, VD:ar eller annat.

Sidodiskussion men nej det finns få (nästan inga) kvinnor i hans bransch. De få som finns slutar jobba när de får barn eller kommer tillbaka tillbaka ett par veckor efter födseln. Företaget är inte svenskt så svenska lagar är ej applicerbara.

Men det ursäkter inte beteendet, han har haft ett gäng år på sig att komma ikapp med ansvarstagandet. Och det rör ju inte bara vårt barn, det rör allt som inte är direkt kopplat till hans jobb eller hobby.
  • Anonym (Louise)
    Egon den stora skrev 2019-09-06 11:17:06 följande:

Vi prioriterar annorlunda helt enkelt. Det är inte glömska.

Bara för att du tycker att vissa saker som att fira typ 5 år och två månader tillsammans är extremt viktigt så kanske mannen istället koncentrerar sig på saker som garagebygge eller att byta däck?

Hahaha va!?

Det handlar snarare om hans egen mammas födelsedag, barnets avslutning i skolan, partnerns middag för att fira sin befordran på jobbet, andra barnets läkartid osv osv....
Svar på tråden Är ni män så ”glömska”?