• Moa00

    Gravid med BF MAJ 2024!!

    Hej alla!! 


    Tänkte det kunde vara kul att skapa en tråd för alla som är gravida med bf i maj 2024!Skrattande

    Jag själv är 23 snart 24 år! Plussade idag med en planerad liten bebis! Är så otroligt glad! Bim är beräknad på söndag 27/8!


    Vad hade ni för gravid symptom?
    När plussade ni?
    Hur mår ni?

    Alla är välkomna i tråden, och det är många som inte ens plussat för hela maj månad än, med tanke på att jag är beräknad kring 7 maj😆

  • Svar på tråden Gravid med BF MAJ 2024!!
  • Noelani

    Jag väntar troligen en pojke men läkaren har inte varit säker trots 2 ultraljud.. Blir spännande att se om ganska precis 100 dagar :) 

  • Zaro

    Vårt första barn här och det blir precis som vi trott redan före plusset en pojke. Namnet valdes redan då; hoppas det passar sedan! Några fler förstagångsmammor än jag och Noelani?

  • Anonym (GravidEfterIVF)

    Vi väntar också första barnet! En liten flicka. Namnet har varit bestämt i flera år

  • Zaro

    Åh vad kul att vi är fler! Vi verkar vara flera som gjort IVF också, extra kul tycker jag!

  • Janbo

    Väntar också första, en vild tjej. Jäklar vad hon leker rövare i magen 😅 vi har två namn vi funderar på, sambon har redan valt tycker han.

  • Anonym (Bfmaj24)

    Om 6 veckor är vi inne i maj, så snart är det dags!!
    Hur går det för er? Hur mår ni?

    Förbereder ni kroppen på något sätt, som att träna, simma, yoga, dricka hallonbladste, äta dadlar eller något annat för att kroppen ska vara stark och redo när det är dags?

  • Anonym (Vivi15)
    Anonym (Bfmaj24) skrev 2024-03-17 17:25:05 följande:

    Om 6 veckor är vi inne i maj, så snart är det dags!!
    Hur går det för er? Hur mår ni?

    Förbereder ni kroppen på något sätt, som att träna, simma, yoga, dricka hallonbladste, äta dadlar eller något annat för att kroppen ska vara stark och redo när det är dags?


    Jag har svårt att ta in att det börjar närma sig slutet. Jag väntar tredje barnet och tycker att det har gått så himla fort! Med två barn hemma har jag inte haft tid att göra så mycket för min egen del, med första barnet vilade jag massor och gick på gravidyoga och allt möjligt. Den här gången går vardagen i ett galet tempo!

    jag blev faktiskt sjukskriven nu i veckan pga ?hotande förtidsbörd pga förvärkar?, så de märkte att jag hade förkortad livmodertapp och har haft mycket onda sammandragningar och vissa som har gjort ont på kvällarna. kändes som en sådan lättnad att få vara hemma och vila! Så nu har jag gjort lite saker för mig själv. Har skaffat Vibes-appen och gjort några gravidyogapass hemifrån, har också börjat sy lite till bebisen och tvättat alla bebiskläder.

    jag börjar känna mig riktigt tung och otymplig, vecka 33 nu. 


    hur mår du själv?

  • Anonym (Bfmaj24)

    Jag mår bra! Känner mig också stor och otymplig, jag är i vecka 34. Har en del smärtsamma sammandragningar men tappen var 4,3mm senast vi kollade så det har nog inte hänt så mycket där ändå. Jag kan arbeta hemifrån så nu försöker jag jobba hemma 2 dagar i veckan (och då jobbar jag oftast från sängen eller soffan) och försöker ta det lite lugnt. Min plan är att jobba fram till vecka 37+0 och sedan gå på föräldraledigt.

    Hur lång var din tapp när de mätte?
    Vad skönt att vara sjukskriven! Jag förstår att det är fullt upp hos dig. Min dotter är 13år så hon är ganska självgående.. :)

    Nu blev jag inspirerad att börja tvätta bebiskläder! Det är inte för tidigt för att börja tvätta då?

  • Anonym (Vivi15)
    Anonym (Bfmaj24) skrev 2024-03-18 16:09:26 följande:

    Jag mår bra! Känner mig också stor och otymplig, jag är i vecka 34. Har en del smärtsamma sammandragningar men tappen var 4,3mm senast vi kollade så det har nog inte hänt så mycket där ändå. Jag kan arbeta hemifrån så nu försöker jag jobba hemma 2 dagar i veckan (och då jobbar jag oftast från sängen eller soffan) och försöker ta det lite lugnt. Min plan är att jobba fram till vecka 37+0 och sedan gå på föräldraledigt.

    Hur lång var din tapp när de mätte?
    Vad skönt att vara sjukskriven! Jag förstår att det är fullt upp hos dig. Min dotter är 13år så hon är ganska självgående.. :)

    Nu blev jag inspirerad att börja tvätta bebiskläder! Det är inte för tidigt för att börja tvätta då?


