• Moa00

Gravid med BF MAJ 2024!!

Hej alla!! 

Tänkte det kunde vara kul att skapa en tråd för alla som är gravida med bf i maj 2024!Skrattande

Jag själv är 23 snart 24 år! Plussade idag med en planerad liten bebis! Är så otroligt glad! Bim är beräknad på söndag 27/8!

Vad hade ni för gravid symptom?
    När plussade ni?
    Hur mår ni?

Alla är välkomna i tråden, och det är många som inte ens plussat för hela maj månad än, med tanke på att jag är beräknad kring 7 maj😆

• Svar på tråden Gravid med BF MAJ 2024!!
  • Noelani
    Anonym (Bfmaj24) skrev 2023-10-26 16:29:11 följande:

Idag har jag också gjort KUB!

Allt såg bra ut och nackspalten var ca 1,2-1,4, men eftersom jag är äldre mamma så drog min ålder ner resultatet och siffrorna för DS blev 1:947. Ändå bra resultat, vi känner oss trygga med det! För de andra två kromosomavvikelserna fick vi 1:20:000, maxresultat alltså. Skönt! Det kändes bra och BM var noggrann. Bebisen sprattlade mycket, sparkade och viftade på händerna :)

Härligt o höra! Jag är också äldre (40) så är väldigt glad över vårt resultat också. Jag tror nackspalten är det viktigaste.. och er verkar ju väldigt liten.. 🙏
  • Cornflakes123

Fint att höra om allas lyckade KUB! Snart dags för mig också, ska bli spännande!

Kanske en lite konstig fråga, men är det någon mer än jag som haft lite problem med ökad ångest under första 10 veckorna...? Är glad över bebis och graviditeten såklart, men i vecka 5-6 smällde ångesten till, inte bara rädsla över missfall osv, utan ALLT, rimligt och orimligt..  Är orolig över allt från ekonomi, till att mina föräldrar inte ska bli glada över bebisen till att min man oväntat ska dö m.m. Kanske det är "allvaret" i att ta hand om en annan människa, men känns också som att det kan vara hormonerna som spökar? Bara jag? Känns så tråkigt att känna sig låg under en tid som jag hade önskat skulle kännas enbart magisk och förväntansfull. Det känns ju såklart spännande och pirrigt med, men ångest/oron/nedstämdheten fördunklar liksom lyckoruset..

• Anonym (Bfmaj24)
    Cornflakes123 skrev 2023-10-27 23:00:56 följande:

Fint att höra om allas lyckade KUB! Snart dags för mig också, ska bli spännande!

Kanske en lite konstig fråga, men är det någon mer än jag som haft lite problem med ökad ångest under första 10 veckorna...? Är glad över bebis och graviditeten såklart, men i vecka 5-6 smällde ångesten till, inte bara rädsla över missfall osv, utan ALLT, rimligt och orimligt..  Är orolig över allt från ekonomi, till att mina föräldrar inte ska bli glada över bebisen till att min man oväntat ska dö m.m. Kanske det är "allvaret" i att ta hand om en annan människa, men känns också som att det kan vara hormonerna som spökar? Bara jag? Känns så tråkigt att känna sig låg under en tid som jag hade önskat skulle kännas enbart magisk och förväntansfull. Det känns ju såklart spännande och pirrigt med, men ångest/oron/nedstämdheten fördunklar liksom lyckoruset..

Vad jobbigt för dig!! Jag har inga bra råd, annat än att försöka ditt bästa att inte tänka på det. Det är svårt att påverka, man får ta livet som det kommer. Jag har inte haft ångest under mina graviditeter, men däremot när bebisen kommit ut har jag varit väldigt orolig för alla möjliga risker. Allt blev överdrivet och jag gick och nojade för minsta lilla, hela tiden.. Det var inte roligt medan det varade, men det har gått över med tiden.
  • Anonym (Bfmaj24)

Idag gick jag in i vecka 13! Jag tar tacksamt emot alla tips för att följa magen så länge som möjligt. Min mage är normalt sett inte platt, men den putar definitivt inte ut längre än brösten i vanliga fall. Nu är magen rund och putar ut en bra bit utanför brösten. På morgonen är magen lite mindre, så som på bilderna tagna nu på morgonen, men på kvällen svullnar den ännu mer.

Så hur gör ni för att dölja magen? Stora tröjor? Kan man ha korsett eller sånt här band för att hålla in magen efter en förlossning? Jag vill gärna dölja magen på jobbet ca 7-8 veckor till, och jag ser att folk redan början snegla trots tröjor i storlek XL.
  • Noelani
    Anonym (Bfmaj24) skrev 2023-10-28 12:18:51 följande:
    Idag gick jag in i vecka 13! Jag tar tacksamt emot alla tips för att följa magen så länge som möjligt. Min mage är normalt sett inte platt, men den putar definitivt inte ut längre än brösten i vanliga fall. Nu är magen rund och putar ut en bra bit utanför brösten. På morgonen är magen lite mindre, så som på bilderna tagna nu på morgonen, men på kvällen svullnar den ännu mer.

