• Moa00

Gravid med BF MAJ 2024!!

Hej alla!! 

Tänkte det kunde vara kul att skapa en tråd för alla som är gravida med bf i maj 2024!Skrattande

Jag själv är 23 snart 24 år! Plussade idag med en planerad liten bebis! Är så otroligt glad! Bim är beräknad på söndag 27/8!

Vad hade ni för gravid symptom?
    När plussade ni?
    Hur mår ni?

Alla är välkomna i tråden, och det är många som inte ens plussat för hela maj månad än, med tanke på att jag är beräknad kring 7 maj😆

• Svar på tråden Gravid med BF MAJ 2024!!
  • Noelani
    Anonym (Bfmaj24) skrev 2023-11-02 14:34:10 följande:
    1,5 liter låter som lite, speciellt om du känner dig uttorka! Är du törstig så drick mer. I normalfallet ska man dricka ca 1,5-2 liter vatten per dag, men som gravid ska man gärna dricka 0,3 eller 0,4 liter extra. Och ännu mer om man ammar såklart.

Så känner du dig uttorka borde du dricka mer. Din kropp ska öka sin blodvolym och du ska göra fostervatten och allt möjligt, då behöver man vätska :)
    Jag tycker också det låter lite lite.. jag dricker nog 2 l enbart vatten och lite annat därtill. Är så törstig så jag skrumptnar ihop haha 

Sista dagen i vecka 14 imorgon. Känns så galet. Om ett par veckor är man halvvägs liksom. 

Är det någon mer som skall förlösa med planerat kejsarsnitt? 
  • Noelani

Någon annan som har eller tidigare haft graviditetsdiabetes? 

Har tyvärr fått det och började med sprutorna igår..

• Bruno97
    Noelani skrev 2023-11-02 07:59:09 följande:
    Vet hur det känns. Hade 5 i våras och har fått upp det till 15 nu.. inte undra på att man är så sliten. Tips är järntabletterna sideral. De påverkar inte magen alls som många andra gör ❤️
    trodde jag var den ända med så låg järnvärde. Skönt att höra att man inte är ensam.

jag frågade apoteket om deras bästa så ska testa de och se men får nog dricka löspulver med :)
  • Bruno97
    Janbo skrev 2023-11-02 11:21:53 följande:
    Jag fick veta vid provtagning för två veckor sedan att mitt värde låg på 8. Så verkligen superlågt! Tar Sideral sedan två veckor tillbaka.. pratade med bm som sa att låga järnreserver är ingen jättefara men att man (såklart) ändå ska försöka jobba upp dem då de sjunker ytterligare i andra trimestern. Äpple, aprikos, russin och spenat är också väldigt järnrika 😊
    Okej! Vet du om de spelar någon roll om de är röda eller gröna äpplen Som är bäst? :)
  • Bruno97
    Anonym (Bfmaj24) skrev 2023-11-02 14:34:10 följande:
    1,5 liter låter som lite, speciellt om du känner dig uttorka! Är du törstig så drick mer. I normalfallet ska man dricka ca 1,5-2 liter vatten per dag, men som gravid ska man gärna dricka 0,3 eller 0,4 liter extra. Och ännu mer om man ammar såklart.

Så känner du dig uttorka borde du dricka mer. Din kropp ska öka sin blodvolym och du ska göra fostervatten och allt möjligt, då behöver man vätska :)
    Jasså ojdå. Då behöver jag dricka mer. Hatar vatten men antar att vatten är de bästa? Eller finns de något mer som är bra att dricka? :)
  • Panacea

Det verkar vara väldigt svårt att bedöma vilken vecka jag är i (PCOS). För två veckor sen på BUL blev jag tillbakaflyttad 1 vecka. Idag på TUL sa BM att bebisen verkar vara liten för veckan jag är i och att detta TUL nog egentligen var för tidigt. Huvudmått var för litet för att kunna datera korrekt, men trots detta blev jag framflyttad en vecka. Förstår inte logiken med framflytt om bebisen bedömdes vara för liten. Blir bara mer förvirrad.. Hann tyvärr inte fråga om detta. 

Så enligt TUL är jag idag 12+1 medan BUL bedömde att jag egentligen skulle vara i 11+1. Bebisen är strax över 5cm. BM försökte lugna mig genom att säga att sen BUL har bebisen växt som den ska och även om TUL var för tidigt så kunde man ändå se mycket på ultraljudet. Får skuldkänslor över att jag varit dålig på att äta bra och det kanske är därför bebis är liten. Har mycket besvär med illamående och klarar inte av att äta så mycket :( 

• Comitissa

Nu kan jag lugnt gå in här igen.. fick via kub veta att jag hade hög risk 1/17 och fick göra NIPT. igår fick jag beskedet att inga avvikelser finns och att vi väntar en flicka. Vår lilla sladdis. ????🏾

• Moa00

Hej alla!! Var tvungen att kika in här i tråden som jag skapade i augusti, jag tog avstånd från gruppen då det verkade som jag hade en kemisk graviditet! Men!! JAG ÄR GRAVID!! Har bf i juli!! Är så otroligt lycklig!! Plussade nu 2 månader senare, på äl+8.  bim idag, och har redan slagit om till 2-3 på testen! 
    Blir så glad av att se att det går bra för er alla! <3 stora lyckoönskningar och kämpa på!! Kramar till er alla!!

(liten bild på mitt test från idag!

• Janbo
    Moa00 skrev 2023-11-11 22:37:25 följande:

Hej alla!! Var tvungen att kika in här i tråden som jag skapade i augusti, jag tog avstånd från gruppen då det verkade som jag hade en kemisk graviditet! Men!! JAG ÄR GRAVID!! Har bf i juli!! Är så otroligt lycklig!! Plussade nu 2 månader senare, på äl+8.  bim idag, och har redan slagit om till 2-3 på testen! 
    Blir så glad av att se att det går bra för er alla! <3 stora lyckoönskningar och kämpa på!! Kramar till er alla!!

(liten bild på mitt test från idag!

Åh vad roligt! Stort grattis till dig 💕
Svar på tråden Gravid med BF MAJ 2024!!