    Jag är i vecka 33, så vi är nära varandra i tid då. :) 

    min tapp var 2,5 cm så precis på gränsen, men i och med att jag hade en del förvärkar och också ett barn som är fött i vecka 35 innan så tog de det säkra före det osäkra. 


    skönt att kunna jobba lite hemifrån. Jag är lärare så det är svårt för mig att jobba hemma.

    alltså, jag tänker att det inte är för tidigt. I och med att mitt ena barn kom en månad för tidigt så vill jag vara väl förberedd i tid. :)

  • Anonym (Bfmaj24)

    Hur går det för er alla? Nu börjar det väl närma sig för flera av er, kanske någon redan fått sin bebis ännu?

  • Anonym (Nervös)

    Går in i v36 på torsdag, känns lite läskigt! 


    Hur förbereder man sig mentalt för nåt man inte alls vet hur det känns? 😅 Är så orolig att jag inte alls vet hur en förlossning känns och går till och ju mer jag läser ju räddare blir jag haha? 

  • Anonym (Vivi15)

     


    på fredag räknas min graviditet som fullgången - 37+0! Känns fantastiskt I och med att mitt första barn föddes för tidigt, så her alltid funnit en liten oro för det även om andra föddes fullgången.

    jag mår bra men känner mig trött och tung och har mycket halsbränna. Obekvämt att sova och måste upp och kissa flera gånger per natt. Har också börjat bli lite nervös. Men också taggad! Det är spännande att man nu börjar komma till veckorna där det när som helst kan sätta igång! 


    Anonym (Nervös) skrev 2024-04-16 07:17:35 följande:

    Går in i v36 på torsdag, känns lite läskigt! 


    Hur förbereder man sig mentalt för nåt man inte alls vet hur det känns? 😅 Är så orolig att jag inte alls vet hur en förlossning känns och går till och ju mer jag läser ju räddare blir jag haha? 


    Jag förstår din oro, men det kommer säkert gå hur bra som helst! Alla är ju olika, men för mig har det viktigaste varit att öva på tyst andning, att hitta sitt inre lugn, att hitta en koncentration och inte tappa kontrollen. inför första gick jag på gravidyoga vilket jag tyckte var jättebra just för att träna andningen, det finns klipp på youtube och så där man kan träna. De förklarade det som att andningen ska vara helt tyst, precis som den är till vardags, inga tydliga in- eller utandningar, och att man bara ska slappna av, hålla fokus på sin andning och vara lugn - inte kämpa emot smärtan fastän det är ens första impuls.

    för mig har detta hjälpt jättemycket! Båda mina förlossningar har gått toppen, lustgasen tyckte jag också hjälpte att hålla fokus på andningen. Vid något tillfälle under andra förlossningen tappade jag fokus under en värk när något hände eller någon försökte prata med mig - och då plötsligt kände jag hur fruktansvärt ont det gjorde om jag tappade koncentrationen. Det var inte alls roligt. Som tur var hittade jag tillbaka i nästa värk och hade kontroll igen, men för mig blev det oerhört tydligt hur viktigt det var att hålla sig lugn och koncentrerad.

    med det sagt är alla olika och mina förlossningar har varit komplikationsfria och rätt snabba, hade de hållit på i evigheter hade jag kanske tröttnat och inte orkat vara så fokuserad. Men jag sa eller lät typ ingenting under mina förlossningar, jag var bara helt inne i mig själv.

    det kommer gå toppen, för mig är de två förlossningar jag gått igenom något av det häftigaste och mäktigaste jag upplevt! När man äntligen får upp barnet på sitt bröst efter all väntan, allt slit och efter den fysiska prestation som en förlossning är - det finns ju ingen större känsla!
  • Anonym (Bfmaj24)
    Anonym (Nervös) skrev 2024-04-16 07:17:35 följande:

    Går in i v36 på torsdag, känns lite läskigt! 


    Hur förbereder man sig mentalt för nåt man inte alls vet hur det känns? 😅 Är så orolig att jag inte alls vet hur en förlossning känns och går till och ju mer jag läser ju räddare blir jag haha? 


    Det kommer säkert att gå bra! Googla på dyktekniken och att föda utan rädsla. Hjärnan är så otroligt kraftfull och din mentala inställning kommer helt att påverka din uppfattning av smärtan. Din kropp är skapad för att föda barn och din kropp vet hur man gör, lita på den :)
  • Anonym (Bfmaj24)
    Anonym (Vivi15) skrev 2024-04-16 09:09:21 följande:

     


    på fredag räknas min graviditet som fullgången - 37+0! Känns fantastiskt I och med att mitt första barn föddes för tidigt, så her alltid funnit en liten oro för det även om andra föddes fullgången.

    jag mår bra men känner mig trött och tung och har mycket halsbränna. Obekvämt att sova och måste upp och kissa flera gånger per natt. Har också börjat bli lite nervös. Men också taggad! Det är spännande att man nu börjar komma till veckorna där det när som helst kan sätta igång! 


    Grattis till fullgången graviditet idag!! Nu kan det hända när som helst :)

    Jag går in i vecka 39 (38+0) imorgon lördag. Jag har börjat preppa med 7 dadlar om dagen och nattljusolja för att mjuka upp tappen, hallonbladste för att förhoppningsvis minska blödningen under förlossningen, trappat ner på Omega3 tabletterna också för att minska blödningen och börjat smörja in underlivet med olivolja på kvällarna. Snart är det dags, bara att vänta..!
Svar på tråden Gravid med BF MAJ 2024!!