• Moa00

Gravid med BF MAJ 2024!!

Hej alla!! 

Tänkte det kunde vara kul att skapa en tråd för alla som är gravida med bf i maj 2024!Skrattande

Jag själv är 23 snart 24 år! Plussade idag med en planerad liten bebis! Är så otroligt glad! Bim är beräknad på söndag 27/8!

Vad hade ni för gravid symptom?
    När plussade ni?
    Hur mår ni?

Alla är välkomna i tråden, och det är många som inte ens plussat för hela maj månad än, med tanke på att jag är beräknad kring 7 maj😆

• Svar på tråden Gravid med BF MAJ 2024!!
  • Linnski
    cutepenguin skrev 2023-10-18 15:11:41 följande:

Är extremt nålrädd och har redan ångest inför när jag ska till BM nästa gång och ta blodprov i armen. Jag har aldrig gjort detta och är extremt nervös och orolig. Känns det något speciellt? Är det värre än att ta spruta eller är sticket ungefär lika? 😅 Det här är verkligen min fobi..

Hej!
    Jag har tagit flera stycken i armen nu när jag är gravid, ska göra det idag igen! Jag har alltid varit nålrädd men jag tycker inte det känns något alls. Om du är jätterädd kan du ta på emla innan. Har också tagit i fingret och det tycker jag gör ondare hehe! Så det kommer gå bra! :D 
  • Noelani

Är de någon som gjort diabetestest på annat sätt än glukosbelastning? 

Har tid imorgon men står inget i min kallelse om förberedelser tex fasta osv. 

Jag vet bara att jag inte ska göra glukosbelastning utan på något annat sätt...

• Linnski

Inte nog att jag är orolig för KUB på onsdag, mina prover är inte heller bra... Har nu fått tagit nya för jag hade så låga TSH-Värden. Nu har de även testat mig för om jag har någon autoimmun sjukdom som jag tolkade negativt. Känner att jag inte orkar massa problem med min sköldkörtel också + mitt illamånde.. 

• MiniRodini
    Noelani skrev 2023-10-19 20:48:14 följande:

Är de någon som gjort diabetestest på annat sätt än glukosbelastning? 

Har tid imorgon men står inget i min kallelse om förberedelser tex fasta osv. 

Jag vet bara att jag inte ska göra glukosbelastning utan på något annat sätt...

Ring BM och fråga! Kanske bara är ett vanligt P-glucos de ska ta på dig då? 
  • MiniRodini
    Linnski skrev 2023-10-20 08:13:35 följande:

Inte nog att jag är orolig för KUB på onsdag, mina prover är inte heller bra... Har nu fått tagit nya för jag hade så låga TSH-Värden. Nu har de även testat mig för om jag har någon autoimmun sjukdom som jag tolkade negativt. Känner att jag inte orkar massa problem med min sköldkörtel också + mitt illamånde.. 

Stort Lycka till på KUB ♥️
    Vet inte om jag missuppfattar, men visade proverna att du inte har en autoimmun sjukdom? Såg TSH samt övriga prover bättre ut nu? 
  • Linnski
    MiniRodini skrev 2023-10-20 11:08:39 följande:
    Stort Lycka till på KUB ♥️
    Vet inte om jag missuppfattar, men visade proverna att du inte har en autoimmun sjukdom? Såg TSH samt övriga prover bättre ut nu? 
    Hej,
    Tack!! 
    Ja jag fick ta ett TRAK-prov för att utesluta sjukdom och det såg bra ut. Men ska ta nya igen om 2 veckor annars måste jag till specilistmödrarvården :/ Men mitt TSH har sjunkit från 0,008 - 0,005.. 
  • MiniRodini
    Linnski skrev 2023-10-20 13:37:28 följande:
    Hej,
    Tack!! 
    Ja jag fick ta ett TRAK-prov för att utesluta sjukdom och det såg bra ut. Men ska ta nya igen om 2 veckor annars måste jag till specilistmödrarvården :/ Men mitt TSH har sjunkit från 0,008 - 0,005.. 

Vad skönt att TRAK var neg, det utesluter ju Graves. Tog de TPO och T3,T4 också? 

Har du några hypersymtom? Vad surt att de inte rättade till sig av sig självt, men bra att de har koll på dig oavsett ♥️ Jag ska ta nya prover på måndag och hoppas mitt stigit då, hade ju inte lika lågt som dig (?bara? 0,03), men vill ju gärna ha upp det! Det är absolut en stor oro att ha problem med sköldkörteln vid graviditet, sen är ju oro, stress och ångest även symtom vid hyper, vilket såklart inte heller underlättar! Oavsett är det så vanligt att ha problem med sköldkörteln, så jag litar och tror på att vi båda är i trygga händer 🙏

• Noelani

Jag flck med mig en maskin hem för att mäta hemma så det blev kanon. Kunde ju inte ringa då växeln hunnit stänga :) 

Jah har också KUB på onsdag. Min man är så nervös så han på riktigt mår skit. Tror jag får åka utan honom..Hur är era män/ partners ? 

• Zaro

Någon annan som känner igen sig? Bara min sambo suckar, gör någon min eller inte verkar vilja laga något till mig eller så trots mitt mående blir jag jätteledsen och gråter mängder. Sen blir jag orolig över att fostret ska få kognitiva svårigheter eller att jag ska få missfall.

Svar på tråden Gravid med BF MAJ 2024!!