Så hur gör ni för att dölja magen? Stora tröjor? Kan man ha korsett eller sånt här band för att hålla in magen efter en förlossning? Jag vill gärna dölja magen på jobbet ca 7-8 veckor till, och jag ser att folk redan början snegla trots tröjor i storlek XL.
    Jag har inga bra tips men ville säga att jag är lite avundsjuk hur fin du är ❤️

Jag är rätt överviktig så jag ser bara ut som vanligt. Förutom extremt sliten hahah  Känner dock att de börjar bli lite hårt vid buken och mindre flabbigt som vanligt.  
  • Anonym (GravidEfterIVF)

Kul att följa er andra som också väntar barn i maj! Ska ha KUB ultraljudet i vecka 13. Jag är nu inne i vecka 12 och undrar hur ni andra tänker kring vaccin.
    jag bor i Stockholms region och blivit uppmanad att ta säsongsinfluensa och covid efter vecka 12 och kikhosta efter vecka 16. 
    Läste på att man inte ska ta vaccin för nära inpå varandra så jag undrar om någon annan tänkt till kring ordningen och när/om ni tänkt ta vaccinen?

• Noelani
    Anonym (GravidEfterIVF) skrev 2023-10-28 16:31:30 följande:

Kul att följa er andra som också väntar barn i maj! Ska ha KUB ultraljudet i vecka 13. Jag är nu inne i vecka 12 och undrar hur ni andra tänker kring vaccin.
    jag bor i Stockholms region och blivit uppmanad att ta säsongsinfluensa och covid efter vecka 12 och kikhosta efter vecka 16. 
    Läste på att man inte ska ta vaccin för nära inpå varandra så jag undrar om någon annan tänkt till kring ordningen och när/om ni tänkt ta vaccinen?

Åh vad bra att du tog upp det, jag undrar med hur alla tänker... Jag är inte emot vaccin men känner mig osäker om jag ska ta. Har tagit covid innan men brukar inte ta säsonsinfluensan.

Kikhostan ska jag ta dock.  Hur tänker ni andra ? 
  • Lele88

Cornflakes123: 
    Jag kan väl känna igen mig lite i dina tankar, men mitt kom först efter att mitt första barn föddes. Var först i en lyckobubbla i tre dagar, sen rann mjölken till och fick med det babyblues i tio dagar med all möjlig ångest om döden, och att inte räcka till som mamma. Det som fungerade för mig då var att prata om det med mina nära och kära och bara få bolla alla mina känslor. Du är nog långt ifrån ensam i dina känslor, och tyvärr hänger moderskapet ihop med mycket oro för sitt barn. Men för mig blev det mycket bättre med tiden och som sagt att prata ut om det med någon klok du litar på. ❤️ Prata med din barnmorska om det blir för jobbigt, finns även professionell hjälp att få. 

• Lele88
    Bfmaj24:
    Jag har lite samma dilemma med magen just nu.. gick också in i vecka 13 idag och min mage är redan lika stor som den var typ i vecka 20 förra graviditeten🙈 Ändå mår jag dåligt och lever typ bara på lite bröd, frukt och kex..
    Hur går illamåendet för er andra? Börjar det lätta? Känns som mitt bara blivit värre det senaste. Förhoppningsvis är det bara några veckor kvar med det nu iaf. 🙏🏻
  • Noelani
    Lele88 skrev 2023-10-28 19:43:55 följande:
    Bfmaj24:
    Jag har lite samma dilemma med magen just nu.. gick också in i vecka 13 idag och min mage är redan lika stor som den var typ i vecka 20 förra graviditeten🙈 Ändå mår jag dåligt och lever typ bara på lite bröd, frukt och kex..
    Hur går illamåendet för er andra? Börjar det lätta? Känns som mitt bara blivit värre det senaste. Förhoppningsvis är det bara några veckor kvar med det nu iaf. 🙏🏻
    Jag gick in i v.14 idag så ligger lite före dig då. Har haft precis som du o levt på bröd och kex och drickyoghurt typ. De började lätta lite för 5 dagar sen.. haft en sämre dag idag men inte som innan så förhoppningsvis lägger det sig snart även för dig! ❤️

Lite tips på mat som hjälpt mig är actimel drickyoghurt, proviva, tjockpannkaka med extra ägg ( blir lite brödaktigt men med mer protein och du slipper massa os som blir när man steker vanliga + går att äta kall), rosmarinknäckebröd, hårda karameller eller halstabletter att suga på hela tiden och eukalyptus tuggummin... 

Hoppas vi alla mår bättre snart!
Svar på tråden Gravid med BF MAJ 2024!!